/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Hvad er en ingenør???
Fra : Jimmy17
Vist : 1256 gange
50 point
Dato : 05-08-05 13:12

Kan godt være jeg spørger dumt, men hvad foretager en ingenør sig egentlig.
Og hvad er forudsætningen for at blive ingenør.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-05 13:20

Alle kan være ingeniør.
men der er også:
Teknikum-ingeniør
Akademi-ingeniør
Civilingeniør

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-08-05 13:23

Kan du så redegøre for de 3 muligheder, du har vist der?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 05-08-05 13:24

Jamen, jeg har da eks. udviklet elektroniske kredsløb til Audiomtre og forstærkere.
Udviklet betyder her beregnet og testet .. Det er ingeniørerne der får tingene til at fungere i praksis .... og ofte også opfinder den teknik vi omgiver os med ..
Hvis du vil være ingeniør, skal du finde ud af hvilken slags søg evt. "ingeniøruddannelse" på Google ....
mvh bvh

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 05-08-05 13:26

En ingeniør konstruerer eller udvikler systemer, det kan så være som ovennævnt elektroniske systemer, eller det kan være dele af bygningsmæssige konstruktioner, det kan også være IT-systemer, eller regnskabsmetoder og guderne må vide hvad ellers.

Kort sagt er en ingeniør en udvikler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-05 13:27
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-08-05 14:05

Ingeniører udvikler, beregner, konstruerer, tegner, instruerer, fører tilsyn, sælger, supporterer (godt dansk ord!), opfinder, har (projekt)ledelsesmæssige opgaver, forsker i alt indenfor alt.

Eksempelvis elektronik (digital, analog), laser, bioteknologi, nanoteknologi, skibs- og maskinbyggeri, stærkstrømsteknik såvel som svagstrøm, mekanik, strømningslære, atomkraft, bygningsteknologi, spildevandsteknik, procesteknik i alle formor for industri, som f.eks. fødevarer, medicin, raffinaderi. Også miljøet, akustikken, IT teknologien med udvikling af soft- og hardware osv....

Diplomingeniøruddannelsen (som dækker over de tidligere akademi og teknikumingeniører) og Civilingeniøruddannelsen er forskellige, idet civilingeniøruddannelsen er længere end diplomingenørernes, og nok har hovedvægten på forskning og udvikling, hvor diploming. mere er praktisk orienteret.

Hvad man så beskæftiger sig med bagefter, det er en helt anden sag

mvh berpox

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-05 15:49

En ingeniør = er en der ingenting gør.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-08-05 16:34

hæ Teil - den må du lidt længere ud på landet med

Derimod kan jeg bedre lide begrebet "ingenørd" der nok rammer med en vis præcision

mvh berpox

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 05-08-05 16:42

Hej Teil, hvem gør så?

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-08-05 17:46

bilka

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 05-08-05 18:00

..og salig Bilka laves af .. ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-05 18:05

berpox
ok ingenørd lyder bedre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 18:14

Det her er så uddannelsen til civilingeniør

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-civilingenioer

men det kan måske besvare nogle af dine spørgsmål.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-08-05 20:16

Jeg er ham der fejer gulvet henne på margarinefabrikken.
Hilsen
Keld....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 20:25

Hej Jimmy.
En Ingeniør (sådan staves ordet) er en teknisk uddannet person der fx beskæftiger sig med konstruktions- og beregningsopgaver. Så når Eyvind siger: "Alle kan være Ingeniør", er det en fejl. Om han så havde sagt: "Alle kan BLIVE Ingeniør" havde det også været en fejl. Ingeniør er noget man skal uddanne sig til og bestå nogle ret barske eksaminer for at blive. En af de ting, der nok er vigtigst er at man er skrap til matematik. Uden en skarp matematisk sans, bliver hverken optaget på studiet eller består eksamen.
Civilingeniør er en lidt afvigende titel der rent faktisk IKKE har noget med Ingeniør at gøre. Denne titel hæftes nemlig på folk der er højtuddannede indenfor Økonomi/Ledelse. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 20:35

Det staves ingeniør, der er ikke stort begyndelsesbogstav.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 20:53
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 21:12

ans -> At du er så ung at du har været så (u)heldig at gå i en skole der IKKE stillede krav til eleverne, ændrer ikke ved at man bør stave ALLE titler med stort begyndelsesbogstav.

Man skriver heller ikke præst Olsen, provst Olsen eller statsminister Allan Fusk Jensen...........

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 05-08-05 21:13

Kære Jimmy.
Jeg er overbevis om, at Arne i sit indlæg taler mod bedre vidende. Jeg har kendskab via mit daglige virke til snesevis af ingeniører, civil, akademi, og teknikum, og de der nu er diplomingeniører, der er beskæftiget med salg, udvikling, forskning, osv. indenfor hydraulik, elastomerer, akustik, procesteknik, elektronik, penumatik, kompositter, it-udvikling, maskinkonstruktion, metallurgi, medicinalindustri, sammenføjnings- og bearbejdningsteknologier osv.

I eksempelvis tyskland er titlen "ingeniør" ikke beskyttet, og alle kan kalde sig ingeniører. Eyvind siger, at alle kan blive ingeniører - det er korrekt, hvis man har evnerne og interessen. Og så er eksamenerne altså slet ikke så barske som Arne lægger op til. Det er som med alt andet uddannelse - hvis man følger med, viser interesse og nysgerrighed, og laver sine opgaver, så er man også godt rustet ved terminsprøverne og de afsluttende eksamener.

Ganske rigtigt er der mange (civil)ingeniører der tager en merkantil efteruddannelse, men det er det altså også ret mange andre ingeniører der gør. Og om de er beskæftiget med økonomi/ledelse har ikke en pind med den oprindelige uddannelsesretning at gøre, men om faglige kvalifikationer samt ambitionsniveau.

At være ingeniør er sjovt, udfordrende, til tider nørdet, afvekslende, inspirerende, ansvarsfuldt og stærkt vanedannende!

- og ALLE dine værste fordomme om ingeniører (eller dem du måtte høre) passer på en eller anden måde lidt alligevel

mvh berpox

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 21:42

Citat
arne.jakobsen Dato : 05-08-05 21:12

ans -> At du er så ung at du har været så (u)heldig at gå i en skole der IKKE stillede krav til eleverne, ændrer ikke ved at man bør stave ALLE titler med stort begyndelsesbogstav.

Man skriver heller ikke præst Olsen, provst Olsen eller statsminister Allan Fusk Jensen...........

Har du gået på en planteskole?

Der er ikke tale om hvad man bør, men om hvad det korrekte er.

I dit tilfælde

Citat
En Ingeniør

er det meget forkert at skrive ingeniør med stor begyndelsesbogstav.

Jimmy17

Jeg håber at du, ud fra de indlæg der er kommet, har fået et svar.

Tråden er ved at blive til smalltalk.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-08-05 22:33

>Ans og AJ

Så er det en ingeniør.
Er mange år siden vi gik væk fra stort bogstav i navneord.

Skal lige vurdere svarene, så tager jeg et.
Bliver nok først i morgen.

For øvrigt;
Hvordan laver man "citat"??

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-08-05 22:44

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 23:06

Jimmy17

Citat
laves på denne måde

[ citat ] uden mellemrum tryk enter
Her skriver/kopierer du det, der skal stå i citatet, tryk enter
[ / citat] uden mellemrum

prøv det lige.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-08-05 23:14

Citat
prøv det lige.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-08-05 23:15

Okay, takker der.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 23:34

Bravo Jimmy17

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 06-08-05 22:37

Citat
jeg prøver også lige

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-08-05 22:51

Så var jeg åbenbart ikke den eneste