/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Blandningsforhold til alt murearbejdt ??~
Fra : Caam2
Vist : 4855 gange
500 point
Dato : 05-08-05 01:06

Skal igang med at renoverer lidt, men har ikke helt styr på blandningsforholdene på div former
for murearbejdt. Det jeg mangler er hvor meget vand, sand osv. der skal der skal bruges pr m3 samt
en cirka pris på matrialer...

1) Fuge på mursten udvendig.
2) Fuge på mursten indvendig.
3) Vandskuring udvendig.
4) Blanding af beton udvendig.
5) Puds til væg udvendig.

Håber at der er en klog mand/ kvinde der kan hjælpe...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-08-05 01:17

Hejsa.
På vedlagte link kan du læse en del om diverse former for murerarbejde.
http://www.atoz.dk/MainPage.asp?MenuID=Murerarbejde
held og lykke med det
<\\Benny

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 01:38

Der findes prof. murere på Kandu. Så vent lige lidt med acceptere diverse links. Udvis lidt tålmod, så får du også de rigtige svar. Du skal ihvertfald ikke give point til bennymanden fordi han har kunnet finde et link på Google.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-08-05 07:17

Hvorfor ikke? bennymanden vil sikkert blive glad inkl. Caam2 hvis svaret kan findes her
1. http://www.aalborg-portland.dk/html/301010.asp
2. http://www.aalborg-portland.dk/html/30101010.asp?grp=3&whichpage=1 som omfatter følgende opgaver:

Afrensning

Afsluttende arbejde ved opmuring

Afsyring

Berapning

Blandningsforhold for muremørtel

Finpudsning

Forbandt

Fugning

Grovpudsning

Indretning af arbejdsstedet

Materialeforbrug til muremørtel

Opmuring

Pudsning

Sokkelpudsning

Sækkeskuring

Udkradsning og fugedybde

Understrygning af tagsten

Vandskuring

Værktøj

Hygge
Søren

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 05-08-05 08:06

http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=734

nr. 2 link er en pdf fil, så den tager lidt tid inden den åbner

http://www.raadogdaad.dk/images/projekt/pdf/beton.pdf

Kommentar
Fra : jk.hansen

Dato : 05-08-05 08:54

hos Råd og Dåd kan du få en lille folder hvor det hele står i,

john

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-08-05 11:02

Caam2 -> Nu kan jeg se du har været medlem her siden foråret 2003, så jeg behøver sikkert ikke fortælle dig hvad arne.jakobsen består af, det klarer han udmærket selv i diverse tråde.
Men tænk at en voksen mand med et udvalg af uddannelser bag sig, som hvis blot det halve var sandt ville være mindst 150 år, i stedet for at komme med et svar til dit spørgsmål - ja så kommer han ind her kl. 01.38 for at belære dig om hvad du skal gøre med dine point og dit spøgsmål.
--------------------------------
Jeg håber du får løst dit problem Caam2 - og at AJ bliver kvalt i sine sure opstød.
god week-end
<\\Benny

PS: Det var et forsøg på at hjælpe dig - ikke på nogen måde en jagt på point
Så for min skyld kan du give dem til arne.jakobsen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-05 11:30

Skægt nok at høre sådan en bemærkning fra AJ, der netop selv kommer med bunker af ubrugelige lal-svar! Enig med dig Benny, dit link er såmænd ikke så ringe. AJ himself har præsteret væsentlig ringere svarforsøg end dette. Iøvrigt er himleriet mod Claraogsigne helt hen i hundens røv og vidner om en styg defekt i kasketten!

Keep on rock'in Benny!

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 05-08-05 11:48

Arne Jakobsen. Hvem er det ???
Om jeg får et link eller noget andet, det er egentlig ligegyldigt,
bare jeg får svar på mine spørgsmål... Venter lige lidt med at lukke spørgsmålet endnu.
På forhånd tak for hjælpen alle sammen...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-08-05 11:55

God week-end allesammen
---------------------------
Caam2 -> ignoration kan ofte være særdeles velplaceret

Jeg kender en del som ville være glade for at kunne sige det samme som dig:
AJ - Hvem er det ?

<\\Benny

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-05 11:56

Det hedder: "AJ, HVAD er det!"

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-08-05 11:56

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 500 point
Dato : 05-08-05 12:34

Caam2 -> for at være lidt seriøs:

Beton udvendig: Hvis det er til et underlag som skal bære ret meget er det god ide at blade lidt sten i, det kan med fordel blandes som: 1 del cement til 4 dele grus til 7 dele ærtesten. Hvor meget vand du skal bruge, må du prøve dig frem med, det skal selvfølgelig have en konsistens så det er til at arbejde med.

Til pudsning af væg kan du med fordel anvende en "blød" pudsesand og blande med 1 del cement til 3 dele pudsesand (finkornet - ikke over 1 mm kornstørrelse)

Du kan bruge det samme til fugning - det er nemmest at arbejde med fugning, hvis du kun blander det "jordfugtigt" dvs ikke for meget vand i, det må slet ikke være flydende.
Husk ved fugning, at få det presset godt ind i bund af fugen, så der ikke bagefter er nogen former for hulrum.
Ved udendørs pudsearbejde kan du med fordel forvande området, enten med en kalkkost eller direkte med en slange - det er for at det ikke sksal tørre for hurtigt, et meget tørt område suger vandet ud af den nye puds alt for hurtigt.
Resultat: pudsen falder af igen.

Jeg vedlægger lige et par links mere, så kan du selv læse og studere

http://www.stastier.dk/produkter/faerdigblandet.html

http://www.gamlemursten.dk/Produkter1.html

http://www.boligguiden.dk/cp013.jsp?pageMode=PCH002&contentId=C0495

http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/vandsk.ot.htm

Hvis det ikke er alt for store stykker du skal lave, kan du iøvrigt med fordel købe diverse færdigblandede produkter i de fleste byggemarkeder, hvor der kun skal tilsættes vand.

Held og lykke med dit arbejde og god week-end

hilsen
<\\Benny (som iøvrigt er totalt ligeglad med AJ)

Kommentar
Fra : i56

Dato : 10-08-05 07:42

Du har fået en række udmærkede råd fra "bennymanden" og jeg vil nøjes med at tilføje et enkelt link. Det er til Maxit (tidligere Optiroc), der har lavet en håndbog, som giver svar på alle dine spørgsmål, og mange andre.
Bogen kan downloades på http://www.maxit.dk eller du kan bestille papirudgaven på samme adresse. Maxit har både et prof. sortiment og et sortiment, specielt rettet mod "gør det selv folket". Med den sidste serie produkter følger en udførlig brugsanvisning, som du også kan finde på nettet (http://www.huskdethele.dk/docs/videoklip/filmside.asp?fb=xdsl&fil=xdsl).

Ib

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 10-08-05 22:55

Tak for svaret bennymanden. Og tak til alle i andre...