/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Driver til lydkort?
Fra : hondaforever
Vist : 4603 gange
20 point
Dato : 01-08-05 18:57

Hej.

Jeg har lige købt en Acer Aspire, amd 2800+, 512 DDR, 160 gb HD, Linux styret. Istedet for linux har jeg installeret windows xp home edition, og nu kan den ikke finde driveren til mit ludkort. Når jeg går ind og kigger på hvad lyd kortet hedder, så hedder det C-Media AC97 Audio Device.

Er der en som kan hjælpe mig med at få min lyd op at køre?

Vh. Søren

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-08-05 19:13

Hejsa

kig her

http://www.cmedia.com.tw/site_map_01.htm
Så kan du vælge den du vil bruge...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-08-05 19:16

Prøv at fjerne dit ludkort/lydkort! i system<enhedshåndtering og geninstaller/ søg efter ny hardware, husk at opdatere driver. Mener ikke det skulle være nødvendig med genstart.
Da lydkortet åbenbart kører med en Linuxdriver, og skal til at køre med MS
Hvis du har CD til bundkortet, så prøv at sætte den i når du kører søg efter,,,,,enten hardware, eller drivere...
Lige hvad jeg kan komme på her og nu.........bortset fra, der ligger også nogle drivere på xp`en, der muligvis skal installeres, under tilføj<<<<<<<et eller andet<<<<<<frivilligt,,,

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-08-05 19:17

Ellers skulle prøve at nulstille bios, gøres ved at tage batteriet ud, natten over ??? og prøve igen, muligvis kan du se dit kort inde i bios<<<<<DELETE, F8, F12

Kommentar
Fra : CoolMac

Dato : 01-08-05 19:24

det lyder som at der sidder et asus bundkort i den.
de bruger C-Media AC97 Audio i deres bundkort.
prøv at kik efter

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-08-05 19:54

Har han oplyst???
Men bundkortet er oprindelig med Linux installeret.....og hvis der er rester af linux, kunne det vel være at MS ikke kan skyde igennem Linux
Så det kan være at dit bundkort, enten skal nulstilles, eller opdateres. opdatering vil jeg ikke anbefale NU.
Det er jo ikke sikkert, at bundkortet passer til MS, når det oprindeligt er installeret med en Linux.
Så hiv batteri ud, og lad den stå natten over, selvfølgelig kan du bruge en jumper, men anbefaler det ikke.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-08-05 19:55

Selvfølgelig passer bundkortet, men det skal sikkert bare nulstilles
Vrøvl fra min side, beklager.......

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-08-05 20:08

Du behøver absolut ikke tage batteriet ud af bios får at få dit lydkort til at virke.
Du risikerer derimod nemt at ødelægge noget, ved at pille i de meget følsomme dele af PC'en.

Hvis du har formateret din PC er Linux slettet helt. Jeg går ud fra at du har gjort dette og derefter installeret Windows. Windows kan jo heller ikke køre på en harddisk der er partitioneret til Linux.

Brug det link som Benjamin fandt. Jeg har selv et Cmedia lydkort i min PC, og det kunne windows XP ikke finde automatisk - havde smidt CD'en med driveren væk, men fandt den på cmedia's hjemmeside.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-05 20:37

hondaforever - har du fået en CD-rom med til dit bundkort.
På ASUS CD ligger alt hvad du skal bruge til det bundkort.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-08-05 20:55

Paulus1
>Hvis du har formateret din PC er Linux slettet helt.<
ikke hvis driverne er fra LInux, der ligger stadig noget på bundkortet, der hører Linux til, den er skabt med Linux ikk,,,,,,,,,,
Sagtens,,,,der skal ikke meget til for at køre en linux sammen med en XP på samme partitation, det er der ingen problemer med, hvis du bare ved hvordan, det er det samme som at køre 2 XP` samtidig, men det kan jeg heller ikke anbefale, da der altid går kuk i, enten med den ene eller den anden. da de ikke kan finde ud af, hvem er hvem.....og det er rigtigt.
Bare fordi du formaterer en HD,,,,,, det har ikke en PIND, med et bundkort at gøre.
Hvad skulle han kunne ødelægge,,,,,,,batteriet, jeg går stærkt ud fra, at når han afmonterer batteriet, så har han afladet sig selv for statisk el, da han ikke kan fjerne batteriet, med en hånd,,,,,,,,
Medmindre han er lommetyv,,,,,,,,
Men det selvfølgelig også kun min mening.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-08-05 21:54

En Linux installation bruger som udgangspunkt et filsystem som Windows ikke kan bruge. Når man dual booter er det normalt først at installere Windows og derefter Linux, da Linux er meget mere flexibelt.

Men tilbage til det oprindelige problem. Jeg synes bare, at dit forslag om at tage batteriet ud er et voldsomt indgreb i forhold til at hans problem efter al sandsynlighed er et softwareproblem... han skal bare downloade driveren fra producentens hjemmeside.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-05 21:54

Prøv at opdatere til SP1 eller SP2 på windows update siden!

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-08-05 21:57

Han har kun XP home,,,,det var før der var noget der hed sp1/2

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-05 21:59

Du mangler driverunderstøttelse men det er med i SP1/2

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-08-05 22:09

paulus1.
ikke for at starte en ny debat, men mit bundkort har for 3-4 dage siden fået samme tur, grundet andet,,,,bla. opdatering af bundkort. Sikke dog en lettelse da jeg gjorde det, nu kan den selv finde alt, selv mit floppydrev.
Du kan sagtens ligge windows ind på Linux, og starte linux, gennem windows, og omvendt,,,men det er absolut ikke for begyndere, da selv jeg ikke fattede en pind af det, men muligheden er der...

Men ellers, som skrevet står, få en Cd fra din forhandler AF BUNDKORTET, tror de SKAL medfølge, der ligger alle drivere og andet på. Ellers prøv at maile til forhanderen af bundkortet, de plejer at være meget behjælpelige, med B.la, at sende dig ny cd til opdatering af bundkortet.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-08-05 22:28

Der er mange drivere til AC97, men som regel kun en der passer. Og netop den finder man nemmest på computer-producentens hjemmeside

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 02-08-05 01:21

Jeg ville stadig ringe til dem, så ved du hvad der er blevet sagt, og så kunne du få en Driver CD tilsendt, gratis.
Men det er åbentbart dyrere at ringe til nogen der ved noget om DET, end det er at oprette spørgsmål, HER,,,som man ikke får svar tilbage på,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-08-05 11:06

HAAALLOOOOOOO!
Nu gør jeg det samme som alle jer andre SORRY! Fylder tråden med 'spam'.
Tag dog lige en slapper og lad spørger reflektere på de forslag der er kommet, istedet for at 'Smalltalke'/'Gætte', løs. Der er ikke mindre en 16 indlæg, hvor de fleste intet konkret indeholder omkring spørgsmålet. Når der er kommet de første 2, 3, forslag så hold dog lige hunden, indtil spørger har meldt tilbage.
, jeg Ku' sku ikke lade være.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-08-05 14:40

hondaforever
Hvad laver du?? Er du ikke interreseret i et svar eller hva'??
Snublede lige over dette link:
http://www.softwarepatch.com/utilities/cmedia-9738.html

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-08-05 14:43

Tilføjelse
Se øverst til højre på siden,der står der noget om at få scannet for at få oplyst korrekt Audio card, så du kan finde den rigtige driver.