/ Forside/ Karriere / Udlandet / USA / Spørgsmål
10  wacher 144
Fartbøde forældelse i USA?
Fra : palle22
Vist : 6091 gange
200 point
Dato : 31-07-05 21:22

Hej
Jeg var i 2001 på roadtrip i USA. Jeg fik en fartbøde i Californien, og fik at vide jeg skulle betale den når jeg kom hjem til Danmark. Det fik jeg bare aldrig gjort. Nu planlægger jeg at tage derover igen, men kan jeg overhovedet komme ind i landet? Eller bliver jeg smidt i fængsel for at afsone bøden?
Eller er den allerede forældet?
MVH Palle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-05 21:55

Hvorfor ikke bare betale den ????

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 31-07-05 22:17

Ja...
Og så tilbage til spørgsmålet...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-05 22:40

Ja, jeg tror så du er registreret som skyldner , og at man vil kræve at bøden betales før du får lov at komme ind i Californien.

Hvis der f.eks. skulle søges visum til Californien, ville oplysningerne være fremkommet ad den vej, men her tror jeg det sker ved indrejsekontrol.

mvh dova

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 31-07-05 22:44

er det så kun californien?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-05 23:03

Normalt gælder en fartbøde kun i den stat hvor den er udstedet - så dan er det også i resten af verden.
En fartbøde er jo ikke noget kriminelt - det er en overtrædelse af færdselsloven.
Men i disse terrortider bliver ALT kontroleret en extra gang - så du kan ikke vide dig sikker....

Men spørg den amerikanske ambassade FØR du strander i en lufthavn.....

De kan sikkert give dig et præcist svar.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-05 23:36

Det kommer an på hvor meget myndighederne arbejder sammen i de forskellige stater.
Men nu er en fartbøde jo en forholdsvis banal sag, selv om man ser mere alvorligt på den type forseelser i USA, så mon der er gjort så meget ud af det.

Selvfølgelig kan man ikke vide sig sikker, for selv om refi skriver, at en fartbøde kun gælder i den stat/land den er udstedt, forhindrer det jo ikke, at man kan finde personen andetsteds og gøre krav på beløbet, nøjagtig som når en bøde fra udlandet sendes til de danske myndigheder som så står for at inddrive bøden.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-05 04:20

Vil det sige at du fik et girokort fra dansk politi da du kom tilbage til Danmark?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 01-08-05 15:41

Nej, jeg fik et girokort fra USA. Tror ikke de danske myndigheder har været blandet ind i det. Men betjenten som udstedte den sagde, at jeg ikke ville kunne komme ind i USA igen, hvis jeg ikke betalte. Han har sikkert ret, men i hvor mange år? Må måske bare prøve ambassaden...

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 24-08-05 11:36

Kun hvis du bliver stoppet af politiet i Californien for en anden forseelse eller på anden vis kommer i kontakt med politiet kunne det blive et problem. Det afhænger lidt af om politiet kan genkende dig. Hvad gav du dem? - EU kørekort eller et internationalt kørekort? Viste du dem dit pas eller andre dokumenter du kunne blive genkendt på? Hvis du bliver genkendt vil du i dette tilfælde blive anholdt indtil bøden er betalt + andre omkostninger. Jeg kender ikke til forældelsen af sådanne sager, men det er givetvis mange år.

Håber det hjalp lidt
Venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : Kurunai

Modtaget 200 point
Dato : 31-10-05 12:08

Hvis du ikke betaler bøden vil du, næste gang du er i Californien og bliver stoppet af politiet, blive anholdt på stedet! Du kunne være uheldig at ryge ind i et rutinestop el. lign.
Bøden står stadig i deres system og når du ikke har betalt, udsteder den pågældende politikreds derovre en 'warrant' på dig. Er du så uheldig at blive stoppet, så ryger du ind og foran en dommer. Det vil så ende med, at du skal betale bøden og så er den pot ude. Du kan sagtens risikere et døgn i en celle fik jeg at vide.

Et andet problem er, at du KAN få problemer med at leje bil, ikke kun i Californien, da udlejningsselskaberne ofte checker med databaser hvor kriminelle, dårlige betalere osv er listed.

Du kan sagtens komme ind i USA da en fartbøde ikke er 'stor' nok til at du vil blive nægtet adgang. Ydermere skal fartbøden være gået videre i systemet før paskontrol/told/customs kan se på DERES system, at du har en udestående bøde. Går bøden videre, hvilket er meget utænkeligt, så er det en mulighed, at du vil blive nægtet adgang til USA....men sandsynligheden er meget meget lille.

Har selv fået 2 fartbøder i 2004 og jeg har undersøgt det til bunds. Har betalt mine

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 31-10-05 12:15

Tak for svaret Kurunai.