/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Rullemops.....
Fra : tullenulle
Vist : 4097 gange
75 point
Dato : 30-07-05 13:01

Hejsa.
For ca 10 år siden fiskede jeg en del med min far og der fangede vi mange store tykke ål (på tykkelse med en ølflaske) vi fik en ældre mand til at lave dem til rullemops for os, han er desværre gået bort i dag (æret være hans minde) det er ål som er udbenet og med diverse krydderier , nu er vi igen begyndt at fiske i vores mose og har fanget flere store ål som pt. går i fjorden i hyttefadet og bare venter på vi kan komme igang med at lave rullemops igen, derfor tænkte jeg på om der evt. skulle være en gerne flere herinde som har fremgangsmåden til at lave rullemops ??
Alle tips er meget velkomne.
MVH Tullenulle..

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 30-07-05 13:10

Rollmops er da med sild

80-120 g ferske sildefileter
salt

Lage:
1 1/4 dl eddike
75 g alm tomatpuré (fra flaske)
5 stk enebær
2 laurbærblade
SØD
salt og peber

30 g groft rugbrød
25 g rødløg
kapers
dild

Sildefileterne bredes ud og drysses med lidt salt og rulles sammen.
Kog lagen op et par minutter, smag til med SØD, salt og peber.
Den varme lage hældes over sildefileterne og de stilles på køl i mindst et døgn.
Server rollmopsne med rugbrød. Pynt med hakket rødløg, kapers og klippet dild.

Husk at spise 300 g grønsager til frokosten.

Tip:
Rollmopsne kan holde sig i køleskab en 3-4 dage – så lav evt. dobbeltportion med det samme.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-07-05 13:11

Er du sikker på at det blev lavet af ål ? Ja, det er du vel ?

Sild forbinder jeg med udtrykket "rullemops".

Opskriften måske bruges også på ål ?
http://opskrifter.heede.dk/opskrifter/frame/opskrift.php?oid=844
http://www.fiskehandlerne.dk/page168.aspx?recordid168=143
http://www.dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftID=1424

Søg på google "Rollmops"....der er flere opskrifter...jeg snuppede bare et par stykker.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 30-07-05 13:13

http://opskrifter.heede.dk/opskrifter/
finder du meget mere
god fornøjelse

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 30-07-05 13:31

Hej igen..
NEJ. Jeg er ikke sikker på det hedder rullemops, men det var hvad hankaldte det ham som lavede dem til os, måske det hedder noget andet, det skal jeg ikke gøre mig klog på men uanset navnet er alle forslag velkomne..

Takker..

Tullenulle.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-07-05 14:35

Du kan sagtens bruge Ål i en traditionel Rollmops-opskrift, du har fået nogle gode så det er bare at gå i gang og finde den I synes bedst om. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 75 point
Dato : 30-07-05 15:17

Og når du ikke kan spise flere rollmops er der nye forslag http://www.bgfisk.dk/opskrift/aal.htm

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 01-08-05 10:06

Tak for svarene jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-08-05 23:41

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe