/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
radiatorgulvvarme
Fra : solvej2
Vist : 1235 gange
100 point
Dato : 28-07-05 14:47

Hej
Kan man bruge en/flere radiatorer (med flade sider) til at lægge under betongulv og dermed bruge dem som gulvvarmeanlæg ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-05 14:53

Det må StormP kunne svare på

Teoretisk er der vel ikke noget i vejen...

Men hvorfor ikke bare nøjes med rørene..

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-07-05 14:55

Nej.

En radioator er beregnet til at at hænge, dette skyldes at det varmevand skal rende ind et sted og det afkølede vand skal ud et andet sted.
Så det skal gerne virke sådan at det varme vand kommer ind i bunden og flytter sig rundt for efter at komme ud igen.

Man kan altid bare sig "nej" men selvfølgelig vil det være muligt at støbe en radiotor ind i gulvet, og den vil selvfølgelig også levere noget varme til gulvet, selv om den ikke vil virke optimal når den ligger ned.
Samtidig med det vil det være noget "klamhuggeri" at støbe en radiotor ned i gulvet, fordi man lige havde en i overskud.

Jeg går ikke ud fra at det er et særlig stort rum du vil varme op med din alternative gulvvarme. Har jeg ret i det, ville jeg nok ofte de småpenge det koster at købe et rigtig gulvarme rør som skan tilsluttes husets varmesystem.

Muligt med ikke anbefaelsesværdigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-05 15:23

En radiator virker ikke når den ligger ned.
Det varme vand vil drøne den nærmeste vej og ikke opvarme den store flade.
I øvrigt må man ikke indstøbe rørsamlinger mere.
Til indstøbt opvarmning i beton er der kun ubrudte rør, og er det PEX-rør bør længden ikke overstige 120 mtr.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 20:53

Ligesom de fleste andre siger, vil det være helt fra snøvsen at nedstøbe en radiator i gulvet da der vil ske tærringer i radiatoren der jo kun er lavet i sort jern og kun lge har fået en tynd omgang hattelak for synets skyld. Den vil heller ikke fungere optimalt.
Thulin sagde at det varme vand (fremløb skulle ind i bunden. Det er kun hvis man har fjernvarme (højt tryk i rørrene) det kan bruges (bruges næsten ikke mer dog). Selvfølgelig skal det ind i toppen af radiatoren da radiatoren jo modtager varmen og vandet bliver dermed afkølet og vil helt af sig selv søge ned af og ud af bunden (naturlig cirkulation).
Der kan bruges både kobberrør og endnu bedre pex-rør men som også Eyvind sagde ingen samlinger. Længden af pex-rørret er dog ikke begrænser til 120M da man typisk vil lave et blandeanlæg hvor varmefordelingen vil være meget bedre.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-07-05 22:29

Hej solvej2.
Det bedste og mest dækkende svar du indtil nu har fået kommer fra <Fijala>
----------------------------------------------------
Det er en dårlig ide at nedstøbe en radiator til gulvvarme
...... og iøvrigt også ulovligt i henhold til Bygningsreglementet, da der som flere allerede har nævnt ikke længere må forfindes "skjulte" samlinger på hverken vand eller varmerør, og det kan man vel godt kalde et nedstøbt rør, som normalt er skruet på radiatoren.
-------------------------------------------
Pex-rør vil være anbefalelsesværdigt til formålet, selvom kobberrør også kan bruges.
Iøvrigt har Fijala også ret med hensyn til fremløb og retur, fremløbet føres ind i radiatoren for oven, og det delvis afkølede returvand kommer ud for neden.
Det er også tilfældet selvom det er fjernvarme, her brugte man ofte såkaldte "returventiler" som så sad på røret for neden på radiatoren, dette var for at udnytte varmen i fjernvarmevandet maximalt før man lukkede det ud af radiatoren igen. Denne returventil tillod nemlig ikke passage af alt for varmt vand.
-----------------------------------------
De almindelige fysiske regler understreger dette, da det er sådan at koldt vand er tungere end varmt vand.
Mit råd, hvis du vil lave gulvvarme:
Citat
Op med tegnebogen - ud og købe pex-rør - læg noget tyndt "Rionet" ned i gulvet ovenpå klaplaget - og fastgør så dit pex-rør hertil i nogle passende buer, så du får varmen jævnt fordelt i gulvet.
Støb pudslag ovenpå hele herligheden - voila -> du har en fin gulvvarme.

Held og lykke med det
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:33

Hvor er det rigtigt Benny. Lige som jeg vil gøre. (man skulle jo tro du var vvs mand)

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 29-07-05 08:08

-Tak for alle besvarelserne.....

-Tja,det er nok for StormP-agtigt.....
Problemet synes jeg er at jeg allereede har betongulv hvor højden ikke kan være højere.
Jeg havde tænkt mig at lægge radiatoreren under betongulvet, med understøtning og isolering.
--Måske et nyt betongulv med indstøbte pex-rør vil være det bedste ??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-05 23:25

Ja det med at brække gulvet op og så lægge mpex rør vil være den bedste læsning.
Du behøver ikke at støbe et klaplag først. Det første du gør er at ligge et dampspær i bunden, så isolerer du med gulvisolering, gerne 250 mm., så lægger du rionet ud og fæster pex-rørrene der til i en afstand på ca. 20 cm. imellem hver rør, så løfter du rionettet med afstandsklodser overalt så der også kan komme beton under, betonlag ca. 10 cm. så har du der bedste gulv med varme du kan få.

Held og lykke

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 29-07-05 23:28

Helt korrekt Fijala ---- så er det bare i gang solvej2

god week-end allesammen

<\\Benny

Kommentar
Fra : ole65

Dato : 01-08-05 18:03

Hej Solvej .
Løsningen kunne måske i din situation være at lægge elektrisk gulvvarme, så undgår du måske problemet med højden.
mvh
Ole

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 17-09-05 00:15

Ole 65 har helt ret i at elektrisk gulvvarme kunne være løsningen på problemet med højden, men det afhænger af hvilket slidlag du lægger på gulvet (linolium, træ, klinker) elektrisk gulvvarme kan medføre meget hurtige temperatursvingninger hvilket kan give problemer med et trægulv.

Hvis du kan komme til gulvet nedefra er der ikke tale om skjulte samlinger, men en radiator vil stadig være en meget dårlig løsning da den som nævnt ikke vil kunne fungere ordentligt i vandret position, og du vil desuden ikke få en jævn opvarmning af gulvet, men kun en varm plet hvis du er i stand til at isolere kældersiden ordentligt, hvilket jeg ikke tror er så lige til.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 17-09-05 00:20

Desuden vil det være en økonomisk meget dårlig løsning at opvarme et betondæk nedefra som du beskriver det, idet du så skal opvarme al betonen før varmen når selve gulvet, modsat normal gulvvarme der kun opvarmer overfladen.

Derfor glem alt om "lette" løsninger, og gør arbejdet rigtigt. hvis dit problem med højden skyldes døre, så husk at det i di fleste tilfælde ikke er så svært at løfte dørene, og dermed få den fornødne "frihøjde"

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-09-05 21:34

Jeg tror lige jeg vil komme med et synspunkt som så kan kommenteres .Hvis det som jeg har forstået er et betongulv som kan ses fra en kælder er der vel ikke noget i vejen for at opvarme dette nedenfra med påspartlede kobberrør eller pexrør hvis der vel og mærket bliver isoleret bagefter på den kolde side???
Den afgivne varme vil jo fordele sig til den overliggende beton...At det vil tage et døgn at varme dette op er jo ikke noget problem da varmen jo så vil holde sig tilsvarende i betonen...Min teori er at den afgivne energi skal jo gå op i rummet over ....De gange jeg har lagt vandbåren gulvvarme har jeg haft et beton lag på ca 9 cm tykkelse og med en afstand på 15 cm mellem slangerne...Jag har så haft en fremløbs temperatur på 35 grader og rumfølere til at styre temperaturen...Jeg må så indrømme at der altid har været nogle lumske dage med høj rumtemperatur når solen har bagt ind fra syd hele dagen og gulvet har afgivet restvarme ,men dette har kun været nogle dage om foråret og efteråret...Men dette var jo ikke svaret på spørgsmålet om radiatorer i beton gulv..Og til dette må jeg som andre her nok sige nej .......

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-05 20:22

sverola. det du der beskriver kan også sagtens lade sig gøre, har selv prøvet det hos en kammerat og det virker fortrintlig.
Og rørene skal de ca. 10 cm. ned for at det virker ellers får du lige som en varmere zone lige hvor røret ligger. Hvis de ligger 10 cm nede skal der være 20 cm mellem rørene så passer varmecirklen nemlig. anders_bak

Kommentar
Fra : madsnielsen

Dato : 18-10-05 21:36

Den første post på dette emne er uden tvivl nok det mest latterlige jeg nogensinde har hørt. Grunden til at der er så mange der kvajer sig når de skal lave vvs arbejde, er at de ikke ved en skid om det, men har læst på forummer som dette hvor de har fået råd af nogen der tror de ved noget om vvs!

hilsen blikkenslageren