/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Vægt af standardruller til Speedake?
Fra : Erik_D
Vist : 492 gange
50 point
Dato : 25-07-05 10:09

Jeg har købt en Speedake, men kan ikke rigtigt finde ud af hvad rullerne vejer, som standard ?
- jeg har self. søgt på nettet, men nogle siger 8.5 gram, andre 9 gram (T Hansen skriver 7.5 gram)

Begrænseren er pillet, og jeg vil gerne have dne til at køre ca. 70, med et fornuftigt optræk - hvilken vægt ruller kan jeg prøve med ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-05 10:35

syv gram er godt at starte med, hvis den tager for mange omdrejninger uden at den kan udnytte dem, bliver du nød til at gå op i vægt

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 25-07-05 13:26

Hmmm, det blev jeg egentlig ikke klogere af - jeg ved godt at man skal prøve sig frem, men det løber hurtigt op, hvis man skal købe et sæt hver gang man prøver sig frem.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-05 13:14

9 gram er standard, og 7 gram er fint.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 27-07-05 13:18

@pallebhansen
Hvad mener du ?
Er der ikke den store forskel på de forskellige vægte ?

Jeg har købt et 8 og 9 grams sæt, og vil starte med at prøve 9, og så prøve at gå ned i 8 hvis det ikke giver ret meget.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-05 13:33

Den er født med 9 grams ruller.
Hvis du vil have lidt mere acceleration, så går man ned i vægt, men vægten skal jo presse varioen helt sammen, og det kan den jo netop fordi begrænsningen (en ring der ligger mellem varioremskiverne) er fjernet.
MEN hvis vægten bliver for lille, så kan varioen ikke presses helt sammen og du kan ikke få remmen i bund foran ved varioen, og dermed gearer den ikke op til at køre med fuld gearing/fart.
Der er jo ingen ide i at sætte orginalvægt på, hvis man vil have lidt mere acceleration.
Så skynd dig at byt vægtene hvis du kan.
Men hvis du bare vil have den normale acceleration, så er det selvfølgelig stadig 9 gram.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-05 14:04

Ruller er et følsomt "emne" selv et halvt gram kan gøre forskellen

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 27-07-05 15:00

@pallebhansen
Det er den bedste forklaring jeg har hørt til dato - stort tak :)

Jeg tror egentligt det normale optræk er fint nok, men ellers burde jeg kunne hente noget ved at montere de 8 grams, jeg også har købt ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-05 15:15

Ja, du kan hente lidt med de 8 g
Men hvis de er købt ved thansen, kan de fint byttes, eller i det mindste få pengene tilbage for de 9 grams.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 27-07-05 15:19

Okay, hvor langt ned kan jeg gå i vægt, før vægten bliver for lille til at udløse fuld gearing ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-05 15:49

fire gram

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 27-07-05 15:57

@Nordsted1
Thanx, jeg prøver lidt i aften, og melder tilbage.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-07-05 16:34

Nej, nej 4 gram er til tuncylindre, som kører med 12000 eller flere omdrejninger, og så er de tunge nok, da deres vægt jo bliver mangedoblet ved de flere omdrejninger.
Jeg har en der kører med 4 gram, de er endda for lette, selv om det er med et kæmpe tunsæt, da den skal have halv gas før de tager ved, og så er knalleren lige ved at lette, når de slynges nok ud.
7 gram er passende.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-05 16:47

undskyld undskyld, sidder og sover i det, troede lige der var tun på, vi starter forfra, som allerførst beskrevet---- 7 gram. Godt du var vågen pallebhansen