/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hjææælp
Fra : LeaBia
Vist : 355 gange
50 point
Dato : 25-07-05 00:22

Hej

Tror jeg har rodet mig ud i noget rigtig gylle.
Af en eller anden årsag er jeg begyndt at modtage blade fra noget der hedder "Digital Foto" jeg har ofte set bannere fra dem men da det ikke interessere mig har jeg ikke trykket på dem. Men jeg er som sagt begyndt at modtage breve fra dem, på min gamle Adr. sjovt nok, og har ikke i sinde at betale 56 kroner for et blad jeg aldrig har købt, og nægter at betale for at få det sendt retur da det ikke er noget JEG har bestilt. Men det skulle jo ske at jeg fik en rykker på 373,25.
Nu er spørgsmålet så bare hvorfor skal jeg betale dem? jeg har aldrig bestilt det og var under 18 år da de begyndte at komme. Hvilken som helst person, som måske hader mig lidt, ville kunne have skrevet mit navn på et af de bannere. Personen kan så have frydet sig over at jeg skulle betale noget, som jeg ikke ligefrem havde regnet med i husholdnings-budgettet.
Hvad skal jeg dog gøre?

M.v.h Lea

Kommentar
Fra : Vindrue

Dato : 25-07-05 00:30

Du skal bare holde fast i at du ikke har bestilt disse blade og fortsat nægte at betale. Det de gør er ulovligt, især når du var under 18 år og har sendt bladet tilbage, og derved vist at du ikke er interesseret. Jeg har prøvet det samme med et musik firma, der sendte cd´er uden jeg havde bestilt det. Jeg sendte den første cd tilbage og skrev tydeligt at jeg ikke var interesseret. De fortsatte med at sende cd´er, regninger og rykkere når jeg så ikke betalte. Jeg lod som ingenting og betalte stadig ikke. Jeg havde jo sagt jeg ikke var interesseret. Til sidst indså at der ikke var penge i mig, og stoppede med at sende deres L---.

Kommentar
Fra : robnek

Dato : 25-07-05 00:32

Hej leaBia
Tag det roligt. Lad være med at pakke bladet ud, men skriv uden på indpakningen "modtagelse nægtet" og smid det i postkassen. Se så hvad der sker. Har du pakket ud, har du desværre også accepteret modtagelsen. Ring eller skriv evt. til omh. firma og forklar at du aldrig har bestilt abonnementet, og ikke har i sinde at betale for noget du ikke har bestilt. Sender de mere til dig, skal du gøre som først nævnt.

Held og lykke
robnek

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 25-07-05 00:35

På mit rykkerbrev står der at returnering af blade ikke fritager for betaling.

Kommentar
Fra : robnek

Dato : 25-07-05 01:01

Det skal du bare hoppe op og falde ned på. Returner bladet alligevel. Selvom firmaet er af mindre fin karakter ville jeg vælge at skrive/ringe til dem og fortælle, at de ikke skal regne med en nikkel. I værste fald kan de stævne dig til fogedretten for at få "deres penge". Dette sker højst sandsynligt ikke (har aldrig hørt om at det er sket), da firmaet ikke gider besværet, men hvis det sker møder du i fogedretten og forklarer hvad du har foretaget dig indtil da, og at du ikke har bestilt bladet. Lad være med at bekymre dig

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 25-07-05 01:03

Hvis du ikke har pakket bladene ud, så kan du til enhver tid returnere dem med posten som modtagelse nægtes. Du kan evt. skrive et lille brev til dem om, at du ikke ønsker de blade tilsendt, og hvis der fremover kommer flere til dig, så forbeholder du dig ret til at smide dem ud og evt. kontakte forbrugerstyrelsen.

Hvis du ikke gider det, så tag den sidste regning du har fået, ring til dem og sig at du aldrig har modtaget noget fra dem og heller ikke ønsker det. De kan jo ikke bevise noget.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 25-07-05 01:14

Hvis de ikke kan bevise, at du har bestilt bladet har de ikke noget at komme efter. Bed dem fremsende dokumentation for din bestilling, og anfør at såfremt du ikke modtager denne inden 14 dage betragter deres krav som bortfaldet.

Du kan evt. henvise til Forbrugeraftalelovens § 8, 1. pkt.:
" § 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit."

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-07-05 01:21

Det er faktisk ret enkelt - og rent købelov / aftalelov. Har du indgået en aftale, skal du naturligvis opfylde din del.

Som du skriver det, har du ikke indgået en aftale. Det er i forbrugerkøb (hvilket der er tale om her), "den stærke part", der har bevisførslen. For dit vedkommende skal du ikke engang informere dem, men bør dog alligevel gøre det.

I henhold til købeloven skal du IKKE sende tingene retur, men gemme dem til sælger henter dem:

§ 55. Er køberen kommet i besiddelse af genstanden, og vil han afvise den, er han pligtig at drage omsorg for den, og kan af sælgeren fordre erstatning for de ham derved påførte omkostninger. De i §§ 34 og 35 givne regler finder tilsvarende anvendelse.

Jeg vil foreslå, at du skriver til dem, at du har modtaget deres blade til trods for, at du ikke har bestilt dem og du beder dem om at stoppe forsendelsen samtidig med at du giver dem 2 uger til at få hentet de fremsendte blade - i modsat fald vil du smide dem ud.

Bed dem samtidigt om at fjerne deres registrering af dig på rykkerbrevene. Du har ikke selv bestilt, og har naturligvis hverken pligt til at tage imod eller betale.

Tag altid paragraffer med - uanset om det er sandt eller ej, så signalerer det, at du har styr på det, og at de ikke skal tage p.. på dig

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-07-05 01:24

Overgivelse - det var faktisk Paules' paragraf, jeg ledte efter, men kom i den forkerte lov - den er den paragraf, der først og fremmest skal bruges..

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-07-05 07:59

Under alle omstændihedder, så er du inde med en mest intetsigende overskrift på dit indlæg.

Hjællllp hvad laver jeg her.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-07-05 08:26

Du behøver ikke returnere bladet.
Meddel blot sælger at bladet ligger til afhentning hos dig.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-07-05 08:29

Du får intet ud af at returnere bladet.
Men for at du kan være helt sikker på at du ikke kommer yderligere i klemme, skal du skrive et brev til bladudgiveren, brug evt som Teil siger at bladet blot kan hentes hos dig.

Jeg har brugt en del tid med Tiscali før i tiden, ejg har beskrevet hvordan sagen forløb på min hjemmeside, og hvilke metoder der kan være nødvendige at bruge for at stoppe den metode som bladudgiveren anvender for at få kunder.

http://www.thulinsite.dk/tiscali.htm

Der er kun en vej overfor sådanne firmaer det er "hårdt mod hårdt" for du kan være sikker på at de tromler dig ned hvis de kan komme af sted med det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 25-07-05 08:35

Du skal sørge for at få det stoppet hurtigst muligt, så du ikke risikere at ende i RKI register for dårlige betalere, hvilket vil kunne få indflydelse på din kreditværdighed og evt lånemuligheder m.m. i fremtiden.
Om det så skal koste dig en lille smule nu, og lidt besvær betyder knap så meget, bare sørg for at det ikke accelerere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-05 10:23

Forfi du evt. har klikket på et link på nettet modtager du IKKE et blad - så det er ikke derfra det stammer.
Hvis du har modtaget et blad og der står dit navn og adresse på - må du jo have skrevet den et eller andet sted.
Og du havner ikke i RKI pga. et bladabo - og da slet ikke hvis du er under 18 år.

Så et eller andet sted har du bedt om det eller en anden tager gas på dig og har bestilt det i dit navn.
Er du sikker på det ikke er dig der har bestilt det kan du være ganske rolig og du behøver ikke sende det retur - bare lad være med at pakke det ud.
Hvis du gider kan du sende dem en mail og gøre opmærksom på det, men mere behøver du ikke at gøre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-07-05 14:45

Jeg har selv over flere omgange modtaget bladet og der har aldrig været problemer med dem når det skal opsiges. De er reelle nok. Jeg har bla. lige modtaget igen da der ringede til mig og havde et brandgodt tilbud med en kæmpe software pakke til os medlemmer, men der var jeg ikke medlem, men jeg tog imod tilbuddet alligevel. Så man jeg se hvor længe det går denne gang.
Bare ring ind og forklar dem situationen og fortæl dem at du ikke ønsker at modtage deres blad, så løser det sig nok. Jeg er absolut ikke tilhænger af bål og brand i første omgang, da det som regel løser sig med en telefonsamtale. Hjælper det så ikke må man igang med det hel store skyts.

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 25-08-05 20:23

-> refi
Det er faktisk muligt (hvis du ikke er opmærksom) at komme til at klikke på et banner el. og din adresse bliver så automatisk udfyldt.
Hvis du feks. er logget på forbrugerliv.dk, og klikker på et link, så bliver evt. navn og adr. automatisk udfyldt. Så er det vigtigt at få trykket på den rigtige knap;-D

Returnering forgår kun rigtigt, ved at gå på posthuset og få dem til at sætte en mærkat på, med modtagelse nægtet. Jeg har selv ofte bare smidt det i en postkasse, men så skal posten (hvis de følger reglerne) aflevere brevet til mig igen og ikke afsenderen.