/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Underlig kartoffelplante??
Fra : Ady_A
Vist : 1106 gange
130 point
Dato : 23-07-05 15:34

eg har engang fået en underlig kartoffel plante, som jeg nu godt kunne tænke mig at vide hvad hed måske eller bare en start til hvor jeg kan søge, da jeg desværre ikke har navnet på planten,

Plantens stamme ligner en kæmpe kartoffel der er stukket i jorden og ud af toppen er der kommet nogle lange stængler som forgrener sig til blade. Blade har en lang stilk og små nærmest hjerteformede blade. Kartoffelstammen er brunlig, og bladene er lyst grønne, og ikke særlig kraftige.

Den er begyndt at skrænte lidt efter at jeg har haft den i ca. et år, og ville jo gerne redde den hvis det er muligt..
Ellers er det en hårdfør plante, ville potte den om, og endte med at rive samtlige rødder af, satte den ned i jorden alligevel og den voksede bare videre.
/Mette

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 23-07-05 15:38

Lige en lille tilføjelse: Kartoffelstammen er ca 20 cm høj, og dens stængler hænger ned af

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-07-05 15:39

Når du nu kalder den en Kartoffel-plante, betyder det så at den danner kartofler som alm. kartoffel gør? Har du spist dem? Danner den blomster og hvordan ser de ud. Danner den bær og hvad farve har disse? Eller er den KUN til pynt?

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 23-07-05 15:47

Jeg tror IKKE den kan spises, den danner ikke kartofler, hvilket jeg kunne konstatere da jeg ompottede den. Den har endnu ikke blomstret eller sat bær eller noget der ligner..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-07-05 15:52

Hvordan ved du at det ER en kartoffel-plante? Den jeg tænker på hedder Sort Natskygge. Den kommer sommetider som ukrudt imellem alm. kartoffel. DEN er dødeligt giftig, såvel hele planten som dens rodknolde. Så pas på den. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 16:11

Sort natteskygge har da blanke mørke bær - så den ville vel kunne kendes !!!!!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-07-05 16:22

Ja, men som Ady_A skriver, har hun ikke lagt mærke til bær. Det betyder ikke at de ikke har været der. Synes alligevel at det er fornuftigt at advare imod Sort Natkygge. Vores lokale naturvejleder opfordrer alle til at gå ud i det tidlige forår og plukke Kørvel. Han glemmer bare at fortælle at det er MEGET svært at se forskel på Kørvel og Skarntyde i de helt unge stadier. Selv Botanikere kan komme i tvivl når det drejer sig om meget unge planter. Så derfor. PAS PÅ.

Nu har Ady_A ikke talt om spisning af den formodede Kartoffel-plante, men jeg vil hellere advare 1 gang for meget end 1 gang for lidt. OK?

Ady_A - Aner ikke hvad det er for en plante du har, så jeg fjerner fluebenet nu. Fortsat god weekend.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 16:25

uden for emne:
synes nu skarntyder er ganske kønne

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 24-07-05 13:48

Jeg ved heller ikke om det er en kartoffel plante, men den ligner det hvertfal..
Det er en indendørs plante, og jeg må formode at hvis der havde været bær, havde jeg opdaget det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-08-05 23:56

Er det mon en majroe, du har fået fat i?

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 02-08-05 08:50

Kunne det være en Taro. Det er en slags kartoffel fra Thailand. Planten blev for nogle år siden anbefalet af fuchsiaklubben som nytteplante i drivhuse og lignende, idet specielt mellus er meget glade for den. Ideen var at holde mellusene fra de andre planter. Jeg havde for nogle år siden en knold i potte. Den kan købes i indvandrerbutikker

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 02-08-05 09:07

Hej.

(Sort natskygge har ikke rodknolde.)
Lad os se et billede af krabaten - jeg tror den snak om evt. kartoffel har
drejet diskussionen ind på et sidespor. Det er ikke sikkert der er tale om et medlem
af natskyggefamilien.Kan du ikke lægge et billede ind på en hjemmeside eller i dk.binaer?

mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 02-08-05 13:37

hvordan lægger man et billede ind?

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 02-08-05 13:38

(og det er hverken taro ell. majroe, har lige tjekket på google )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-08-05 15:32

du siger at du har fået planten - så jeg går ud fra at det måske er en af de eksotiske/underlige planter man ser her og der af og til - prøv at tage den med ind i en velassorteret blomsterhandler eller et gartneri - der er nok mere hjælp at hente

jeg har selv haft en underlig plante der netop stod på en stor rod (aner ikke hvad det var) - og den kom fra en blomsterhandler ! Fik desværre taget livet af den af mangel på oplysning om pasning !

Annuller spørgsmålet
Fra : Ady_A

Dato : 06-03-06 20:54

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
planten er for længst røget ud..