/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Afløser for MINI-DISC-optager?
Fra : lyngballe
Vist : 641 gange
150 point
Dato : 23-07-05 06:58

Hidtil har jeg brugt en lille SONY- eller SHARP-MINIDISC-optager, når jeg (med tilladelse!!) har skullet optage lyden fra en koncert eller anden musikfremførellse. MINI-DISC synes at være på vej ud af markedet. Findes der mp3-optagere, der lige så nemt og med lige så god lydkvalitet kan optage "live". Eller er der andre alternativer?
Vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-07-05 09:34

Hvis MINIDISC-optagere er på vej ud, så nåede jeg aldrig at prøve en, ville ellers godt.
minidisc optager vist nok i et mp3ligende format, så kvaliteten er jo nok den samme.
Der er da alternativer, med harddisk, visse også med billed.
Feks. denne http://www.elektronikken.dk/product_reviews_info.php?products_id=3&reviews_id=2
dog uden hd og billed.
vender tilbage senere med et link til en anden, da det lige kniber med at huske mærket.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-07-05 09:46

Efter test som jeg har læst gennem tiden, er det her, som jeg ville vælge fra.
http://www.archos.com/home.html

test finder du nemt ved at vælge model og søge den på http://google.dk

eller en generel søgning på firmaets produkter.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=archos&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK (Kun danske)
eller
http://www.google.dk/search?hl=da&q=archos&btnG=S%C3%B8g&meta= (alle steder)

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-05 10:18

Så godt som alle mp3 afspillere kan også optage blot ved tryk på en knap (lidt ligesom kassettebåndoptagere)
De fleste holder også optagelsen så man ikke behøver at holde på en knap hele tiden.
Hvor meget du kan optage med dem er et spørgsmål om hvor meget RAM de har, men selv en 128 mb mp3 spiller kan rumme et par timer.
Hvilket format de gemmer i, er lidt forskelligt.

iPod er også et godt valg

http://ipod.dk/nyheder/software/optaglydmeddinipod.html

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 23-07-05 16:16

Men pas på, MP3 afspillere er som regel meget retningsbestemte, netop for at man ikke skal optage koncerter. Mig bekendt er der endnu intet der slår en minidisc hvad optagekvalitet angår. Så hold dig endelig til din minidisc.
Jeg har en "Creative Zen" MP3-afspiller, som er fin til interview hvis jeg holder den rigtig. Men til koncert- og stemningsoptagelser vil min Sony minidisc vinde til enhver tid.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 24-07-05 17:13

Tak til jer alle tre for svar, jeg kunne komme videre med.
Det springende punkt er åbenbart lydkvaliteten.
Her forudsætter jeg at jeg skal bruge EXTERNE mikrofoner, og så kan Hanesn9's betænkelighed da vel næppe være af betydning?
Jeg satser ikke på superlyd, det er nærmest de små "huskoncerter" jeg selv laver og mine børns (efter-)skolekoncerter, jeg gerne vil optage.
Er der mon flere, der har gjort sig erfaringer på området?
Vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 17:20

Min kone har optaget flere operaer med en ganske alm mp3 afspiller - den der engang var her som "månedens gevinst".

Den lå blot på gulvet tæt ved scenen og det er blevet udmærket.

Naturligvis ikke i cd-kvalitet men mere som de gamle kassettebåndoptagere.....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-07-05 19:13

lyngballe jeg tror at ligemeget hvad lydformat du bruger til det foremål, så vil det være tilfredsstillende.
det er nok mere mikrofonen , det i sidste ende kommer an på.
og så er det jo ligemeget om den sidder på en minidisc, eller på noget andet.
Jeg er sikker på at din minidisc ikke sådan bare lige udgår,
og kender en der stadig er glad for sin gamle betamax video.
Betamaxbånd er der nok af, og eventuelle reservedele er billige,
da han bare vil kunne finde en ny(brugt)!

Så hvis du vil have nyt, så gå ind i diverse radioforretninger, få en demostration og en snak.
Få samtidig nogle brousuere,, øh datablade over, de mærker/modeller, der fanger din interresse.
Når du kommer hjem, slår du dem op, på:
1. firmaets hjemmeside.
2. på google, for at finde anmeldelser, og forum om hvad andre privatbrugere har haft af gode og dårlige oplevelser.
Det vil øge dit indblik, i hvad du eventuellt skulle vælge, til dit behov.

Mvh. Natmaden