/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Kan det passe ?
Fra : den_nysgerrige
Vist : 1002 gange
20 point
Dato : 21-07-05 12:50

En dansk mand over de 30 år bliver gift med en udlænding over 30 år, han får en til at stille sikkerhed for de 50.000 kr så han kan få hende med ind i DK, kan det virkelig passe, at han så med det samme kan score hustruens personfradrag ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 13:03

Ja - hvorfor dog ikke, hvis de er gift ?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-07-05 13:05

Det er ikke helt så enkelt som du stiller det op, men det korte svar er ja, det kan godt passe. Hvis en ægtefælle ikke har indtægter, kan den anden ægtefælle benytte personfradraget.

Hvorfor skulle det være anderledes?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-07-05 13:35

Ja, men nu er det jo ikke helt nok, at vedkommende får en til at stille en sikkerhed.

han skal også kunne dokumentere, at han kan forsørge konen, og at hans bolig er egnet til 2 personer.

men ellers er det rigtigt, ægtefæller kan bruge hinandens personfradrag, så snart det drejer sig om en person der er gift og bosat her i landet.

mvh dova

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 21-07-05 13:36

Det er selvom de også feks bor i udlandet ?

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 21-07-05 13:38

Hva så hvis de bor i udlandet ?

Eller han i DK og hun i udlandet og hun er uden indtægt ?

Han er IP.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 13:42

Nu er du jo inde på noget helt andet.........

Der kan være masser af svarmuligheder alt efter omstændighederne.

SÅ firkantet som du her stiller det op er der ikke noget entydigt svar, men det var jo heller ikke det du spurgte om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-07-05 13:46

Det kommer så lidt an på forskellige ting.
For hvis vedkommende opholder sig fast i udlandet i mere end 6 måneder, skal han registreres ved de danske myndigheder som udvandret, ifølge loven.

Og så mener jeg ikke der er tale om at det er de danske beskatningsregler vedkommede kan bruge.

Og hvis han bor i DK og hun i udlandet og ellers ikke er tilmeldt i DK, mener jeg heller ikke han kan bruge noget fradrag, for det kræver at hun er dansk registreret med cpr-nr o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-07-05 13:51

de særlige sambeskatningsregler for ægtefæller, herunder anvendelse af personfradraget, kræver at ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets udløb.

Hvis de bor fast i udlandet er de ikke længere skattepligtige til Danmark, og derfor heller ikke omfattet af de danske regler om personfradrag.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 14:31

spørg skattevæsenet

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 21-07-05 18:27

miritdk
Smiliey eller ej så var det dog et ualmindelig flabet svar du kom med der. Kandu er en videndatabase og her kan man spørge om alt verdens ting. Jeg har skrevet det før og gør det gerne igen, når dine svar er som det du her har afleveret.
Ta 14 dags pause fra kandu, du tilbringer for meget tid herinde, du svarer på meget, og der er efterhånden ved at være en større stribe døde finker ved siden af panden.
Hvis du ikke kan bidrage med noget i en tråd, jamen så gå videre til næste tråd.
Ta så den ferie

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 21-07-05 19:18

Han er i udlandet og vil så gerne ha hustruen med til DK, hvad skal man tjene for at få hende med ind i landet. Hvis man skal kunne dokumentere man kan forsørge familien, så må der være en min. grænse for indtægt, som det off. vil acceptere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 19:25

Hvad har det med personfradrag at gøre - nu er du jo inde på noget helt andet ??????

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 21-07-05 19:30

Refi
Ja allerførst skal hun jo ind i landet, søger oplysninger om betingelserne for dette.
Når du så har hende i landet, så kan du åbenbart score hendes personfradrag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 19:35

Du lyder som om du bare vil tjene penge på en eller anden tilfældig udenlandsk pige.......

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 21-07-05 19:41

nååå ok Refi, det var godt nok en udlægning der ville noget.
Da du tilsyneladende ikke har noget at bidrage med til denne tråd, kan du passende fjerne fluebenet, for din udlægning af mit spørgsmål er en stor uanstændighed fra din side.
Du behøver som sagt ikke svare mere i denne tråd, du har allerede lavet støj nok på linien

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 19:47

Mit bidrag har du fået - jeg har svaret på det du spurgte om.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 21-07-05 20:03

Refi dit bidrag var utilstædelig og dybt vanærende. Jeg har sendt dit bidrag til kandu.dk, og bedt dem om at fjerne dit stødende bidrag som jeg føler mig dybt krænket over. Da jeg har bedt dig om ikke at henvende dig mere i denen tråd, beder jeg om du respektere mit ønske, imodsat fald vil du blive indbragt for kandu.dk

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-07-05 21:47

Jeg må give Refi ret i én ting... du har ændret spørgsmålet temmelig meget i forhold til det der oprindeligt blev spurgt om.

du kan læse om betingelserne for at opnå familiesammenføring med ægtefælle her:
www.udlst.dk
www.aegteskabudengraenser.dk

Med hensyn til krav om indkomst så skal man have en indkomst der mindst svarer til 2 x starthjælp. Starthjælpen udgør pt. kr. 4.583 pr. ægtefælle pr. måned.

Jeg kan ikke rigtigt se, at der er tale om at "score" personfradrag. Sådan fungerer det for alle ægtefæller. Forskellen er bare, at i langt de fleste familier har begge en indtægt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 22:04

det var da filans som den and uden tand bider
(sq da det rette sted at henvende sig så ser ikke noget flabet i min kommentar)

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 23-07-05 00:13

Paulus
Det kan jeg nu ikke se jeg har.....jeg spørger om en mand kan få sin udenlandske kone med ind i dk til det bliver der svaret JA, ...meeeeen det viser sig så i senere svar på spørgsmålet at der er en række betingelse der skal opfyldes for at få hende med ind i landet.
Afstedkommet af de oplyste betingelser er jeg jo nødt til at bore lidt mere i hvad de betingelser konkret er.
Ja at score hustru bidraget er et forkert udtryk, sry for det.
Som jeg læser dit svar så skal man altså ha en indtægt på 4583 x 2 = 9166 kr er det brutto ?

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 20 point
Dato : 23-07-05 01:04

Der er faktisk en lang række betingelser for at få en udenlandsk ægtefælle til Danmark... de vigtigste er:
- forsørgelseskravet
- tilknytningskravet (bortfalder hvis den danske statsborger har haft indfødsret mindst 28 år).
- boligkravet
- over 24 år (begge ægtefæller)
- bankgaranti

Du skal kunne dokumentere en indkomst på mindst de 9.166 pr. måned brutto. Det skal som hovedregel være lønindtægt eller indtægt fra selvstændig virksomhed. Dagpenge, ydelser efter lov om aktiv socialpolitik m.v. tæller ikke som lønindkomst.

Samtidig skal du være opmærksom på, at hvis du har modtaget penge fra kommunen efter lov om aktiv socialpolitik indenfor et år før indgivelse af ansøgningen er du 100% sikker på at få afslag på familiesammenføring.

Godkendelse af svar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 25-07-05 01:35

Tak for svaret Paulus1.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 25-07-05 13:19

Paulus1
Hvis Manden er i DK og konen i udlandet kan han så få hendes personfradrag ?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 25-07-05 22:00

Nej, det kan man ikke.
Dels skal begge være fuldt skattepligtige til Danmark (bopæl i DK) og samtidig skal ægtefællerne være samlevende ved indkomstårets udløb (31.12).