/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ukrudt & Skidtplanter i græs!
Fra : Sofuzz
Vist : 2637 gange
100 point
Dato : 20-07-05 18:14

Hejsa, jeg har en masse ukrudt nogle steder i min græsplæne! hvod kan jeg give for at få udryddet det?

Har set noget i byggemarkedet, som er forholdsvis meget dyrt... kender i et vidunder middel?

Vh. Sofuzz (ps det er jo dejligt med noget regn til haven)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-07-05 18:21

Brug round-up. Det skal bare fortyndes tilstrækkeligt så det ikke slå græsset ihjel men kun ukrudtet. Det har nemlig noget at gøre med en-kimet og tve-kimet vækster og de klarer ikke ligemeget round-up begge to
Spørg i et plantecenter om blandingsforholdet, men jeg gør det med en blanding der hedder 200:1.

Gøres på eget ansvar.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-07-05 18:53

hej brug kke round up på en græsplæne uaset blandings forhold det går bare langsomere med at virke
brug et stykke værktøj til at stikke ukrut op med
jeg havde eks.mange mælkebøtter for nogle år siden
brugte to somre til at fjerne dem jeg tror de mælkebøtter jeg har haft i år kan tælles
på to hænder ok det er et stort arbejde jeg nok taget to trillebøre fuld op
men nu er plænen pæn

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-07-05 19:07

Jeg tror, at "bunden i vejret"-metoden er den bedste. Jeg ville heller ikke bruge RoundUp i græsplænen.
Køb en "tidselspade"... Det er sådan en dims, man stikker ned over tidslerne/mælkebøtterne, som tager hele roden med op. Et par sæsoner med den, så er du nærmest problemet kvit. Andre former for ukrudt synes jeg ikke er så generende i en græsplæne, da de jo bliver holdt nede af slåmaskinen - og de er jo også grønne

Vaxen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-07-05 19:08

altså 1133 det passer nu ikke. Det er måske lidt lang tid om at virke, men virke det gør det sgu

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-07-05 19:12

Round up i hækken for at slå ukrudt ihjeld i bunden er da også perfekt.

Nu er jeg måske heller ikke meget for al det arbejde.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-07-05 21:19

Er du da fuldstændig......... round på græsplænen. Hvis der bare kommer den mindste fortyndning på plænen af round up, så er den død.

Vi købte hus for nogle år siden, hvor både have og hus var i en dårlig stand.
Plænen var fyldt med ukrudt af alle slags, skvalderkål, mælkebøtter o.lign.

Først fik plænen en god gang gødning, efter 8 dage uden at slå den blev den spørjtet med Bayer plænerens.
Husk at plænerenses skal spørjtes på med en forstøver, så du skal ud og investere i en sprøjte.
Spørjten kan købes for 60,- kr for de billigste og plænerensen koster de 180,- kr som de koster.

Sprøjt plænen på en tør dag, hvor der ikke kommer regn de næste 24 timer, gerne først på dagen når duggen er væk.

Efter denne behandling skal der gå 3 dage, så skal plænen slås igen.

Gød den godt (ikke for meget) så den skal slå 2 gange om ugen, så får du en flot plæne.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 21-07-05 11:03

Hej.

Hvis du bruger roundup i græsplænen slipper du for at slå den - alt går ud.
Brug et selektivt middel som f.eks. Herbatox plænerens, den tager det mest ukrudt.
Følg brugsanvisningen meget nøje - endelig ingen overdosering.
Du skal regne med mindre effekt, hvis ukrudtet er gpået i blomst - virkningen er bedst
på voksende planter.
Hormonmidler går ned i roden - d.v.s. det virker fint på rodukrudt.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-07-05 12:24

Jeg kan godt se at i ikke har den fjerneste forstand på roundup. Jeg er født og opvokset på landet men bor der nu ikke mere. Derfra har jeg taget dette råd med mig, da marker og afgrøder for 30 år siden blev sprøjtet med round up eller prefix uden at afgrøderne forsvandt. Idag er prefix nu forbudt da det går i grundvandet men det gør roundup ikke.
Det hele drejer sig om blandingsforholdet og jeg var nu også skeptisk og nervøs første gang jeg forsøgte, men med en meget fortyndet blanding og et forsøg på et lille stykke græs gjorde udfaldet. Ingen ukrudt men masser af græs.
Så den med at man ikke behøver at slå græs er ikke korrekt.
Men brug i så hellere en masse kræfter og ømme knæ, så skal græsplænen nu også nok blive pæn.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 21-07-05 18:05

Man kan da også bare lade græsplænen vokse, og så glæde sig over den mangfoldighed og det blomsterflor der trives på ens lille stykke jord
Se hvilke farver der findes i den danske flora! (og så får man også lige pludselig meget mere kontakt med sine naboer)