/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Passe døende i hjemmet?
Fra : mango
Vist : 637 gange
200 point
Dato : 09-10-02 09:12

Hej
Min svigermor er døende af cancer, og ligger for øjeblikket på sygehuset. Vi, min mand og jeg vil gerne have hende hjem til os, så hun ikke skal ligge ensom og dø på et sygehus. Men der melder sig jo en masse spørgsmål: Jeg er selv kørestolsbruger, (selvhjulpen) så det er jo begrænset hvad jeg kan hjælpe hende med, det begrænser sig til at give hende mad, tale med hende, vaske hende i sengen. Men løfte hende og hjælpe hende på toilettet, kan jeg jo ikke.
Jeg er førtidspensionist. Min mand arbejder fuldtids.
Min svigermor kommer fra naboamtet, kan vi får kaution til sygepleje, kan min mand få orlov? vi ved jo ikke hvor længe hun lever endnu. Hvilken hjælp er der at hente?
Vi har 3 børn, som alle er indstillet på at vi får hende hjem.
Alle gode råd og svar er meget velkomne.
På forhånd tak
Venlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 09-10-02 10:31

Hej Mango,
Ja det er jo en trist situation, men en meget smuk tanke, at i vil passe hende hjemme hendes sidste tid.
Har i prøvet at tale med socialrådgiveren på hospitalet?
Min egen erfaring siger mig, at de kan gøre rigtig meget for èn, og han/hun kender jo paragraferne og ved lige præcis hvilke tråde der skal trækkes i. Samtidig vil socialrådgiveren formidle kontakt(en) også over kommunegrænsen.
Det må absolut være det letteste for jer i denne situation, i har jo nok at tænke på i forevejen.
Håber i finder en løsning.
Mvh
Laurenzio

Accepteret svar
Fra : grethes

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-02 19:43

Hej Mango

Jeg har selv stået i samme situation, men for syv år siden. Jeg valgte at tage plejeorlov fra mit arbejde, så jeg kunne være ved min døende mor i hendes eget hjem. Jeg fik selvfølgelig ikke løn fra mit arbejde, men fra kommunen, hvor min mor boede, svarende til, hvad en plejeassistent fik. Gik også ind som sådan og hjalp til, men hjemmeplejen kom flere gange i døgnet. Der skulle som regel være to til alt, men de kunne så nøjes med at komme en, da jeg gik ind som den anden. Opstod der pludselige problemer med noget jeg ikke kunne klare alene med hensyn til pasning, kunne jeg altid ringe efter hjemmeplejen, og så var de der bare med det samme. Det fungerede helt perfekt.

Men jeg vil sige det er hårdt at passe en døende. Et 24 timers job. Heldigvis var vi en søskendeflok på 5 der kunne gå ind og aflaste, så jeg havde kun dagtimerne, svarende til en lang arbejdsdag, syv dage om ugen.

Efter en måned på denne måde, bad min kære mor selv om at komme på plejehjem, da hun godt kunne se det var et hårdt arbejde for hendes børn. Vi havde jo alle både familie og job, der også skulle passes. Det kom hun så, men der gik kun en uge, så døde hun. Heldigvis var jeg der og jeg sad med hende i hånden da hun stille sov ind. Var nok lidt ked af jeg ikke tog den sidste uge med, men det var ikke til at vide, hvor længe det ville vare.

Med hensyn til om din mand kan få plejeorlov, så ved jeg ikke om der er ændret på det, men tror det nu ikke. Det er et nært familiemedlem det drejer sig om. Men kan kun råde jer til at snakke med jeres kommune og den kommune din svigermor bor i. Tror de kan fortælle, hvilke muligheder I har.

Og, hvis I har kræfterne til at passe din svigermor den sidste tid, så skal I også gøre det, men der skal også mange kræfter til, vel vidende, at man ikke ved om det drejer sig om 1 eller måske 3 til 4 måneder.

Håber I finder en god løsning.

Hilsen fra Grethe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 18:04

> Hvilken hjælp er der at hente?

I kan hendvende jer til Kræftlinien på tlf. 80301030. De råder meget gerne
pårørende. åbent mellem 10-22.
Hvis i bor i nærheden af Horsens, kan jeg hjælpe jer med nogen rigtig gode
tlf. nr. Ellers er det en mulighed at ringe til jerres komunne, jeg ved, at
der i flere kommuner er lavet grupper, af frivilige der gerne vil delle ud
af sin erfaring.

Venlig hilsen Jens

Godkendelse af svar
Fra : mango

Dato : 10-10-02 08:28

Tak for svaret grethes.
Og alle i andre, det er dejligt i er så deltagende. Der er sket det at min svigermor faktisk er blevet så dårlig at vi ikke kan flytte hende. Vi tror ikke at hun har langt igen, så min mand tager nogle dage fri, så vi kan være hos hende så meget som overhovedet muligt. Vi overvejede også meget om vi ville tage hende her hjem, vi ved det er hårdt og den anden mulighed, med at få en aflastningsplads på et plejehjem havde vi stærkt overvejet. Vi, mine søskende og jeg gjorde det samme med min mor , da hun også døde af kræft, også for syv år siden. Vi var også hos hende da hun døde og det var en meget smuk oplevelse.
Men tusind tak for alle jeres gode råd og input, det varmer i en svær tid.
Mange kærlige hilsner
Mango
PS og jo vi bor i nærheden af Horsens!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 10:02

"mango" <mango.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:zwQo9.85148$Qk5.3886705@news010.worldonline.dk...

Hej Mango !

Vi står selv i samme situation, med vores far / svigerfar og har ham pt.
hjemme hos os.

Jeg er ikke helt inde i alle reglerne endnu, men har dog fundet ud af, at i
må have krav på en hjemmesygeplejeske, fra det nærmeste lokalcenter, til at
komme og hjælpe jer. Vi kontaktede vores lokalcenter og de sagde, at det
ingen betydning havde, at vores svigerfar havde bopæl i en anden kommune. De
har også givet os et tlf. nr. vi kan ringe på døgnet rundt, hvis han
pludselig skal have skiftet, den pose til dræn, som han har i maven.

Så prøv at kontakt jeres lokalcenter og forhør jer, eller kontakt
kræftlinien, som Jens foreslog. De må da kende reglerne, også vedr. om din
mand kan få orlov.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-02 00:22

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i melding news:aobcv5$n9c$1@sunsite.dk...
>
> "mango" <mango.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:zwQo9.85148$Qk5.3886705@news010.worldonline.dk...
>
> Hej Mango !
>
> Vi står selv i samme situation, med vores far / svigerfar og har ham pt.
> hjemme hos os.

Dere begge skriver om døende som dere pleier hjemme, og som har kreft.
Jeg har nettopp tatt inn denne nyhetsgruppen, og jeg er norsk. Det eneste
jeg kan gjøre for dere begge er å sende dere og familiene noen medfølende
tanker.

Anne Lise Hovdal

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-10-02 10:58

Kjere Anne Lise

Tusind tak for dit venlige indleeg, det varmer meget.
Kærlige hilsner Mango
Og kære Sander
Også tusind tak til dig. Vi er dog kommet så langt at vi ikke mere kan flytte vores mor/svigermor. Lige nu sidder min mand hos hende, det er et spørgsmål om meget kort tid, inden hun sover ind. Min datter og jeg tager snart derned for at sige farvel.
Hun har heldigvis ingen smerter, det er en stor lettelse, håber bare at hun sover stille ind.
Kærlige hilsner
Mango