/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Brakmarker
Fra : DSUeren
Vist : 4007 gange
38 point
Dato : 20-07-05 10:30

Hejsa.
Vores genbo har et stykke mark på ca. 1 hektar, som har stået ubenyttet og uplejet hen i op imod 8 år nu. Kun afbrudt i et halvt års tid hvor der gik får på ca. 1/4 af marken. Marken er fyldt med meterhøjt ukrudt, som er til stor gene for os der bor i området udenom, da det spreder mange frø osv.
Mit spørgsmål er: Kan det virkelig være lovligt at have en mark stående brak i så mange år, når manden ikke engang slår ukrudtet ned engang i mellem??
Jeg har forsøgt at finde en lov på nettet der omhandler brakmarker, men forgæves. Nogen der kan hjælpe mig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 10:42

De får sågar penge af EU for at lade visse marker ligge brak - så der kommer du nok ikke langt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-05 11:44

Jeg ville da ringe til kommunen og forklare dem problemet. Måske de vil påtale at genboen skal holde sit ukrudt nede.

Har du ikke selv kontaktet din genbo og forklaret ham problemet med ukrudt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 20-07-05 12:33

Jeg ved de får penge af EU, men der må da findes nogle regler for hvor længe den må ligge brak, og hvor tit det skal slås ned.

Genboen er rent ud sagt et dumt svin som ikke er til at tale med om noget som helst, så det kommer man ikke langt med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 12:40

Der findes sikkert regler for hvor længe osv.
Men jeg har svært ved at forestille mig at landmanden ikke ville gøre noget ved marken hvis det ikke havde et formål at lade den ligge brak.
Men der kan jo være masser af muligheder.
Og som sagt skal man jo altid høre en sag fra 2 sider - han syntes måske det samme om dig

Et irriterende problem, men jeg tvivler på du kan gøre andet end at prøve at snakke med ham som gode naboer....

Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 20-07-05 13:49

Jeg kan godt høre du ikke kender ham :P
Han er ikke landmand, jordstykket hører bare til hans hus, som i øvrigt ser mindst lige så slemt ud som marken. Men det må han jo om, hans have og hus kan man ikke rigtigt blande sig i...
Men jeg tror bare jeg vil prøve at ringe på kommunen og brokke mig så...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 13:56

Det er da en begyndelse - om ikke andet må de jo kende til situationen - ellers gør de da når du henvender dig.

Og nej, selvfølgelig kender jeg ikke din nabo

Det var blot sådan alment - at man altid skal høre en sag fra 2 sider.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-05 15:09

Hvad siger de andre naboer?

Hvis det kun er dig, der synes han er for meget, så flyt...

Hvis de omkringboende synes det samme, så kunne I måske tage det op på et møde.. Har I ikke en grundejerforening, eller sådan noget?
Måske har manden mere brug for praktisk hjælp end kritik?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 20-07-05 15:45

Jeg bor ud til en brakmark, i alle 13 år har den været slået en gang om året, han har lige været der.

Enig med Birgitta, gå dog ned alle sammen og slå den for ham.......

Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 20-07-05 15:59

Jeg vil også tro den skal slås engang om året, alt andet er latterligt...

Det eneste naboerne her i området kan enes om, er sådan set at den mark er en skændsel for området. Ellers er venskabet mellem naboerne så godt som ikke eksisterende...
Folk har ganske enkelt nok i sig selv.

Vi har engang tilbudt ham at forpagte marken, idet den ligger ideelt for os til at have vores heste gående på. På trods af, at vi tilbød en overpris, afslog han med grunden "at det ikke er et spørgsmål om penge". Så er linjen ligesom lagt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 16:04

Hvis han er af den type, ville jeg betænke mig 2 gange inden jeg "slog" den for ham.

Du kunne risikere en erstatningssag for vandalisme

Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 20-07-05 16:05

Nemlig, han er typen man faktisk hellere vil skaffe en bøde på halsen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 16:10

Prøv dog og hør hvad Teknisk Forvirring siger til problemet...

En anden mulighed er at prøve advokathjælpen og få en mere udførlig hjælp - hvis der er nogen......

Det kunne jo være han er i sin gode ret - hvor irriterende det så end måtte være.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-05 16:29

Det kan ikke komme ind under begrebet og reglerne for brakmark, da manden åbenbart ikke dyrker landbrug og får tilskud til braklægning.

og umiddelbart er der ikke noget/nogen der kan forbyde at lade manden gøre hvad han vil med sin grund.

Det eneste der kan komme på tale, er hvis der fra kommunens side skønnes, at markens udseende skæmmer området i en sådan grad, at man vil skride til et påbud om at få noget gjort ved det, men jeg tvivler når det bare drejer sig om et stykke "uberørt naturgrund"

mvh dova

Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 20-07-05 18:28

Helt uberørt er det ikke... Der er elektrisk hegn rundt om størstedelen af marken, det er bare druknet i høje brændenæller og andet ukrudt. Men faktum er jo, at det er til gene for omgivelserne, huser mange skadedyr og spreder ukrudt. Det må teknisk forvirring kunne se på..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 18:30

Ja - det er nok det bedste sted at starte - de kender måske ovenikøbet problemet......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-05 18:31

Som jeg tidligere skrev kontakt kommunen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 20-07-05 18:42

Det gør jeg også.

Accepteret svar
Fra : vbh

Modtaget 38 point
Dato : 15-08-05 17:54

Hej

Vi har samme problem som DSUeren og har i dag ringet til Direktoratet for Fødevarer og Erhverv. Her oplyste man, at der er et cirkulære 1514 (skulle kunne findes under www.retspleje.dk), der siger, at man gerne MÅ slå brakmarker med det formål at holde ukrudt nede - dog må man ikke slå i perioden 1/5-30/6 MED MINDRE man slår kontinuert hele året.... Så det er altså et spørgsmål om landmandens gode vilje - Vil han eller vil han ikke ??? Hvad med at gå hen og overtale din nabo med en flaske rødvin i tasken - det kan løse mange småproblemer ???

God fornøjelse.

Vibeke

Kommentar
Fra : DSUeren

Dato : 16-08-05 15:13

Så det vil altså sige, at der ikke er nogen lov der siger at han skal holde sit ukrudt nede? Det er da for dårligt :/
Som jeg nok gav udtryk for tidligere, er denne mand umulig at nå ind til. Man kan ikke tale normalt med ham. Desuden har han tilsyneladende noget personligt imod os... Men man må vel bare forsøge en gang til.
Jeg tror ikke der er mere i denne debat, så jeg lukker og accepterer Vibekes svar

Godkendelse af svar
Fra : DSUeren

Dato : 16-08-05 15:16

Tak for svaret Vibeke :)