/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Fra dansk til latin
Fra : Nania
Vist : 614 gange
75 point
Dato : 18-07-05 19:37

Hejsa

Kan nogen oversætte "hykler for ingen" til latin for mig?

Annemette

Kommentar
Fra : lally

Dato : 19-07-05 10:50

hej Nania.

prøv denne side: http://intertran.tranexp.com/Translate/result.shtml

jeg kom frem til dette : hypocritical per nullus

hilsen lally

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 10:59

lally -> Når jeg beder det program om at oversætte Hykler til Latin, får jeg besked på at den ikke kan oversætte. Jeg har en Latin-Dansk ordbog og i denne findes ordet "hypocritical" IKKE. Det lyder også mere som engelsk end som latin. P.S.: Jeg ved godt at mange engelske ord stammer fra Latin. Men åbenbart ikke "Hypocrat". Mener det stammer fra Græsk.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 11:02

En korrekt oversættelse vil i øvrigt kræve at man ved om der menes: "Jeg hykler ikke for nogen" eller "Han hykler ikke for nogen".

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 11:26

Jeg prøver lige at sende spørgsmålet videre til min Latin-professor, men der kan gå et par dage.

Kommentar
Fra : Nania

Dato : 19-07-05 11:45

Hej Arne

Det skal forstås som "katten hykler for ingen", men gerne med en oversættelse der hvor "katten" ikke indgår - hvis det kan lade sig gøre :)

Annemette

Kommentar
Fra : Nania

Dato : 19-07-05 11:46

hovsa.... lige et der for meget :)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 03:13

Hej Annemette.

Det er nu ca. 1 uge siden jeg sendte dit spørgsmål videre. Har stadig ikke modtaget et svar. Det er en skuffelse. Men jeg har meldt mig ind i et Latin-forum(Engelsk). Der har jeg stillet spørgsmålet igen. Håber så såvel for dig som for mig selv, at DET giver et resultat. Venlig hilsen Arne.

P.S.: Laborere pro egregius (Arbejder kun for det fremragende)

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 75 point
Dato : 26-07-05 21:28

Her er svaret:

"A cat is a hypocrite to nobody" = "feles nemini hypocrita"

Håber det hjælper dig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 21:31

OK. Hvis det SKAL være uden KAT, så er det ordet feles der er katten, skift det selv ud.

Godkendelse af svar
Fra : Nania

Dato : 27-07-05 10:19

Super - tak for svaret :)

Annemette