/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Slibning af voksbehandlet bøgebord
Fra : Thomas1977
Vist : 1835 gange
20 point
Dato : 18-07-05 18:35

Hej

Jeg har en spisebord i voksbehandlet bøg. Det har dog fået nogle grimme pletter efter rødvin, hvorfor jeg vil slibe det ned og give det en gang lak.
Er der nogen der har erfaring med dette?
-Skal man fjerne voksen først, og hvordan gøres dette?
- Hvilken type lak minder mest om voksbehandling i udseende?

På forhånd tak og god sommer

Thomas

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 19:03

Fjern voks først, slib pletter ned, gaiv en fugtig klud, slib efter med fint papir, var det mig, ville jeg give det en god gang skibslak, flere gange, det bliver blank......ellers han du købe diverse forskeliige lakker, der UV modstandsdygtige.
Men prøv en skibslak, bliver virkeligt pænt, hvis forarbejdet er godt, eventuelt ludbehandle det først, kaustisk soda, giver en mørk finish.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 19:12

Du kan også lysne det, ved at give det en ludbehandling med kalk.
Kan købes i enhver malerbutik.
Men kaudisk soda åbner du porrerne i træet, hvilket får det til at se mere gammelt/antik og mørk ud.
Malingen kan du få fra mat 20 til blank 100 alle med UV beskyttelse, men sværger selv til skiblak, da den giver en meget varm glød, trods den er blank, hel eller halv.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 20:37

Husk at lukke spørgsmål, når du har det ønskede svar..............
Eller giv en tilbage melding,TAK

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-05 21:55

Rolig nu smxxx.

Det står ikke skrevet i kandus regler at et spørgsmål skal lukkes.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 22:18

ans::::::
sorry, forkert tast, andet svar
Beklager.
Men det er sommetider træls, når mennesker opretter flere profiler, på kandu,,,,,,, som viser sig, at være de samme.
DERFOR.....håber på lidt medlidenhed.
mvh

Kommentar
Fra : Thomas1977

Dato : 19-07-05 08:38

Hej smxxx

Jeg venter lige og ser om der er nogen der ved hvordan man fjerner den gamle voks.
Ellers tak for svaret

Thomas

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-05 15:16

Thomas1977

Jeg synes, du skulle ringe til en møbelsnedker for at få det rette råd.

Denne side er en tilfældig side, men du kan da ringe og spørge og evt. få et råd.

http://www.joern-rasmussen.dk/

Hilsen ans og held og lykke med dit bord

Accepteret svar
Fra : metteto

Modtaget 20 point
Dato : 19-07-05 20:28

Hej Thomas

Det er en omstændelig proces, hvor du faktisk kun kan være sikker på om du har fået fjernet al voksen efter du har lakeret og den forhåbentlig ikke bobler op.
Derfor vil jeg anbefale dig at du istedet renser/sliber pletterne op og genbehandler med voks.

Held og Lykke
mette

Godkendelse af svar
Fra : Thomas1977

Dato : 20-07-05 08:44

Tak for svaret metteto.
Nu har jeg talt med en møbelsnedker, og han siger som dig, at det er meget svært/umuligt at fjerne alt voks. Så det bliver nok til en ny voksning af bordet.
Tak til dig og alle der svarede.
God sommer
Thomas