/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Router i router?
Fra : P_K
Vist : 452 gange
100 point
Dato : 17-07-05 18:44

Hej alle!

Jeg har fået den skøre ide (don't ask why) at plugge en router i en anden router....konfigurationen skulle være som følger:

internetstik i væg -> Router 1 -> Router 2 -> Et par computere....

Jeg har forsøgt at sætte Router 2 i en LAN-port på Router 1 og køre DHCP, men det gav ingen internetforbindelse til computerne.......hvilke indstillinger skal jeg foretage mig? Er der nogen, der har nogen erfaringer?

Med venlig hilsen P_K

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 18:59

Den første router skal jo tillade router 2 adgang til nettet, før den kan dele noget ud.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-05 19:20

hvilken type router, model. der er en del, der kan kombineres, og måske du skal bruge krydset kabel mellem routerne.
Jeg er dog ikke sikker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 19:32

Natmaden - jeg mener at en router/switch selv bytter rundt på kryds og lige kabler.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 17-07-05 19:52

Linksys RV082 og en billig TopCom...

Eyvind: Hvordan tillader jeg den adgang?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 20:06

Vores router sidder ikke i mit hus og jeg kan dårligt huske hvad vi gjorde.
Men vi har heller ikke mere end en router og nogle switche siddende i serie. plus et par accesspoint til trådløs forbindelse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-07-05 21:18

Vær sikker på at begge routere ligger inden for den samme supmaskadresse.
Se efter om router 1 har registreret den anden router i listen over tilsluttede enheder. 2'eren skulle gerne have tildelt en IP-adresse fra 1'eren.
Hvis 2'eren har en uplinkport, skal du bruge et lige igennem fra en af portene i 1'eren. Ellers skal der bruges et krydset kabel.
Nogle routere har det lige som en del switche, at de selv kan kompensere for krydset forbindelse, således at man uden problemer kan bruge hvad man har af kabler.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 00:07

Linksys RV082 http://www1.linksys.com/products/product.asp?prid=589&scid=29
kan du adminstrere du lokalt på http://192.168.1.1, men dette er en speciel router til 2x internet.
TopCom siger mig ikke noget men http://192.168.1.1 er normalt. og det går ikke med 2 ens ip'er. du må sætter en op ad gangen.
Jeg tror at jeg ville opsætte internet ->linksys den har 8 porte, sæt en pc1 til en af portene. når routeren er på internet og pc'en er med,
ja så virker den del, gå så ind i Linksys igen og ændrer Local IP Address (http://192.168.1.1) til eks.http://192.168.2.1
du kan så forestille dig at.
topcom har http://192.168.1.1
og linksys http://192.168.2.1

sæt topcom til en port på linksys. NB. pc1 har ikke adgang til topcom da den sidder på internetsiden af topcom. og skal bliv der lidt endnu.

tilbage til pc1 og linksys, sæt DMZ Host til http://192.168.1.1, topcom vil nu gå direkte gennem linksys.
sæt nu pc2,, på topcom og indstil denne.. hvis du vil administrer topcom fra pc1 gennem linksys, skal du , i topcom finde noget i stil med
'allow remote admin' og sikkert taste ip på enten linksys eller på pc1.

ok ?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 00:09

ups !

topcom ip http://192.168.1.2
linksys http://192.168.1.1

nogen der har tegnepapir og blyant

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 18-07-05 00:14

Tak natmaden.....det var nu godt nok omvendt, jeg ville sætte routerne op, men det skulle jeg nok have sagt....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 00:32
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 00:33

så bytter du da bare om på dem

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 18-07-05 00:38

Den hedder BR604 og du kan se den på www.TopCom.net

Jeg kan ikke helt bytte om på løsningen, da TopCom ikke har en DMZ-port

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 18-07-05 00:51

Jeg er lidt forvirret, tilsyneladende skal man slå DHCP fra på den anden router....men hvordan får alle de PC'ere man så tilslutter denne en IP-adresse?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 00:54

ovenfor model.

vægstik
|
Topcom----pc'er
|
Linksys----pc'er

En anden model, som jeg nok selv vil bruge

vægstik med adgang til 2 ell. flere ip'er
|
switch
| |
| Topcom----pc'er
|
Linksys----pc'er

pcklyngerne kører på hver sin ip

måske et kabel fra lan til lan på routerne, giver et stort lan-net med 2 ip'er til internet, men der vil nok komme nogen konflikter.

grunden til at jeg vælger model2 er at her hvor jeg bor kan jeg komme op på 20/20mb/s over 3 faste ip'er.
min linksys klarer 'kun' 10mb/s på wan-siden, med din RV082 , tror jeg at det ville kunne udnyttes da den har 2 stk. 10mb/s wan.
jeg er nu ikke sikker, og kan ikke selv afprøve det nu, da vores bolignet, først er oppe og køre om en måneds tid.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 00:54

ovenfor model.

vægstik
|
Topcom----pc'er
|
Linksys----pc'er

En anden model, som jeg nok selv vil bruge

vægstik med adgang til 2 ell. flere ip'er
|
switch
| |
| Topcom----pc'er
|
Linksys----pc'er

pcklyngerne kører på hver sin ip

måske et kabel fra lan til lan på routerne, giver et stort lan-net med 2 ip'er til internet, men der vil nok komme nogen konflikter.

grunden til at jeg vælger model2 er at her hvor jeg bor kan jeg komme op på 20/20mb/s over 3 faste ip'er.
min linksys klarer 'kun' 10mb/s på wan-siden, med din RV082 , tror jeg at det ville kunne udnyttes da den har 2 stk. 10mb/s wan.
jeg er nu ikke sikker, og kan ikke selv afprøve det nu, da vores bolignet, først er oppe og køre om en måneds tid.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 18-07-05 01:00

Hvis man benytter løsningen med switchen skal man så bare plugge internetstik fra væg og stik til routers WAN-port i switchens LAN-porte....og så ikke foretage sig yderligere?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 01:03

http://www.topcom.net/products/product.php?groep=2&cat=15&catsub=59&volgorde=2#BR%20604
Har dmz , men ellers kik i manualen under passthrough eller Virtual server..

Bare rolig jeg løber også sur i det, det er lidt svært når man ikke lige kan teste, hvad man lokker andre til

Start med en plan på papir..

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 01:07

Hvis man benytter løsningen med switchen skal man så bare plugge internetstik fra væg og stik til routers WAN-port i switchens LAN-porte....og så ikke foretage sig yderligere?

ja det skulle være det !
men du har så 2 separate netværk, der vil virke over for hinanden, som 2 forskellige internetsteder.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 18-07-05 01:09

Jo, men så risikerer man da nogle adressekonflikter.....de to routere vil jo kunne se hinanden gennem switchen?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 01:31

hmm ! tror det ikke de kan jo kun spørge efter en ip på wansiden, de kan ikke uddele dem

hvor mange og hvilken type ip'er har du, din linksys kan jo i sig selv benytte sig af 2

vægstik med adgang til 3 ell. flere ip'er
|
switch
| | | | <---------- dynamiske, statiske, eller blandet
| | | |
| | | Topcom----pc'er
| | |
| 1 2
| Linksys----pc'er
|
Pc uden om router (bare for at man kan)
(kunne være admin til routere, men kræver at de er sat op til fjernadmin, og kan nok give et sikkerhedshul)

Denne model gør også at du kan have flere http/ftp/post servere kørende.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 18-07-05 09:17

Jamen, hvad nu hvis Linksys'en og Topcom'en giver PC'erne de samme adresser? Fx. 192.168.1.101?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 09:49

det kan de ikke, de sidder jo i hver sin klynge.
192.168.1.101 kunne være på linksys og 192.168.2.101 kunne være på topcom.
Den 'ensomme' pc i sidste model får en helt 3. fra internettet, men det kommer jo også an på hvor mange du råder over.
feks. hvis din udbyder er tdc.
wan. 80.xx.xx.49 -> lan 192.168.1.101 -> en flok pc'er.
wan. 80.xx.xx.57 -> lan 192.168.2.101 -> en anden flok.
wan. 80.xx.xx.90 -> lan 80.xx.xx.90 -> pc uden for, eller hvad man nu vil kalde det.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 18-07-05 10:22

Ok, switchen sørger for, at den ene gruppe PC'er bliver tildelt 192.168.1.xxx og den anden 192.168.2.xxx?

Men nu bliver jeg forvirret igen, jeg troede ikke man kunne sætte en switch mellem LAN og WAN?