/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Haster!: Mangler del til suzuki samurai ~
Fra : benny.lauritzen
Vist : 875 gange
400 point
Dato : 17-07-05 15:40

Da jeg var ved at renovere gear på min samurai er der en del der er knækket. Jeg ved ikke hvad den hedder, og har ingen forhandler der har den. Er der nogen der har en gammel samurai man kan købe delen fra?
Det drejer sig om en slags tandhjul hvorpå man skruer trykpladen fast. "tapperne" på dette hjul er knækket af. er der desuden nogen som kan fortælle om der er et specialværktøj til at skille gearet ad med så jeg ikke ødelægger mere i forsøget?

Håber at nogen kan hjælpe da jeg er ret afhængig af knallerten.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-07-05 18:00

Er det noget lignende som til Yamahas koblingsknast?:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=522469998&n=282491953#xy

Men er det lavet i aluminium, eller stål.
Hvis det kun er afstandsstykker, eller lign. så kan du vel bruge noget andet, eventuelt skære gevind længere inde, ellers må du jo svejse delen eller en anden del på.
Jeg tror bestemt ikke der er specielværktøj til at skille det ad, men det kræver erfaring at skille en gearkasse ad, feks. hvis der er en møtrik du ikke kan få af, fordi du ikke kan holde igen på tandhjul, så er der nogle trix der skal benyttes.
VH Palle Hansen
PS: Men det er jo ikke nemt at rådgive når du ikke har billeder.

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 17-07-05 20:48

Er aluminium. der er et billede i thansens katalog fra 99'. kan maile det til dig? men det ligner meget godt den du forslog.

Med hgensyn til at skille den ad, så er der en møtrik på hver side af motoren. og det er selvfølgelig den forkerte der kom af. og dum som man nogle gange kan være prøvede jeg at holde igen på tapperne. hvis du har nogle trix til at skille den ad, ville det være dejligt.
jeg har samlet knallerten til videre da jeg kun kan stå ude og reparere på den. Venter til jeg har den manglende del med at skille den ad igen, så billeder af den har jeg indtil videre kun fra kataloger.

er der iøvrigt et sted man kan uploade billeder til ref. uden at skulle igennem at sætte en hel hjemmeside op?

VH Benny Lauritzen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 400 point
Dato : 17-07-05 21:42

Ja, det billede har jeg på s. 202.
Gad vide om et til yamaha kan bruges? Man kan jo tage det med til thansen, for at sammenligne.
Men der er da stadig mulighed for at svejse den fast, dem der kan det findes på smede eller maskinfabrikker, og det er en slags slaglod med speciel elektrode, da da aluminium pludselig smelter hvis man ikke er skrap til det.
Men de 4 tappe skal jo heller ikke holde til alverden.
Nu kender jeg ikke for godt gearkassen på en DM50, men på en Yamaha FS1, kan man lægge en klud mellem tandhjul der er i indgreb med hinanden, så låses de fast, men hvis man jo har gerkassehalvdelen af, skal man tænke på at der ikke længere er styr fra de bøsninger der sidder på den halvdel man har taget af, så man skal stadig være forsiktig.
Men eller er det topnøgler med fast håndtag, og så et kraftigt slag på håndtaget nedad samtidig med en anden også prøver at vride nedad.
Men den bedste metode er luftnøgle som man bruger til fælgafspænding på biler.
Nu har jeg billedet, men ellers kan det jo sendes til mails, men ummidelbar er der ikke sider man kan oplode til, dvs. der er MSN hvor man kan dele billeder med familie mm, og man kan også bruge, ellers www.ScooterGalleri.dk men man skal også her oprette sig som bruger, for at sætte sin knallert ind sammen med de andre billeder der viser forskelleige dele.

http://members.tripod.com/~knallert/samurai.html
http://members.tripod.com/~knallert/Sudm50.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 18-07-05 03:43

Kiggede nærmere på koblingsknasten til yamaha. Den har en kæmpestor forskel. tænderne sidder udenpå hvor de på suzukis model sidder indeni.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-05 09:51

OK, men så må du få svejset.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 18-07-05 12:35

Jeg har nu fundet en suzuki mere som jeg kan plukke for reservedele, og vil prøve det med kluden mellem tandhjulene når jeg får tid.
tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-05 12:55

Selv tak.
Men hvorfor plukke den for reservedele, hvis den er ok, så kan du måske bruge hele motoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 18-07-05 13:19

motoren på den er ikke ok. men det er koblingsknasten. desuden fejler resten af den motor der sidder på min ikke noget. bare koblingspladerne der skulle skiftes.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew