/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie i kølervæske på Corolla fra 85
Fra : H_Lambert
Vist : 2082 gange
145 point
Dato : 16-07-05 15:01

Hej

Som overskriften fortæller har jeg lidt af et problem. Min Corolla 1,3 fra 85 er begyndt at tabe kølevæske og vand. Kølevæsken er også begyndt at "størkne," har fået at vide at det er fordi der er kommet olie i.

Mit spørgsmål er nu, hvordan kommer der olie i mit kølevæske? Hvordan kan jeg reperere det så den ikke længere taber olie og kølevæske? Er der en der ahr en idé om hvad det vil komme til at koste at få det lavet på et værksted?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh Hans Lambert Pedersen

Kommentar
Fra : macau

Dato : 16-07-05 15:03

det lyder til at være en defekt toppakning en ret dyr affære at få lavet nok omkring en 5-6 kg,,,,,,men kan nok laves sort for ca 2000

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-05 15:03

Det gør der hvis din toppakning er defekt, eller hvis der er revner i topstykket, det er sådan set de muligheder der er.

Hvad det koster at reparere ved jeg så ikke lige.Men ikke helt billigt hvis det er topstykket der er røget.
Så kan det være billigere at finde en brugt motor ved en hugger og få lagt i bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-07-05 15:04

Det er nok din toppakning der er kaput.Det vl nok koste 2500-3000 vil jeg tro.
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 15:18

Et toppakning er en pakning og det er så hvad det er, men det kan også være, såvel selve topstykket som andre dele af motoren der er revnet og så betyder det udskiftning af motoren. Jeg havde det med en gammel BMW og da var det ikke topstykket men noget andet (som jeg ikke husker hvad som at til der hejer). Bed til at det KUN er pakningen, ellers bliver det dyrt. (Meget)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-07-05 15:33

Hvis det er som arne.jacobsen siger.at topstykket er revnet så betyder det ikke ny motor. Det kan laves , eller så kan du købe et nyt topstykke billig hos en ophugger.
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 15:43

alimak -som sagt var det IKKE topstykket der var revnet på min Bimmer, noget længere nede, og det kunne ikke bare lige udskiftes. Som I kan høre/læse er jeg ikke x-pert i bil-fag-udtryk. Og så hedder jeg JaKobsen.

arne.jacobsen var en lorteprofil der var inde sidste efterår og lave en masse ballade, HAM er jeg IKKE.

Men til H_Lambert -> Find et værksted (eller en god kyndig ven) du har tillid til og lad dem vurdere om det er det ene eller det andet. Som du kan se er mulighederne flere og nogle værre end andre. Held og L.... med det. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 16-07-05 15:49

Tak for alle de hurtige svar.

Tænkte om det er noget man kan lave selv, hvis man får hjælp af en med lidt fingersnilde? Så burde det vel ikke blive så dyrt.

Hans

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 16-07-05 15:52

Kom lige til at tænke på noget andet.

Jeg bor tæt på grænsen, er der nogen der har erfaring med tyske værksteder lige syd for grænsen? Det er vel en del billigere.

Hans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 15:58

Hvis det KUN er Toppakningen kan den købes og sættes i "på eget værksted" hvis man ved hvad man gør, og det vil selvf. være billigere. Tyske værksteder er ofte billigere, alene Moms. er 10% billigere, men så er du formentligt kke dækket af de i Danmark gældende regler. Jeg tror ikke tyske værksteder er omfattet af de danske regler. Så det er en chance at tage.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-05 15:58

Hvis du er så heldig, at det kun er pakningen, kan du nok selv lave det, evt. med hjælp fra en der har forstand på det.
Selve pakningen koster ikke så meget, få hundrede kroner.

Og jo, det er da nok billigere at komme på værksted i Tyskland.
der er bare det ved det, at din bil vil være "antik" dernede, og sådan noget som stumper findes sikkert ikke.

(misforstå nu ikke det med antik, for jeg kører selv rundt i en lige så gammel bil

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-07-05 16:02

Det billigste er at gøre det selv. Men kender du en der kan skrue lidt og har du en Haynes manual så kan det lade sig gøre for nogle hundrede lapper.Hvis det er toppakningen.
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 16:04

Hejsa allesammen. Nu fandt jeg min gamle værkstedsregning. Det var Motorblokken der var revnet. Og det er squ en alvorlig sag.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 16:05

Men symptomerne var de samme som beskrevet.

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 16-07-05 16:10

Det lyder som om det er noget rigtig pis.

Tror jeg ringer til det lokale toyota værksted og får dem til at kigge på det. Det koster vel ikke noget. Så kan de vel fortælle mig hvad der er galt, og hvad de skal have for at lave det. Har fundet motorer på den blå avis til 1500-2000. Så hvis det koster meget mere at få det lavet kan jeg sku lige så gdt smide en anden motor i.

Hans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-05 16:11

Ja, symptomerne på en revnet blok er de samme, det er bare meget sjældent det sker, og hvis, er det som oftest p.g.a. frostsprængning, selv om det kan ske ved visse bilmærker af andre årsger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-05 16:13

Ja, så skal du bare huske at regne med arbejdsløn til motorskift, eller finde nogen der kan hjælpe dig med det.
Det er faktisk lettere at skifte hele motoren end f.eks. topstykket, og tager ikke meget længere tid, nogen gange endda kortere.

For du får ikke repareret særlig meget for et par tusinde.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 16:16

Yes dova.

H_Lambert -> De vil nok ikke undersøge bilen gratis, så jeg vil foreslå dig at finde en mindre "Mekanikker". Han vil heller ikke gøre det gratis, men han er sikkert billigere og kan også udføre reparationen og finde billige stumper til dig, det gør et Autoriseret værksted som oftest ikke. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 16-07-05 16:17

Ja, det ender nok med det er det billigste. Jeg bor på en gård, så vi har værktøj og en rendegraver til at løfte motoren ud med.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 16:20

Som sagt: Held og Lykke med det. Jeg kan ikke hjælpe dig mere her. Fortsat god sommer. Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 16-07-05 18:40

Det er altså ikke den store kunst at skifte en toppakning på en gammel corolla.
Enhver mek. lærling burde kunne gøre det.
Men Men husk at tjekke din tandrem. Mange har gjort den fejl at skifte en toppakning og samle det hele igen med en gammel rem og et gammelt rem hjul. Så går der kun kort tid før remhjulet står stille , remmen sprænger og ventiler bukker.
Hvis du spekulerer i brugte motorer så få den tjekket godt og grundigt først mht. rem og kompression. Køb evt. kun en du kan høre igang.
Hilsen en gammel toyota mekaniker.

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 16-07-05 20:46

Hej

Jeg var lige ude og køre i den for at hente nogle pizzaer. Da jeg kom hjem rendte al kølevæsken ud af siden på motoren. Har ikke så meget forstand på biler, men tror det er den side hvor tandremmen sidder.

Det kan da ikke have noget at gøre med toppakningen, kan det?

Hvad kan der ellers være galt?

Hans

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 16-07-05 20:54

Tandremmen sidder i højre side ( husk lige der kun er en højre side - når du sidder bag rattet) hvis det er foroven kan det stadig godt være toppakning eller evt. topstykke. toyota har 2 af de store vandkanaler alleryderst i topstykket.
Hvis det er i bunden kan det være vandpumpe eller motorblok.
Ligemeget hvad, skal det skilles ad inden man kan sige noget specifikt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 20:56

Jeg tror at det ER Motorblokken. Du siger selv at kølevæsken er fyldt med olie. At vædsken derudover sprøjter ud at motoren, har ikke nødvendigvis noget med det at gøre. Fejl KAN nemt opstå samtidigt på gamle biler.

Jo det kan godt have noget med toppakningen at gøre. På gamle biler kommer problemerne ofte i bunker. At du håber på at din bil kun har ét problem er "sødt men dumt". Hilsen AJ

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 16-07-05 21:02

Det lyder som om at jeg skal have fat i en ny motor. Ellser skal jeg sælge bilen og købe noget andet at køre i. Hvad kan sådan en bil evt sælges for? Der er rust i skæmkanterne bag på. Og lidt i undervogen. ½ år til syn.

Hans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 21:05

Hvis du skynder dig at sælge den til en 17 årig nybilejer - 3500 kr. Til skrot 1000-2000 kr afhængig af om du selv leverer den.

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 16-07-05 21:10

pris? hvis du spørger mig, så er det vist desværre meget meget lidt. Men jeg har før hørt om ( og solgt til)de opkøbere der er lidt mere solbrændte end så mange andre her i landet vil give rimelige priser for gamle toyotaer og nissan til export. Det kunne være det var et forsøg?
PS. ( jeg hvisker lige det her lige så stille, for det er vist off-topic. sælges 1 stk Lancia Thema 2.5 TDI stc. kr. 39000 m/defekt klimaanlæg)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-07-05 21:19

Kenneth - squ ikke med en ødelagt motorblok. Så er det godt nok ikke kun TYSTYS men også ????????

Hold nu for fanden op med alle de forsøg på at forklare og tilråde ting der er pisse-ulovlige.

Venlig hilsen "En efterhånden lidt/meget irriteret Arne"

Opfør jer ordentligt her på Kandu. Tilskyndelser til enhver ulovlighed er forbudt, og hvis du gør det alligevel, så KAN Kandu-teamet finde dig. SÅ LAD VÆRE. PLEASE.

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 16-07-05 21:35

Hov hov du, det var sgu kun min egen lille salgsfremstød jeg mente var tys tys.
Jeg er selvstændig og vil på ingen måde opfordre til noget som helst skummelt for jeg skal kunne drive forretning i forhåbentlig mange år endnu.
Men jeg kan se hvad mener. LOL
Det andet kan du roligt sige til en opkøber, men han skal såmænd nok selv kunne se det. Som skrevet har jeg solgt en del biler til disse til export og det har altid været biler der var for defekte til at de kunne lade sig gøre rent økonomisk at lave dem i dk.
bl.a. en gl. 8 pers hiace bus med total smadret forende kr. 10.000
en gl. corolla ce70 stc. defekt motor men kunne starte kr. 6.500
gl. corolla som din kr. 4500 ( nedsat fordi der var soltag i - ikke en smart detalje i afrika skulle jeg hilse og sige.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-07-05 21:40

Tag bussen, så kan du også køre rundt med brandert hver dag.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 17-07-05 13:44

Mit råd:
(Hvis du kan undvære bilen et par dage, har god tid - samt bare lidt forstand på mekanik)

1. Forsøg visuelt at finde ud af, hvor vandet fosser ud fra!

2. Køb en Haynes-manual, eller lån den på biblioteket.
Følg vejledningen grundigt på, hvordan du tager topstykket af, og inspicer det grundigt! Der er en god chance for at du kan se, om det bare er pakningen der er gået.
En toppakning kan sikkert købes for få 100-kr hos Thansen.dk

3. Hvis der er defekter på blok/topstykke så køb ny motor eller topstykke hos i dba.dk eller hos en ophugger.

Held og lykke!
Mvh. Akaup - der selv lige er blevet færdig med at skifte toppakning - (det er ikke så svært - men tager lang tid første gang. Vær forsigtig med gamle bolte - de knækker let ;.)

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 17-07-05 16:23

Hej igen

Jeg har fundet ud af at kølevæsken render ud ved kølevæskepumpens o-rings pakning på højre side af motoren.

Min far sagde at hvis der var vand i motorolien skulle olien blive hvid. Men olien er kulsort. Kan der komme olie i kølervæsken på en anden måde end hvis toppakningen er gået?

Hans

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 17-07-05 17:15

Det er 2 forskellige ting.
Vand i olien giver helt rigtig en hvid/grå/brun slam i olien, der typisk kan ses i påfyldningsdæklet.
Kommer som regel fordi olien sjældent er blevet skiftet, meget kørsel med halvkold motor m.m. Det giver en del kondensvand og dermed skum i olien.
Tager men så en rigtig lang tur med fuld læs og hele familien på ferie, så kan man møde dem på motorvejen lige syd for hamburg, hvor motoren er brændt af. Vandet fordamper og så er der ikke ret meget tilbage i bundkarret.

Olie i kølervandet kan ses som en film der ligger ovenpå vandet i expansionsbeholderen. Den kommer typisk fra en defekt pakning eller topstykke . Det er kompression fra cylinder der presser lidt af den olie stemplerne smøres med over i en vandkanal fordi pakningen/toppen er revnet mellem cylinder og vandkanal.
Typisk er der ikke mere en 3-5 mm imellem de 2.

Hvis du har kørt et stykke tid og tabt vand uden at have bemærket det, vil det ret naturligt give en højere temperatur i motoren og det kan føre til at toppen bliver skæv/revner eller pakningen revner og derved får du så olie i vandet når du fylder vand på igen.

Hvis du får lavet din vandpumpe kan du hurtigt se om det er defekt ved at fylde vand på systemet. start motoren og lad den blive varm UDEN låg på expansionsbeholderen. Hvis der efter at vandet har cirkuleret stadig kommer store bobler som skyder vandet op af beholderen, ja så er den sikkert gal med top eller pakning.

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 17-07-05 17:52

Kan det "betale sig" at skifte toppakningen hvis der olie i kølervandet? Det koster jonogle penge og tager noget tid. Kareten er jo ikke helt ny mere. Regner med at jeg skal have den synet igen til februar og så køre i den det næste to år. Hvis den godt kan køre med olie i kølervandet er det vel lige meget, er det ik? Personligt synes jeg motoren kørte helt fint her indtil kølervandet fossede af den.

Min far og min bror siger det nok er frostproppen det render ud af. Den sidder på venstre side af mototren bag ved tandremmen. Nogen der evd om det ér frostproppen?

Hans

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 17-07-05 18:18

Hvis du har mulighed for at tage nogle digitalbilleder og sende dem til min mailadr. skal jeg kigge på det.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-07-05 18:21

Er det kun en frost prop der er faldt ud er det bare og købe en ny og banke på plads.Er det kun det så er du jo heldig efter alle dystre spådomme om at skifte motor.
alimak

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-07-05 18:43

Mon ikke vi skal have skiftet vandpumpen, hvis det er dernede vandet kommer ud,inden topstykket bliver taget af.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 17-07-05 18:56

Der sidder en pakning ved sådan en frostprop, gør der ik? Da jeg postede derned med en kompressor kom der sådan en lille tynd gummiring ud. Når jeg starter motoren render der en del kølervæske ud. Når jeg har slukket den igen, og den har stået lidt stopper det. Hvis jeg skruer dækslet af på køleren begynder det igen. Kan desværre ikke få nogle billeder lagt op på en hjemmeside. Men sender lige et til dig kenneth.

Er der nogen problemer i at der er olie i kølervandet?

Hans

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 17-07-05 18:59

Det er ikek vandpumpen. Den sidder på den anden side af motoren, såvidt jeg ved. Kan ikke lige finde din mail kenneth. Hvor finder jeg den?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-07-05 18:59

det er ingen pakning på frostpropper,Har aldrig set nogen.
alimak

Kommentar
Fra : H_Lambert

Dato : 17-07-05 19:07

hmm. Ringer til Toyota imorgen. Så kan jeg høre hvad de skal have for at lave det. De har jo det der elitecare. Så når min bil er så gammel er det vel lige så billigt at få det lavet der som ved den lokale uautoriserede.

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 17-07-05 19:51

Den skulle gerne stå under min profil, men ellers er der : skou@parkhave.dk

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-07-05 19:53

Det skal du ikke tro.Spørg flere steder.
alimak