/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Regler vedr. privat (lukket) klub.
Fra : dvnielsen
Vist : 2670 gange
100 point
Dato : 08-10-02 08:49

Jeg har spurgt om noget lignende tidligere men vil godt lige se om jeg kan få det helt på det rene. Vi er nogle stykker som godt kunne tænke os at leje et lokale et eller andet sted. Idéen med lokalet er at vi skal kunne slappe af og hygge os. Det vil selvfølgelig involvere intagelse af alkohol og i vores tilfælde også et spil poker en gang i mellem. Nu er mit spørgsmål så er det lovligt at starte en sådan "klub" da loven om hassard er temmelig suspekt. I hvilken grad skal man registrere evt. medlemmer, må de tage en gæste/kæreste med ind i lokalet. Er det tilladt at opkræve et medlemsgebyr til f.eks. huslejen. Skal man søge om det og hvordan.

På forhånd tak.

dvnielsen

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 08-10-02 12:17

Juridiske spørgsmål får du gratis svar på hos www.familieadvokaten.dk.

Kommentar
Fra : dvnielsen

Dato : 08-10-02 13:10

Jeg prøver lige

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 100 point
Dato : 08-10-02 13:51

Det er faktisk først strafbart, så vidt jeg ved, hvis hasard bliver drevet som erhverv. Hvis det er en lukket klub, faktisk bare nogle venner, er det ikke strafbart. Straffelovens §203 straffer erhverv ved hasard, og §204 straffer ydelse af lokaler, ved offentlige spil. Private, ikke-erhvervsmæssige spil er derfor tilladt udfra en modsætningsslutning.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 21:46

In article <ssFo9.84437$Qk5.3792598@news010.worldonline.dk>, dvnielsen wrote:
> Jeg har spurgt om noget lignende tidligere men vil godt lige se om jeg
> kan få det helt på det rene. Vi er nogle stykker som godt kunne tænke os
> at leje et lokale et eller andet sted. Idéen med lokalet er at vi skal
> kunne slappe af og hygge os. Det vil selvfølgelig involvere intagelse af
> alkohol og i vores tilfælde også et spil poker en gang i mellem. Nu er
> mit spørgsmål så er det lovligt at starte en sådan "klub" da loven om
> hassard er temmelig suspekt. I hvilken grad skal man registrere evt.
> medlemmer, må de tage en gæste/kæreste med ind i lokalet. Er det tilladt
> at opkræve et medlemsgebyr til f.eks. huslejen. Skal man søge om det og
> hvordan.

Hvis man bare kan melde sig ind ved indgangen, så er der principielt
offentlig adgang, og i skal have bevilling.

Så en sådan klub skal have en komplet medlemsfortegnelse, vedtægter
etc. I kan eventuelt få tilskud til en huslejen af kommunen.
Der skal laves regnskab der revideres.

Jeg ved ikke om man kan tillade at medlemmer medbringer vilkårlige
gæster. At man lader en vilkårlig 3die part komme ind for hvert
medlem der er til stede.

Derudover er der selvfølgelig reglerne der forhindrer jer i at
spille om penge. Hvis i spiller om matadorpenge, og senere veksler,
så kræver det bare et enkelt vidne at lukke jer. Og hvis i har mange
penge, så kommer der nok nogle røvere og plyndrer jer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 22:18

"dvnielsen" <dvnielsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ssFo9.84437$Qk5.3792598@news010.worldonline.dk...
> Jeg har spurgt om noget lignende tidligere men vil godt lige se om jeg
> kan få det helt på det rene. Vi er nogle stykker som godt kunne tænke os
> at leje et lokale et eller andet sted. Idéen med lokalet er at vi skal
> kunne slappe af og hygge os. Det vil selvfølgelig involvere intagelse af
> alkohol og i vores tilfælde også et spil poker en gang i mellem. Nu er
> mit spørgsmål så er det lovligt at starte en sådan "klub" da loven om
> hassard er temmelig suspekt. I hvilken grad skal man registrere evt.
> medlemmer, må de tage en gæste/kæreste med ind i lokalet. Er det tilladt
> at opkræve et medlemsgebyr til f.eks. huslejen. Skal man søge om det og
> hvordan.

Læs her: http://www.skm.dk/pub1/internetspil/08gelregu.htm

[citat]
Som det fremgår af kapitel 11.1.1. er det efter straffelovens § 203
strafbart erhvervsmæssigt at udbyde, deltage i eller formidle hasardspil
privat eller på offentligt tilgængeligt sted, og efter § 204 er det
strafbart at udbyde, deltage i eller formidle hasardspil på offentligt
tilgængeligt sted uanset om det sker erhvervsmæssigt eller ej.

[citat slut]

Er medlemmerne ikke registrerede - så er de ikke medlemmer - uanset hvor
meget de betaler.

Klub eller ikke-klub, så står og falder argumenterne med fortolkningen af
"offentligt tilgængeligt", eftersom personer ikke kan være venner med en
klub.
Hvor offentlig tilgængelig klubben er - fremgår af fundatsen. Kontingenter
og ansvar
for klubbens aktiviteter og lejemål fremgår ligeledes af fundatsen (klubbens
vedtægter).

Mht. forhåndsgodkendelse af klubbens lovlige aktiviteter - kan du søge råd
og vejledning
hos den lokale politimester........ Når klubbens aktiviteter er lovlige -
så vil politiet være
interesserede i at kende til det på forhånd, f.eks. for at modvirke at een
enkelt
"fremmed gæsts" tilstedeværelse - gør aktiviteten ulovlig for alle
tilstedeværende.

Mari

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 23:04

At leje lokaler i dag kan godt gå hen og blive en dyr fornøjelse. Der er dog
en mulighed for at få lokaler til spotpriser !

Du henvender dig til din kommune, beder om tale med en fra
skole/fritidsafdelingen. (tror nok det var den afd. der stod for foreninger
og kredse....det er længe).

Når du har fat i den rette, meddeler du, at du er "formand" for en
personkreds der ønsker at benytte kommunale lokaler til "et eller andet"
socialt, hyggeligt og fornuftigt (Vi holdt computertræf).

Du vil blive bedt om at indsende et brev med kredsens navn, eks.
Gourmet-klubben af 2002 , formål og navn, adresse m.m. på den person der
er ansvarshavende.

VIOLA,- du har nu adgang til lokaler, der koster fra 5 - 25 kroner i timen
inkl. el, vand og varme. ALLE kommuner skal give borgerne adgang til
lokaler, de kan benytte sig af i dag/aftentimerne, men har også pligt til
at tilbyde særlige lokaler til natteroderi.

Low

--

= TAVSHED =

Den yderste grænse, hvor ingen
kvinde har været

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 23:29

LowLifeDK skrev:

>At leje lokaler i dag kan godt gå hen og blive en dyr fornøjelse.

Hvilken paragraf står det i?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 00:05

On 09/10/02 0:28, in article
mvm6qu4v84to8oq4p4ucljahmb3t4vas4i@news.telia.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Hvilken paragraf står det i?

Det med pligten til at stille offentlige lokaler til rådighed står i
folkeoplysningsloven.

/kristian

Kommentar
Fra : dvnielsen

Dato : 09-10-02 07:32

Ok jeg kan godt se at det er et meget kompliceret emne, men hvad nu hvis vi efter at have sikret os at det er en helt lukket klub (f.eks. ved at hver medlem får et ID kort som skal bruges for at komme ind, hvilket jo er lidt åndsvagt da det egentlig kun er tænkt som en klub for max ti personer). Tror i så det er tilladt?? Og hvad nu hvis vi vil benytte lokalerne til en julefrokost hvor vi vil have koner og kærester med, men IKKE spiller poker den pågældende aften, er klubben og lokalerne pludselig blevet offentlig?

Daniel

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 10:27

On Wed, 9 Oct 2002 00:03:58 +0200, "LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk>
wrote:

> ALLE kommuner skal give borgerne adgang til
>lokaler, de kan benytte sig af i dag/aftentimerne

Efter sigende skal man være 55 medlemmer i en forening, for at kunne
komme i betragtning til en svømmehal i Århus.

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 20% Onsdag, 40% Torsdag, og 5% Fredag.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 10:32

On Wed, 09 Oct 2002 01:05:22 +0200, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>Det med pligten til at stille offentlige lokaler til rådighed står i
>folkeoplysningsloven.

Har du et link til den?
Det jeg godt vil vide noget om er, hvis nu en forening har medlemmer i
Frederiksberg og Københavns komuner, og spredt over Københavns Amt,
hvordan er det så med tilskudskroner?
Er det kun dem der bor i den komune hvor vi har vores samlingssted,
eller vil komunerne erkende at vi mødes et sted?

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 20% Onsdag, 40% Torsdag, og 5% Fredag.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 11:46

Ivar Madsen skriblede:
> On Wed, 09 Oct 2002 01:05:22 +0200, Kristian Storgaard
> <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:
>
>> Det med pligten til at stille offentlige lokaler til rådighed står i
>> folkeoplysningsloven.
>
> Har du et link til den?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000092429-REGL

David

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 12:43

On Wed, 9 Oct 2002 12:46:19 +0200, "David T. Metz"
<Du.Kan.Tro.Nej@cbs.dk> wrote:

>>> Det med pligten til at stille offentlige lokaler til rådighed står i
>>> folkeoplysningsloven.
>> Har du et link til den?
>http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000092429-REGL

Høre sådan noget som sportsklubber med i den?
Eller er det en anden lov? Jeg vil ikke kalde en sport for
voksenundervisning,,,

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 20% Onsdag, 40% Torsdag, og 5% Fredag.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 13:09

On 09/10/02 11:31, in article 9jt7qucocc3b28lfqilkoth5fhfkl4b7qd@4ax.com,
"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote:

> Har du et link til den?

Et godt link til alt hvad der har med den at gøre er: www.folbasen.dk

/kristian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 13:28

On Wed, 09 Oct 2002 14:09:15 +0200, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>Et godt link til alt hvad der har med den at gøre er: www.folbasen.dk

Gav ikke meget
|Forbidden
|You don't have permission to access / on this server.

|Apache/1.3.26 Server at folbasen.dk Port 80

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 20% Onsdag, 40% Torsdag, og 5% Fredag.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 13:44

On 09/10/02 14:28, in article 6688qucj8odl9fruprs98bhb1mhsf9077v@4ax.com,
"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote:

> Gav ikke meget
> |Forbidden
> |You don't have permission to access / on this server.
>
> |Apache/1.3.26 Server at folbasen.dk Port 80

Ja, du har ret. Der må være en fejl på serveren. Men det er ellers et godt
sted, som drives af forskellige store fritids-, idræts- og
ungdomsorganisationer.

Den kommer nok op at køre igen.

/kristian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 13:55

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
news:8g58qu8db68rso2sa3kmalsc3ch29akf5n@4ax.com...

[klip]

> Høre sådan noget som sportsklubber med i den?
> Eller er det en anden lov? Jeg vil ikke kalde en sport for
> voksenundervisning,,,

Ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 19:29

> hvordan er det så med tilskudskroner?

Tilskudskroner gives kun til foreninger (og her kræves formand, bestyrelse,
kasserer, medlemmer) hvis disser er under 18 år (tipsmidlerne)

Low

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 19:31

> Efter sigende skal man være 55 medlemmer i en forening, for at kunne
> komme i betragtning til en svømmehal i Århus.

Rimeligt, da det ikke kan forventes, og ej heller er lovbestemt, hvilke
lokaler du har krav på. Du skal blot have muligheden.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-10-02 05:07

> Tilskudskroner gives kun til foreninger (og her kræves formand,
bestyrelse,
> kasserer, medlemmer) hvis der er medlemmer under 18 år (tipsmidlerne)

Kommentar
Fra : jyttep01

Dato : 23-11-12 16:32

Vores cafe`er slet ikke oppe i de dimensioner som foranstående.
men vil så prøve byens Politimester

mvh.
jp