/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Mine spil fryser
Fra : Iceman77
Vist : 375 gange
100 point
Dato : 11-07-05 23:16

Min ellers udemærkede bærbar af mærket Acer Ferrari 3200, fryser når jeg har spillet lidt.
Hardwaren er flg. AMD 64 bit Athlon processor, Radeon Mobility 9700 ATI med 128 MB RAM, 1 GB RAM, Win XP Home styresystem.

Den bliver meget varm, også selv om man ikke "presser" den.
Det er temmelig irreterende, men hvad kan jeg gøre ved det. Har prøvet at opdatere driveren uden held. Får bare en meddelelse om at den ikke kan finde en der passer bedere til grafikkortet, end den der er installeret.

Problemet opstår når jeg spiller grafik-krævende spil, men efter min bedste overbevisning skulle det være en smal sag for en 'puter med de specs.

Eller er det bare mig??? Håber nogle kan hjælpe, på forhånd tak.
Mvh. Bo Iceman.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-05 23:40

Jeg tror det er fordi du spiller på en bærbar. Selv om specifikationer lyder helt ok, er det bare ikke dt samme med en bærbar som med en stationær. Mange bærbare døjer med at komme af med varmen da det ikke er let at få plads til en mega god køler indeni.

Så jeg tror det er varme problemer.

Fijala

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 11-07-05 23:47

Hej Fijala!

Det med varmen har jeg prøvet at komme til livs ved at sætte den på sådan en notebookholder med en stor blæser på, som blæser op i bunden af den, men uden vidre effekt.

Kan det være fordi den bare ikke lever op til det man er blevet lovet da man købte den?

<<Bo Iceman

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-05 23:54

Du skal selvfølgelig sørge for ikke at tildække ind og udsug på kabinet. Dvs. det er aldrig godt at ligge i sengen oven på dynen som let kommer til at spørre for luftgennemstrømningen.

Generelt tror jeg nok at den lever op til det der er lovet, men som tidligere skrevet er det ikke let at få det samme ud at en bærbar som en stationær. Måske kan man godt sige at den ikke lever op til dine forventninger, men den lever op til det som man kan forvente af en bærbar.

Bærbare er til kontor, internet, film o.lign, men ikke så meget til krævende spil og tunge grafik opgaver. (efter min mening)
Hvorfor man så putter så fint et grafikkort i kan måske så ikke forståes.

Fijala

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-05 00:29

En bærbar er en erstatning for en stationær Pc.

Den er beregnet til at bruge de steder hvor det ikke er muligt at bruge en stationær.

En bærbar har ALDRIG været beregnet til spil.

I øvrigt troede jeg Iceman kørte Mercedes og ikke Ferrari

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-05 00:42

Lige mine ord.

Alt for mange tror at når man køber en bærbar er den hellige ko velbevaret, men sådan hænger det sjældent sammen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-07-05 02:39

Haløjsa der ude, nu må i lige stoppe en halv. En bærbar med samme spec. som en stationær, yder også det samme, basta. Det gør ingen forskel om den er bærbar eller ej, det skulle da lige være med hensyn til opdateringshastigheden på skærmen.
Det der nok nærmest er problemet med den nævnte maskine er nok varmen. Hvis det er en standard Athlon 64 processor, bliver den meget varm, det er jo ikke uden grund at man har udviklet specielle processorer til bærbare. Dem der har haft et kabinet åbnet hvor der sidder en Athlon 64 processor, ved hvor stor en køler denne kræver. Bærbare der skal yde noget bliver generelt meget varme, jeg bruger selv en Compaq EVO 610 på arbejde, den bliver så varm omkring ventilationsåbningen at man overhovedet ikke kan holde hånden på den. Men Iceman77, hvad gør vi lige ved dit problem??? Du har selvfølgelig kontaktet forhandleren hvor du har købt maskinen???? DE fleste moderne PC'r/bærbare skruer automatisk ned for CPU-hastigheden når de bliver for varme, så du burde kunne observere at maskinen gradvis bliver langsommere inden den fryser, hvis altså din maskine har denne funktion. Kunne det tænkes at maskinens BIOS mangler en opdatering?? Kig her: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/ferrari3200.html, check lige din grafikdriver version, og kig på før nævnte link. Det der fis med at din maskine ikke kan finde en nyere version, skal du ikke regne med, du ved jo ikke hvor den søger, eller gør du? Iøvrigt har jeg kigget lidt rundt på forskellige fora, og du er ikke den eneste der har problemer, men det er jo en dårlig trøst.
Her er lige et link hvor der står noget om system shut down: http://support.acer-euro.com/faqs/search.html?Query=ferari+3200, det er noget omkring SASSER-viraet. Men du skriver godt nok at maskinen fryser, og ikke noget om at den lukker ned.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-05 05:59

Øh! Hvilket spil?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-07-05 09:30

Til tedd
Det var da et godt spørgsmål! Det kan selvfølgelig også være spillet, der er problemer med, hvis det kun er et specielt spil der er problemer med.

godt tænkt.

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 12-07-05 11:30

Hej alle!

>>Tedd: Det er ikke et bestemt spil, den gør det med alle proccessorkrævende spil. Men den gør det bla. når jeg spille TOCA Racedriver, NFSU2, XPAND Rally m.m.

>>Refi & Fijala: Hvis min bærbar har de samme specs. som min stationær, SKAL den F..... Kunne køre det samme. Uden problemer. Det mener jeg er simpel logik.
Der ud over kan jeg ikke gøre noget ved at en eller anden smart tv-kommentator finder på at stjæle mit nic.

>>Brassovitski: Det med varmen ved jeg er et problem, for den bliver så varm, man dårligt kan lægge hånden på den. Men den bliver også varm af bare at stå og køre screensaver så det tager jeg ikke så tungt. Da jeg købte den i sin tid, vidste jeg at den ville blive varm, for det gør AMD proccessore, men også fordi at jeg læste nogle anmeldser på den. Men der blev ikke sagt noget om at den frøs når man havde spillet en 20 min.'s tid. Den fryser bare, den lukker ikke ned. og når den er frosset reagere den ikke på noget andet, end når man piller strømmen fra den. Det med driverne vil jeg da lige kigge på.
Jeg er 100% sikker på at det ikke er på grund af virus, da jeg har haft kørt den medfølgene Recovery på den, og så prøvet spillende igen, men uden effekt.

Mvh. Bo Iceman

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-05 11:48

Der er da ingen tvivl om at den med de samme specifikationer kan det samme.
Men det løser ikke dit varmeproblem.
En bærbar ER ikke beregnet til spil - den KAN køre spil men vil meget hurtig blive varm hvis spillet er processorkrævende.
Men i modsætning til en stationær kan den ikkre komme af med varmen så hurtigt.
Det er en misforståelse at tro at to identiske maskiner hvoraf den ene er bærbær, kan bydes det samme - det går simpelthen ikke.
Du kan IKKE køre med "fuld skrue" på en bærbar ret længe.

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 12-07-05 11:53

Hej det er varmen der gør det er jo ikke kun cpuen der bliver varm også HD bliver varm og vis den bliver for varm bliver den langsom og kan ligpluslig ikke arbejde mere og det er når man køre de tunge spil det sker vis man ikke har et godt airflow i sin pc så vil det ske i den her varme,Ram bliver jo også meget varme og når der kun er 128mb i så skal de arbejde meget når du køre de tunge spil j og ja der er rigtig mange der har det problem i den her tid,nu ved jeg så ikke hvad man kan gøre ved det med køling på en bærbar nok ikke så meget men vil sige med næten 100% at det er det der gør det varme!

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 12-07-05 11:54

sry så ikke lige der var 1GB ram i men de gir meget varme også når man køre tunge spil

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 12-07-05 12:00

sasser eller msblaster er det ikke så ville du få en box hvor der står at din pc vil lukke om mener det er 60sek og du mister alt det som ikke er gemt.hehe hvad var det for en smiley jeg fik lavet på den ene tråd

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-05 13:41

Det med varmen var jo lige netop det jeg startede med at sige

Citat
Jeg tror det er fordi du spiller på en bærbar. Selv om specifikationer lyder helt ok, er det bare ikke dt samme med en bærbar som med en stationær. Mange bærbare døjer med at komme af med varmen da det ikke er let at få plads til en mega god køler indeni.

Så jeg tror det er varme problemer.

Fijala

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-07-05 15:28

Her lige et lille forsøg. Man kan købe små poser ca. 20x 15 cm, med noget flydene stads i som kan køles ned i fryseren. Prøv at stille den bærbare oven på et par af dem, selvfølgelig uden at lukke for blæseren, og se så om den kan køre i længere tid uden at fryse, hvis det er tilfældet, må det absolut være varmen der er problemet.
HÆ!HÆ!

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 13-07-05 10:18

Hej Brassovitski!

Jeg vil umidlbart gætte på, at når man tager noget fra fryseren og varmer det op, vil det afgive fugt.
Nu er jeg ikke expert, men jeg vil ikke mene at fugt i 'puteren er bedere end at den bliver varm.

Men ud over det så kunne det da sikkert godt have en effekt. Det er jo lidt samme princip, man bruger når man vandkøler den stationære.

Bo Iceman.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-07-05 10:54

AMD PowerNow!™ Technology Overview

lidt læsning>

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_1276_964,00.html

http://www.amdboard.com/powernow.html

Hent den sidste nye grafik kort drivere>

http://www2.ati.com/drivers/Catalyst_56_release_notes.html

Læs
RELEASE NOTES.Notes:

Afinstaller din grafik drivere i kontrolpanel>tilføj eller fjern programmer

Hent og kør dette program (opdater det)det fjerner alt fra den gammle drivere
så du kan lave en clean installation(læs hvad der står på siden og reademe)

Driver Cleaner Professional Edition

http://www.drivercleaner.net/

installer dine bundkort drivere på ny,vis du har dem eller hent dem på
nettet,muligvis ikke nødvendigt men altid en god ide.

Installer den nye grafik drivere.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-07-05 10:56
Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 14-07-05 11:49

>>Hej Manse9933!

Jeg prøvede dine link til de opdateringer, men de lave da mere lort end lagkage i det hele... Da jeg havde afinstalleret den gamle driver og skulle installere den nye kom der en fejlmelding om at jeg først skulle installere en standard VGA-driver... Og så var gode dyr rådne... eller...
Nå men det endte med at jeg lavede en systemgendannelse, og nu køre det igen i normal opløsning... Kunne nemli' ik' finde en driver der passede, hverken hos acer eller hos ATI, som har lavet grafikkortet. Og ham jeg snakkede med hos Acer-support, blev man heller ikke meget klogere af at høre på, han vidste heller ikke hvad det kunne være, bortset fra at jeg skulle prøve at slå min antivirus fra når jeg installerede driveren, men det hjalp lige fedt.

Nå, men nu køre det da, om ikke perfekt, så acceptabelt.

Tak for forslagende...

<<Bo Iceman.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-05 11:56

Du vil ALDRIG få en bærbar til at køre optimalt med den slags spil - det er de hårde vilkår...........

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-05 12:02

(Installer dine bundkort drivere på ny,vis du har dem eller hent dem på
nettet,muligvis ikke nødvendigt men altid en god ide)har du ikke en bundkort CD med drivere til
dit bundkort,der skulle gerne ligge VGA/bus drivere på,eller kan man ikke downloade dem fra acer's
hjemme side??? eller fra chipset producentens hjemme side,Har du Everest Home Edition?

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-05 12:03

agp/bus drivere

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 14-07-05 12:09

Everest Home Edition?

hvad er det for et prog vis jeg lige må låne din tråd Iceman77

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-05 12:11

eller du har måske hentet de forkerte drivere

https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27

citat>

This software will determine if CATALYST Mobility™ is compatible with your system.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-05 12:12
Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 14-07-05 12:16

Hej Manse!

Jeg kan ikke køre med Catalyst mobility. Og jeg har XP Home som styresystem, regner dog kraftigt med at opdatere til XP Pro, inden for den nærmeste fremtid.

Bo Iceman.

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 14-07-05 12:20

Og nej jeg har ikke en cd med drivere, alt var installeret da jeg fik leveret 'puteren, men der fulgte nogle recovery cd'er med, men de fører den bare tilbage til fabriksinstillingerne.

Bo Iceman

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 18-08-05 07:53

øhh, undskyld jeg bryder sådan ind, men har du kørt en defrag for nylig?
og kan du skrive hvor meget plads du har brugt???
jeg ved ihvertfald at NFSU2 fylder en del
Chrazqx