/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Udbetaling af tjent b-indkomst
Fra : Birgitte32
Vist : 7448 gange
100 point
Dato : 11-07-05 19:21

Hej,

Jeg har fået mig et sommerferie arbejde på en fabrik. Jeg studerer, så SU'en er min hovedindkomst, og derfor vil det jeg tjener på fabrikken jo være b-indkomst. De har også fået mit bikort.
Hvordan fungerer det med udbetaling? Når jeg tidligere har fx været ude at spille på spillesteder, har man fået hele beløbet udbetalt og skulle så selv gemme pengene til skatten. Er der nogen der ved, hvordan det er, når det er et "almindeligt" arbejde? Skal fabrikken fratrække de 40%, eller får jeg hele beløbet udbetalt, og skal så selv huske at betale skat? Og får man feriepenge af b-indkomst?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 110 point
Dato : 11-07-05 19:25

Hej Birgitte

Du vil modtage en lønseddel hvor der ER fratrukket AMBI og A-indkomst. Den eneste forskel til en "almindelig" lønseddel er, at du ikke anvender dit personfradrag, idet dette anvendes til din SU. Du skal således ikke foretage dig noget.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-07-05 19:26

Lige en tilføjelse:

B-indkomst anvendes primært for selvstændig erhvervsdrivende, men da SU-kontoret bruger dit personfradrag ved udbetalingen af din SU, bliver den øvrige indkomst til B-indkomst.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 11-07-05 19:37

Fabrikken fratrækker din skatteprocent med det samme.
Du får feriepenge af det du tjener.

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 11-07-05 19:39

Husk at være opmærksom på du ikke må tjene mere end kr.70.000 ved siden af din SU, er du i tvivl om reglerne, så smut forbi www.su.dk
Jeg vil da håbe, det er på en isfabrik du har fået arbejde her i denne dejlige danske sommervarme

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-07-05 19:40

Du får 12,5% i feriepenge af den ferieberettiget løn - bruttolønnen.

AMP

Kommentar
Fra : lund44

Dato : 11-07-05 21:32

husk skattekort B-kort (bikort) intet har med B-indtægt at gøre- A-kort (hovedkort) er med skattefradrag (personfradrag) +skatteprocent - B-kort indh. kun skatteprocent - hovedkort anvendes der hvor man har den daglige/hovedindtægt - B-kort anvendes ved arbejde andetsteds ( eks.feriejobs el.lign), men alt er A-indkomst og der skal betale skat (kildeskat ) af beløbet via skattekort af arbejdsgiver! Du skal modtage en lønseddel!!

mvh

Godkendelse af svar
Fra : Birgitte32

Dato : 16-07-05 16:14

Tak for svaret allesammen .. points går til ampere, fordi han/hun var først

Kommentar
Fra : Hmmmzz

Dato : 24-07-08 14:00

ER der nogen der ved om ved brug af b kort bliver trukket arbejdmarkedsbidrag?

Kommentar
Fra : tobiasr

Dato : 07-09-09 14:23

Hej alle

Jeg arbejder for Promoters (http://www.promoters.dk), og de siger, at jeg ikke har krav på feriepenge, fordi jeg er "freelanceansat". De kræver, at man tager mindst to vagter om måneden. Grundlønnen har været 100 kroner, indtil de i år satte den op til 110.

Jeg føler mig udnyttet og er derfor begyndt kun at tage afbudsvagter, der honoreres med mere.

Kan det være rigtigt, at jeg ikke er berettiget til at modtage 12,5 % i feriepenge?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 07-09-09 15:56

Hej Tobias

Hvis du er ansat og modtager en lønseddel fra dem har du krav på feriepenge efter ferieloven. Hvis du er konsulent og sender en faktura har du ikke krav på feriepenge, da du ikke er ansat.

Mvh. Ampere