/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Modtageproblemer med digital parabolreci~
Fra : 6445
Vist : 528 gange
20 point
Dato : 11-07-05 12:11

Jeg har opsat 2 paraboler, og følgende problem gælder for dem begge.
Jeg har i det seneste 1½ år haft periodevis problemer med at modtage det digitale signal. Jeg mener at observere at det hovedsageligt er efterår og forår, og af det er om aftenen (men i weekender kan det være hele dagen!??).
Problemet er, at jeg midt i en udsendelse pludselig får billedforstyrrelser. Der kommer forvrængninger og firkanter, der vandre rundt. Efter en tid fryser billedet, og der kommer besked om, at der ikke er noget signal.
Jeg har skiftet kabel, afprøvet hovedet på begge paraboler. Derfor er jeg overbevist om, at det er min reciver. Det er en Triax DVB 65S. Jeg har siden påske haft 3 måneder, hvor der stort set ikke har været TV, men i de sidste 2 uger har det hele virket upåklageligt. Jeg har haft kontakt med 3 tv-teknikere, der aldrig har hørt om noget lignende.
Er der nogle, der kan hjælpe så vil jeg være meget glad. Jeg vil se frem til at jeg igen kan få slutningen på filmen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-05 12:27

Jeg tror på, at dine paraboler ikke er indstillet rigtigt, så signalet ikke opfanges ordentligt.

Så sker der det du beskriver der, med forringet billedkvalitet og pludselig ikke noget signal.
og det er igen noget afhængigt af vejrforholdene hvor godt signalet går igennem.

Nogen har haft samme problem med analoge paraboler, f.eks de kanaler der kørte på 0,8 og 1 grad vest, hvis parabolen ikke var ordntligt indstillet, fik man de "udfald" på de kanaler der kørte på den ene af sattellitterne.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-07-05 12:41

Som Dova skriver - dårlig indstilling, eller hvis din skål har fået stormvejr - blød skål. Min gamle skål blev "blød" efter sidste orkan, og blev efterfølgende meget følsom for vind. Symptomerne er som du skriver. Efter at jeg har skiftet til en 1,2m triax skål, og fået denne trimmet, henter jeg helt ukritisk perfekt signal ned, selv med sorte regnvåde skyer som forhindring.

Er det trimning, har Harald Nyborg en SAT-finder, der kan hjælpe dig til trimningen. På min egen sat-modtager, er der en akustisk hjælper, der vha toner fortæller hvor godt du rammer sat'en.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-07-05 17:33

Du skal tænke på, at satelitterne svæver rundt i den geostationære bane 36000 km ude i rummet.
Blot 1 grad ude af focus til satelitten, betyder at du rammer 628 km ved siden af.
Så en korrekt indstilling af parabolen er altafgørende.

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 11-07-05 19:58

1.er du sikker på at skålen sidder ordentlig fast
2. jeg har været ude for en stokrose stod foran skærmen og kunne lige når der var blæst svinge ind forand hovedet og sådan stod og svingede med billed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 08:50

æh hæ hæ hæh hæ

Jeg havde også et træ der måtte stynes lidt. ......

Kommentar
Fra : 6445

Dato : 12-07-05 09:01

Mange tak for jeres indlæg.
Jeg er ikke helt overbevist om, at det er parabolen, der er problemet:
1) Den ene parabol er først sat op for ca. 1 mdr. siden af en montør, og problemet er jo det samme for den også.
2) Jeg kan gå ind på recieveren, og se, at jeg modtager et signal med 6-8 db. Og det uanset om der er billede eller ej(der står, at der ikke er signal).
Je ved godt at jeg ikke har overvældende stor forstand på den slags.

Det er korrekt, at jeg kan modtage billede i stærk snestorm, og i høj flot solskin kan det være at der ikke er noget.
Der er ingen planter, der står for, men det er korrekt at den ene parabol har lidt stormskade, men de montører, der har set den siger at det ikke er problemet.
De 2 montører jeg har haft ude, siger, at de aldrig har set noget lignende (men min regning er pt. langt over 1000 kr.) - så det er lidt begrænset hvor sjovt jeg synes det er, da de ikke har kunnet hjælpe mig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 09:12

Æv 6445, irriterende de ikke kan pege. Heldigvis er min dig. reciveret lejet. Foreløbig har jeg fået skiftet 3 eller 4. Men det har været andre problemer. Man analoge er til gengæld vistnok en halv snes år gammel, og duer stadig. Det er lidt utilfredsstillende med montører, der ikke kan løse opgaven, men godt kan skrive regninger. Du kan ikke prøve at låne en anden reciever for at se om problemet ligger i recieveren. At jeg peger på skærmen, er fordi hovedparten af fejl er der. Dernæst er kablet under mistanke. Og slutteligt kommer recieveren.

Kommentar
Fra : 6445

Dato : 12-07-05 09:41

Tak 3773 med lidt medfølelse. Jeg har skiftet kablet ud, så det er ikke problemet. eg har overvejet at låne en reciever et sted. Men kender desværre ikke nogle godt nok (der bor i et område med paraboler) til at kunne spørge.
Men er det ikke korrekt når man kan se at der er et signal på 6-8 db, så er signalet godt nok til recieveren?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 09:52

Ved det ikke. Min måler i %.