/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
digende killinger
Fra : farmerib2
Vist : 1199 gange
40 point
Dato : 09-07-05 20:20

jeg har et spørgsmål om vores ene kat som har 2-3 digende killinger. Grunden til at det er 2-3 er at hende og hendes søster begge har født inden for en uge... såå der kom 3 killinger ud af det.
Det er ikke første gang vi har killinger, så det er ikke noget der overrasker os at det tager hårdt på moren at have digende killinger. Sådan er det jo også for kvinder der ammer...
Kvinder der ammer skal også have ekstra kalk og jern ik?? :)

MEN problemet er bare at vi havde samme problem med moren til de to søstre. Her kom hun til dyrlæge og vi fik ordineret almindelige kalk piller til katten. Dengang gik vi på apoteket og købte "unikalk" som dyrlægen sagde vi skulle.. OG det hjalp... MEN MEN MEN denne gang ville vi så gerne spare et dyrlæge besøg, altså hvis man alligevel skal betale 1000 kr for at vide man bare skulle gå på apoteket og købe nogle piller i en bøtte til 75 kr.. så kunne det godt undværes.

Vi gik på det samme apotek og spurgte en farmasøut (undskyld jeg ikke lige ved hvordan det staves :) hun ville kraftigt fraråde vi brugte unikalk til katten, fordi den slet ikke vil optage det.

SÅ hvad skal jeg nu gøre?? Skal jeg bare købe det og lade være med at tænke på hvad en der er uddandet i lægemidler siger eller hvad dyrlægen siger??? jeg er sgu forvirret...

og kan det lade sig gøre at få nogle råd til at få vores stakkels kat (Neffi) til at komme på fode igen.

på forhånd tak!
\knap

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-05 20:29

Det tager normalt ikke så hårdt på en kat, at have diende killinger, og ikke når det kun er tre killinger.
Hvis altså katten er sund og rask og i god foder/væskestand.

og forstår slet ikke hvorfor du vil give katten kalktilskud.
Sørg for at den får noget godt foder og rigeligt med vand.

og hvis katten fortsat virker sløv, bør du nok overveje et dyrlægebesøg, med henblik på at finde ud af om katten er syg.
For det lyder forkert at katten skulle være så mærket af at have killinger.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-05 20:45

Ja, tre killinger skal ikke tage så hårdt på en kat. Selve fødslen tager på hende, men hvis hun får noget ordentligt foder, skulle hun hurtigt "være sig selv" igen. Nu sparer du vel ikke på penge til foder, så du køber noget billigt noget?? Billigt foder kan slet ikke betale sig. Tvært imod. De penge man sparer på foderet, giver man ud (dobbelt) til dyrlægen, fordi katten hurtigt bliver syg.

Hvis din kat virker sløv eller træt, så tag hende til dyrlægen (og få hende gerne steriliseret med det samme. Der er ufatteligt mange hjemløse katte/killinger). Men det er under alle omstændigheder en god idé at give hende killingemad, så længe hun dier.
Der er masser af "krudt" i, og det har hun brug for, mens hun ammer.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-07-05 23:30

Min gamle skovkat gik i kalkchok på bare to killinger, hun havde fået killingefoder i lang tid inden fødslen, men det var så ikke godt nok.

Kalkchok er altså alvorligt, se her:

En diegivende tæve kan komme i akut kalkchok, som er et for lavt kalciumindhold i blodet. Dette indtræder oftest for de mindste racer, lige efter fødslen, og for de større racer efter 2-3 ugers diegivning. Symptomerne er uro, pusten og evt. krampe. Dyrlægen bør da kontaktes omgående.
***********************************

Der er IKKE forskel på hund og kat i det her.

Min kat fik kalk direkte indsprøjtet og efter den episode har alle mine drægtige og ammende katte fået kalktilskud.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-07-05 10:57

Jeg ville holde mig hvad dyrelægen siger - han/hun har trods alt et spiciale i husdyr, hvor imod du kan risikere at farmaceuten bare kommer med sin personlige mening (som herinde). Farmaceuten er ikke udlært dyrlæge.

Jeg har selv været udefor dårlig behandling på det lokale apotek, hvor assistenten ikke mente at jeg så syg nok ud til hostesaft og næsespray - nu var produkterne bare ikke til mig, og jeg kunne ikke se hvorfor de tror at de kan tillade sig at påtale ens indkøb.

Hvis din kat udviser samme symtomer som sidst, så tag dyrlægens anvisninger for gode vare.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 10-07-05 14:48

Ja som der er flere af jer der skriver så skal den selvfølgelig til dyrlæge hvis den går i kalkchok.. det er der ingen tvivl om... men det at det drejer sig om er at forebygge det inden det kommer så vidt. Som sagt så sparer jeg gerne 900 kr på at gå på apoteket i stedet for at bruge dem hos dyrlægen, altså hvis det kan forebygges.

ang sterilisering af kattene har det også været oppe at vende hos os før dette her, men som det ser ud nu så går de primært inde og derfor vil det ikke være helt så aktuelt endnu.

ang den farceut som jeg har snakket med på apoteket vil som en også antyder have sine egne holdninger, men i dette tilfælde havde hun selv kilinger derhjemme. Og hendes kat havde samme symptomer, altså udkørt sover meget osv... Hvorpå hun selv havde undersøgt det i hendes lærebøger og spurgt andre til råds... Det var derfor at jeg så lige pludselig blev i tvivl.

Så er der bare en anden ting som jeg også godt kan spørge om. Det kalk som vi købte dengang findes idag med tilsat ekstra d-vitamin for at vi mennesker bedre kan optage så meget af det som muligt. Er der nogen der ved om katten har det på samme måde, eller om det bare skal være rent kalk?? det kan være at katten ikke kan optage det hvis der er d-vitamin i... eller hvad ved jeg....

på forhånd tak
\knap