/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Tøj til hunde.
Fra : LeaBia
Vist : 2413 gange
50 point
Dato : 09-07-05 16:22

Hej.

Er det forkert at give små hunde som fks. Chihuahua tøj på?
Jeg ser mange kenneler o.s.v der giver deres små hunde tøj på,
jeg kan ikke se det forkerte i det hvis det fks. er chihuahua, da jeg
har læst mig til at de fryser ret hurtigt om vinteren.
Med hvad syntes i?

M.v.h Lea

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-07-05 16:24

Det er helt ok hvis hunden også må klæde dig ud.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-07-05 16:28

Det må folk selv om. Smag og behag.

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 09-07-05 16:28

LOL

Var nu et seriøst spørgsmål, ville kun give min hund tøj på hvis jeg fik at vide fra en der havde forstand på det, og at det måske var en god idé om vinteren.

Accepteret svar
Fra : janiefreiler

Modtaget 60 point
Dato : 09-07-05 16:31

Hej Lea

Jeg har den personlige mening, at hvis det kun er for sjov, så er jeg meget i mod det. En lille nissehue til et julebilled, ok, men så heller ikke mere!

Men der findes altså hunde der fryser om vinteren, eller måske ikke helt har helbredet til kulde, regn eller hvad det nu kan være. Og de hunde skal have lov til at have tøj på. Hvorfor skal en hund gå og fryse, når det ikke er nødvendigt? Eller blive syg, fordi det regner?

Men jeg er klart modstander af dem, der lader deres hunde rende i smokings og nederdele, for der kommer gæster!

MSF Janie

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 09-07-05 16:35

Det er en god idé om vinteren Lea! ..Det er nemlig korrekt, at en Chihuahua meget let kommer til at fryse..

Når det så er sagt, så lad mig også sige, at jeg bestemt ikke bryder mig om at se hunde klædt ud i strutskørter og balsko. Men en lille strikket trøje for at forhindre hunden i at dø af kulde - det er okay, synes jeg..

http://www.sitecenter.dk/www.chihuahua.dk/strikkeopskrifter/

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 09-07-05 16:36

Hehe det er jeg skam også.

Men havde tænkt mig at få en chihuahua næste gang vi skal have hund, ville gerne vide mere om racen.
Men når man søger på det med at give hunde tøj på er der både folk der syntes det er en god idé,
og folk der syntes det er bizart.

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 09-07-05 16:37

Hehe ja jeg har kigget på den der opskrift mange gange.
Jeg kan godt strikke med fatter seriøst ikke den der opskrift.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 09-07-05 16:43

Jamen det er da heller ikke naturligt, hvis jeg skal være ærlig!
Men igen, hvis tøjet der er tale om har et praktisk formål (hunden fryser) mener jeg det er ok, men er det fordi man vil klæde sin hund ud, bør man tænke sig grundigt om, da man derved krænker hunden..

Dog mener jeg, at pynter man sin franske bulldog med et charmetørklæde, eller sin Yorkshireterrier med en sløjfe, så er det måske nok tilgiveligt, men medgiv mig... det er ikke for hundens skyld, men dybest set for ens egen..

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 09-07-05 16:48

det var det jeg tænke.
altså ting som en striktrøje, et dækken, eller en badekåbe.
jeg ved det ikke vil selvfølgelig ikke krænke hunden overhoved, og det er også derfor jeg spørg.
ville aldrig proppe min hund i en tylskørt, eller prinsessekjole.

Godkendelse af svar
Fra : LeaBia

Dato : 09-07-05 16:49

Tak for svaret janiefreiler.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 09-07-05 16:49

Jeg kan desværre ikke strikke, så opskriften kan jeg ikke hjælpe med!

Her er en opskrift på svensk http://www.garnstudio.dk/design/diverse/hund.htm

Som om det skulle gøre det lettere?! *LOL*

Pøj pøj, med din næste hund

Kommentar
Fra : 25

Dato : 09-07-05 17:27

Vi har en Chihuahua, og vi giver ham kun dækken på om vinteren, når de er MEGET KOLDT, så er han endda en stor Chihuahua på 3 kg, de fleste vejer meget mindre.

Derimod syntes jeg ikke han skal bruges som dukke, da der er en hund, en lille hund med et stort hjerte.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 09-07-05 17:28

Vi har en Chihuahua, og vi giver ham kun dækken på om vinteren, når de er MEGET KOLDT, så er han endda en stor Chihuahua på 3 kg, de fleste vejer meget mindre.

Derimod syntes jeg ikke han skal bruges som dukke, da der er en hund, en lille hund med et stort hjerte.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-07-05 17:54

Her er en mere kvalitetspræget dækken, vandafvisende, vindtæt og lunt, fås vel også i små størrelser, der eller et andet sted.
Mvh
Mulberry

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-05 18:23

Hej, LeaBia.
Ved du hvad, det er egentlig ikke så vigtigt, hvad andre synes. Hvis din hund ikke kan holde sig varm ved motion, så giver du den selvfølgelig tøj på. Det er da helt forståeligt, især når det er en race, der kommer fra et land med et helt andet klima end vores.
Men ligesom det er rart for os at smide det tunge overtøj når vi kommer hjem, så vil din hund også påskønne, hvis der indendørs er varmt nok til, at den kan løbe nøgen. Og det vil være det sundeste for dens hud.

Når det så er sagt, så er jeg ret overbevist om, at hunden er ligeglad med farve og facon, når bare det er bekvemt og DU viser, at du synes, den er flot. Så du kan roligt sy og strikke små dækkener og sweaterser i forskellige farver og mønstre til din lille ven. Vigtigt er det, at hvalpen lige fra starten lærer, at det er ok at have tøj på. Hvis du får en hvalp tidligt om foråret, så kan det godt være lidt sent at vente næsten et år før den prøver at have tøj på.

OG vigtigt er det også, at du (eller andre) ikke gør grin med hunden, men roser den fordi den er så dygtig til at have tøj på.
Jeg kan ikke se, at det er værre at lære en hund at have tøj på end det er at lære den at slæbe rundt på en død and eller en pose morgenbrød.
ALT! hvad man kan finde på at lave (lege) sammen med sin hund er godt. Vel og mærke hvis hunden også synes, det er sjovt.

Kommentar
Fra : janiefreiler

Dato : 09-07-05 22:04

Jamen selv tak Lea :0)

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 10-07-05 00:22

HAHA..

Det er lige gået op for mig at jeg overhoved ikke kan svensk.
Glæder mig nu bare allermest til at få din lille vaps,
men de er så dyre, at jeg enten må vente til at jeg finder en der er billigere end 9.000
ellers må jeg spare op.
Syntes måske bare det er vildt dyrt for en hund altså ikke fordi jeg ikke vil give det, men der er vil heller
ingen pris på kærlighed :)
Men har skam ikke krav om at den skal have stamtavle eller noget.

Men når den rigtige kommer er jeg klar :D

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-07-05 14:30

LAD VÆRE MED at forsøge at "finde en, der er billigere". Du risikerer at stå med et lille miserabelt kræ, som bliver endnu dyrere i dyrlægeregninger. --Og selv om købeloven gælder ved køb af sådan en hund, så er der ikke megen hjælp at hente, rent juridisk, hvis du køber den udenfor DKK.

Du skal alligevel regne med, at der kan være lang ventetid på sådan en hvalp, så gå du bare i gang med at spare op. De fleste racer koster 7-8000 i dag. Men mange koster endnu mere.

Kommentar
Fra : beautysmoothie

Dato : 29-01-06 13:51

det er ikke kun unge hunde som kan lære at gå med tøj/dækkener, min hund var et år da hun først fik en trøje på, jeg tør endda sige at hun elsker at ha tøj på, hun løber tit rund med sine trøjer og dækkener, men hun får også en del opmærksomhed når hun har dem på.

men hva så med tasker? er det forkert at have sin hund i en lukket taske?
der er tit folk som spørger om hvorfor min hund ikke går selv, og om jeg ville bryde mig om at være lukket inde i en lukket taske,

jeg har derimod fået at vide at jeg skal ha min hund i en taske når jeg køre bus og tog,(pgr. af hendes størrelse)

Kommentar
Fra : beautysmoothie

Dato : 29-01-06 13:51

det er ikke kun unge hunde som kan lære at gå med tøj/dækkener, min hund var et år da hun først fik en trøje på, jeg tør endda sige at hun elsker at ha tøj på, hun løber tit rund med sine trøjer og dækkener, men hun får også en del opmærksomhed når hun har dem på.

men hva så med tasker? er det forkert at have sin hund i en lukket taske?
der er tit folk som spørger om hvorfor min hund ikke går selv, og om jeg ville bryde mig om at være lukket inde i en lukket taske,

jeg har derimod fået at vide at jeg skal ha min hund i en taske når jeg køre bus og tog,(pgr. af hendes størrelse)