/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Æg - skrabe, bur, fritgående og økologis~
Fra : c_lasse
Vist : 1990 gange
50 point
Dato : 08-07-05 10:30

Hej alle...
Dét at købe æg er ikke let, da der er så mange forskellige! Er der nogen, der ved, hvilke høns, der har haft det bedst? Og hvilke æg er de bedste, rent sundhedsmæssigt?
Skal man vælge skrabe, bur, fritgående eller økologiske æg, hvis man vil støtte de høns, som har det bedste liv?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-07-05 10:33

Det er de økologiske høns, der har det bedst. De har de største indearealer og de største udearealer. Desuden får de ingen vækstfremmere, og lever et længere liv for at vokse sig store.

Sundhedsmæssigt er det heller ingen tvivl - dyrene har ingen penicillinrester eller andre medikamenter i kroppen. Desuden er deres foder økologisk og dermed også fri for væksthæmmere og andet skidthas.

Så med Økologi får det begge dele på en gang

Vaxen

Kommentar
Fra : c_lasse

Dato : 08-07-05 10:37

Hvad så med de andre tre typer? Hvor stor er forskellen - kan selvfølgelig regne ud, at burhøns har mindst plads...
Har de fritgående høns mere plads end skrabe-høns? Og hvad med foder, hvem får det bedste af de to?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-07-05 10:38

se denne brochure fra Danæg: http://www.eggsite.dk/eggsite-dk/media/om_danag/pdf/DANAEG_DK.pdf

Der står det hele

Vaxen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-07-05 10:40

Hvis du køber konsumæg, og stalddørsæg fra salmonellakontrollerede besætninger så finder du nok ingen ernæringsmæssige eller sundhedsmæssige forskelle der er værd at tale om.

Så er der ren dyrevelfærd tilbage. Økologiske hønsehold har mest plads, og får også kun økologisk foder, og skal iøvrigt have adgang til at komme ud i det fri og skrabe og rode i jorden. Mange stalddørssalg er økologiske, eller meget tæt på at være det - som minimun at sammenligne med såkaldte "skrabeæg" - hvor hønsene også har adgang til det fri.

Burhønseæg er i den modsatte ende af skalaen: Nul adgang til det fri, minimum af plads, hønsehold i flere etager... alt sammen lig med meget stressede høns.

Så hvis du vil gøre det beste for hønsene og din samvittighed, skal du vælge økologiske æg, æg fra fritgående høns, skrabeæg og til sidst æg fra burhøns.

Du kan se mere her:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/b6e26d419e74f99dc1256b2600333725

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 08-07-05 10:41

Og her er en oversigt, med mere reelle oplysninger der er til at overskue
http://www.ecofoods.dk/fakta_aeg.htm

Vaxen

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-07-05 11:12

Men ønsker vi så at vores børn skal blive syge at forhøjt indtag af dioxin, da indholdet af dioxin er langt højere i øko æg en konvertionelle æg.

De glemmer de at lave fine skemaer over på øko siderne.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-07-05 11:21

Nææ... Det står skam beskrevet i mit sidste link

Vaxen

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-07-05 11:36

Korrekt, det nævnes, men ikke særlig sybde gående i forhold til fordelene ved økologiske æg.

Hvis man leder på nette under generelt økologisk landbrug, er det faktisk meget svært at finde noget saglig information, hvor der kigge på fordele og ulemper ved økologi.

linket fra Vaxen, er forholdsvis sagligt.
Hvis man søger på økologi på nettet, er de fleste sider skrvet af økologi "fanatikker" (sikkert bosiddende i KBH og aldrig har set en høne eller gris i levende live).
Siderne som økologihuset osv. er jo meget proøkologisk, det er jo altdi interessant med et andet aspekt på økologi, end blot fra økologernes side.

Nu skal jeg ikke ødelægge denne tråd, da det jo egentlig ikke var det, der blev spurgt om.

Men vel har en høne på en mark, det vel bedre end i et bur ??????

Godkendelse af svar
Fra : c_lasse

Dato : 08-07-05 12:28

Tak for alle de gode svar - jeg har bare valgt dette, da jeg skulle vælge ét! De andre links er også meget gode...
Nu har jeg da lidt at tænke over! Så er det hvordan pengepungen og samvittigheden arbejder sammen, hehe