/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Hvad gør jeg ?
Fra : Gypige
Vist : 1415 gange
200 point
Dato : 06-07-05 13:03

Hej,

Jeg har et problem som der måske er nogle der har en løsning på.

Ser I, jeg lider af astma. Jeg kan slet ikke tåle at være bare i nærheden af "pelsdyr". Og nu ville jeg meget gerne til USA, men alle de flyselskaber som jeg føreløbig har spurgt, tillader hunde og små kæledyr i selve kabinen.

Og dem som ikke tillader dem, tillader stadig førerhunde. Og så er jeg jo lige langt.

Hvad gør man når man som jeg ikke kan tåle pelsdyr, og jo gerne vil flyve ??????????

Håber at nogle måske kender nogle flyselskaber som slet ikke tillader dyr i kabinen, eller f.eks. har en anden løsning.

Og I behøver ikke fortælle mig, at jeg bare kan køre på ferie istedet for at flyve, for det er det min familie og jeg normalt gør. Men nogle gange kunne det også være spændende at se steder lidt længre væk, end man kan køre til.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 06-07-05 13:10

Hej Gypige

Nu kan det jo være du er heldig at ende med en flyver der ikke har førerhund med ombord. Jeg har fløjet meget og har ikke oplevet det...ellers kan man vel få det oplyst ved flyselskabet på lige netop den afgang du skal med.
Ellers medbring for en sikkerheds skyld en P3 filtermaske som beskytter mod støv, virus og bakterier........f.eks. en 3M 9322, som kan købes i fleste tømrerhandler.
Den må du jo så sidde med under turen.

god tur
mvh steen

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 06-07-05 13:16

Hej
Jeg har selv den vildeste allergi overfor katte. Jeg skulle hjem til min veninde for første gang, hun har så lige 4 katte. Jeg er så allergisk overfor katte at jeg nyser og kløer, bare en person som er på besøg hos mig har en kat. Jeg forberedte mig godt på besøget og ringede til lægen. Jeg skulle tage Clarityn mod al allergi. Men apoteket forslog mig at tage Benadyl. Clarityn tager du når du skal bruge pillerne over flere dage pga allergi eller pollen. Benadyl virker hurtigt og effektivt og virker ca 8 timer også kan man jo tage en til efter de 8 timer er passeret. Jeg mærkede til min egen overraskelse at hun havde 4 katte eller 1. Så hvis du tager Benadryl på flyve turen - skal du nok kare den og bemærker sikkert intet. Vil også lige sige at jeg har boet i USA og har aldrig oplevet dyr transpoteret i kabinen. Det skulle vist være et kæmpe papir arbejde at få et dyr med - Amerikanerne er hysteriske med sådan noget. Så de fleste ville nok fortrække at få deres dyr passet...

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 06-07-05 13:19

Undskyld, jeg mente at til min egen overraskelse mærkede jeg IKKE at hun havde katte. Og pillerne staves Benadryl...

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 06-07-05 13:56

Hej igen,

Nu er det altså bare det, at det er ikke bare almindelig allergi jeg har. Jeg risikerer at få et Hej igen,

Nu er det altså bare det, at det er ikke bare almindelig allergi jeg har. Jeg risikerer at få et allergisk chok. Har været indlagt på intensiv afdelingen p.g.a. det en gang.

Jeg ved ikke om nogle af jer har prøvet at få sådan et allergisk chok på grund af, at man blev udsat for noget man ikke kunne tåle, men det er ikke noget jeg ville ønske min værste fjende. Så det vil jeg helst undgå igen. Så det er slet ikke noget som jeg tør tage chancen på, at der ikke skulle være en hund med. Har været indlagt på intensiv afdelingen på grund af det en gang.

Jeg ved ikke om nogle af jer har prøvet at få sådan et anfald p.g.a. man blev udsat for noget man ikke kunne tåle, men det er ikke noget jeg ville ønske min værste fjende. Så det vil jeg helst undgå igen. Så det er slet ikke noget som jeg tør tage chancen på, at der ikke skulle være en hund med.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 06-07-05 14:23

Det lyder da meget voldsomt. Jeg har ikke prøvet sådan noget. Har prøvet ikke at kunne trække vejret mange gange og klør, røde øjne osv - med blive indlagt, nej - puhada - aldrig!!!!
Jeg vil så anbefale dig at snakke med din læge om det. Jeg ved bare at sådan en allergi som jeg har, er bare når der er støv af en kat i luften bliver jeg dårlig og de piller går ind og hjælper for det - det har vist noget med slimhinderne at gøre. Tag som sagt ebn snak med lægen, så du ikke tager nogle chancer. Evt få taget nogle stik prøver mod de forskellige allergier, for det er ikke almindeligt at reagere så voldsomt at man skal på hospitalet- så der må være noget mere end bare pels og find ud af hvordan du behandler det bedst muligt - så du er fri. Du må jo have mange problemer med at have venner og familie med dyr, det ville da være rart at blive fri for det. Har engang hørt at man kan få en sprøjte mod dyr allergi, men ved ikke så meget mere om det. Da mit problem ikke er størrer end at tage en pille.

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 06-07-05 14:37

Til Gisele,

Jeg har fået taget alle de test som man kan få tage, lige fra priktest til blodprøver. Så jeg ved godt hvad jeg ellers ikke kan tåle.

Og ja det kan godt være meget svært, at være sammen med mange mennesker, specielt når de har pelsdyr, så de har deres dyrehår på tøjet. Så mærker jeg det lige med det samme. Det kan folk godt have meget svært at forstå, hvis de ikke selv har allergi, de tror kun at det er selve pelsdyret, man reagerer på. Men sådan forholder det sig jo desværre ikke.

Men nu er jeg så utrolig heldig, at der faktisk ikke er nogle af mine venner eller familie der har pelsdyr. Lige på nær af min lillesøster (som har kanin) men hun har vent sig til at gå i bad og skifte tøj inden hun kommer. Og det er heldigvis ikke noget problem for hende at gøre, så det er jo godt.

Men det kunne jo godt være, at en eller anden vidste om et flyselskab hvor mennesker med allergi også kunne rejse med.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 06-07-05 14:50

Det tror jeg bliver svært. Men som sagt er det sjældent. Du kunne jo evt booke en billet sidste øjeblik og høre om der er pelsdyr ombord. Eller fortælle selskabet om din situation og spørg om du kan få en standby billet, hvis det viser sig at der ingen dyr er ombord. Ellers ved jeg godt nok ikke hvad du kan gøre. Måske du bare skulle tage dig en charter rejse. Der er ingen dyr i charter fly

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-07-05 14:50

Jeg ved godt, at jeg ikke svarer på dit spørgsmål - men har du nogensinde overvejet at blive vaccineret? Det er en meget langt proces, hvor man over en temmelig lang periode for indsprøjetet det allergen, man ikke kan tåle og derved vænner kroppen til det. Man tilbyder det især til folk som dig, som er meget allergiske, og som dårligt kan undgå at komme i kontakt med det aktuelle allergen.
Et anafylaktisk chok er ikke for sjov - det er livsfarligt, så jeg kan godt forstå, at du vil være på den helt sikre side.
Som det sidste vil jeg lige nævne, at akupunkturen har et bud på behandling af allergi. Den indebærer dog altid kostændring, da teorien er, at man ikke får høfeber eller lignende, hvis der ikke er en bagvedliggende fødevareintolerance som må reguleres.

Vaxen

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 06-07-05 15:02

Hej igen,

Tro mig, jeg har prøvet både akupunktur, zoneterapi og alt mulig andet, uden resultat.

Min kost er reguleret, for jeg har jo "selvfølgelig" også fødevareallergi (for det ikke skal være løgn). Nå ja, og så nældefeber. Det er til at blive vanvittig af nogle gange, at ikke bare kunne gøre som "alle andre". Men jeg har haft allergi fra jeg var ca. 14 år og er nu 41, så det er jo et par år.

Jeg er iøvrigt blevet frarådet på det kraftigste at blive vaccineret, fordi jeg reagerer på den måde jeg gør.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-07-05 15:15

Det lyder rigtig rigtig anstrengende Gypige.. Jeg er fødevareallergiker og ved præcis, hvor anstrengende det er... Og dit er bare endnu værre...Øv øv...

Alligevel... Jeg vil vove den påstand at behandlere er forskellige... Hvis jeg var dig ville jeg afprøve et par stykker. Og som jeg har skrevet nogle gange herinde, er der en lille håndfuld akupunktører her i landet, som laver intolerancetest via VAS-pulsen - altså lytter til kroppens eget svar på forskellige fødevarer. En almindelig blodprøve som regel kun påvise direkte allergi - og fødevarer vi har intolerance overfor skal også skæres væk.
Desuden ville jeg vælge en akupunktør, som også laver auriculoterapi/medicin udover den almindelige akupunktur.

Rigtig ærgerligt med vaccinen - men jeg forstår det så sandelig godt når risikoen er så stor for dig.

Men sidst men ikke mindst - jeg har selv en sygdom, som er kronisk. Ikke desto mindre vil jeg ALDRIG acceptere at den er det. Jeg vil blive ved med at kæmpe mod sygdommen. Derfor vil jeg råde dig til aldrig at acceptere allergien som en kontrolfaktor i din hverdag - og blive ved med at prøve at slippe af med det skidt... Giv endelig ikke op!!

Vaxen

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 06-07-05 15:25

Tak for dit svar Vaxen,

Selvfølgelig har du ret i, at man skal blive ved med at prøve at slippe af med det skidt. Det kan bare godt være meget anstrengende at altid "løbe panden mod en mur". Jeg har prøvet forskellige behandlere, altså ikke kun en af hver slags. Stadig uden resultat. Og så bliver man "meget, meget træt" af at blive ved, når man næsten kender resultatet, men selvfølgelig kunne man jo blive forbavset en dag, hvem ved´.....

Og det er bestemt ikke gratis, så jeg har desværre ikke ubegrænset midler til det. Det ville ellers være dejligt.

Men kender du nogle som bruger "intolerancetest via VAS-pulsen" som du kalder det ??? for så vil jeg da gerne have at vide, hvor man finder sådan en. Øh ..... hvad er lige "auriculoterapi/medicin " for noget ???

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : babee

Dato : 06-07-05 17:26

nu kan det godt ske jeg spørger dumt men hvad med sådan en maske som der bliver snakket om ? hvorfor kan du ikke bruge sådan en? lyder måske lidt barsk men det lyder lidt som om du ikke vil afsted

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-07-05 18:29

Hej igen Gypige!
Hvis du fortæller mig hvor i landet du bor, kan jeg se om jeg kan finde en i nærheden...

Auricoluterapi er øreakupunktur, der er udviklet af en fransk læge, der hed Paul Nogier. Det er baseret på vestlig anatomi og er meget brugt i både Tyskland og Frankrig af læger. Auricolumedicin er blandt andet lys- og farve terapi. Søg eventuelt under disse navne på Google: Paul Nogier, Raphael Nogier, Pierre Magnin, Michel Marignan. Alle er uddannede læger - Paul Nogier var nomineret til Nobelprisen da han døde, Pierre Magnin er pensioneret professor og rektor ved et universitet i Frankrig - alle dygtige folk.

Vaxen

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 07-07-05 08:52

Svar til Babee :

Der er noget du virkelig har fået helt galt ind. Jeg vil afsted til USA, eftersom min familie og jeg påtænker at flytte til USA. Min svigerfamilie bor i San Diego, Califonien.

Jeg har jo før været i USA, men min allergi er blevet værre de sidste par år, derfor har jeg efterhånden fået det her problem. Så nej det er besemt ikke fordi jeg ikke vil til USA.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 07-07-05 08:54

Svar til Vaxen:

Tak for oplysningerne, jeg vil straks søge på "nettet" efter auricolumedicin.

Jeg bor i Farum, som ligger ca. 28 km udenfor København, så hvis du kender en eller har hørt om en i nærheden, vil jeg da meget gerne vide det.

Mange hilsner fra Gypige

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 200 point
Dato : 07-07-05 14:28

Den bedste, jeg kender til, der bor på Sjælland ligger i Ringsted... Der er et pænt stykke vej fra Farum til Ringsted, men til gengæld tror jeg, det kan betale sig. Hun er meget meget dygtig.
Hun laver både almindelig akupunktur, auriculomedicin og auriculomedicin. Desuden er hun kostvejleder.
Kig her: http://www.aku-net.dk/default.asp?module=behandler&bid=51&siteID=1

Vaxen

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 07-07-05 14:40

Svar til Vaxen,

Tusind tak for linken, det vil jeg prøve.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-05 18:15

Kender desværrer ALT til allergi, også i den sværhedsgrad du har, en mulig løsning på længere sigt vil være, at du bliver tjekket på hospitalet, på allergiafd, der har de mere ekspertise end hos egen læge, når det så er blevet konstateret at det er pelsdyr du er allergisk overfor. hvilket jo er tydeligt, kan du komme i en længerevarende behandling, enten hos egen læge eller på hospitalet (hospitalet er bedst i opstarten, da der kan komme voldsomme reaktioner) behandlingen består i et vaccinationsprogram der varer 3-5 år, det vil helt sikkert hjælpe, men dette program er jo ligesom udelukket, når du gerne vil afsted snarest muligt, så derfor er mit bedste bud, gå til lægen, få de alm. allergipiller, næsedråber, øjendråber og en depotsprøjte (den virker optimalt efter en uge) og i absolut nødstilfælde, en epipen, og prædnisolon. Hvis der er pelsdyr med i flyveren, så sørg for at komme til at sidde så langt væk for vedkommende som muligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-05 19:05

Jeg glemte at sige, at vaccinationsprogrammet kan man i opstarten halverer dosis, dette vacc. program vil jeg stadig tro er vejen frem for dig. jeg oplevede at det tog måneder inden min søn kom på den alm. opstartsdosis, da han startede første gang blev han så hammer syg, at det i første omgang blev droppet, indtil en kvik læge sagde at dosis kunne halveres. og så skal du selvfølgelig medbringe din alm. astmamedicin, men det var jo en selvfølge, derfor nævnte jeg den ikke

Godkendelse af svar
Fra : Gypige

Dato : 17-02-06 08:48

Tak for svaret vaxen.