/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
AutoCad til CNC fræsere ?
Fra : kkscanstudi
Vist : 485 gange
200 point
Dato : 06-07-05 09:54

Hej
Jeg har et problem med at få filer fra autocad overført til en leverandør, der skal skære efter dem på sin CNC fræser.
Det drejer sig om frihåndstegnede "tilfældige" buede linier, der er tegnet op som polylinier og derefter lavet til splinekurver. Men folkene har problemer med at konvertere filerne til deres skæreprogram. Er der nogen der har et rigtig godt tip til hvilken type linie man skal lave ?
Jeg sender selvfølgelig filerne i .DXF format.
Kristian

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-07-05 10:58

Det er som regel postprocessoren til CAM der ikke kan håndtere splines. Det ses især ved lidt ældre CAM programmer.

Hvis du kan opløse dine splines til cirkeludsnit og liniestykker plejer det at gå godt.

mvh berpox

Kommentar
Fra : kkscanstudi

Dato : 06-07-05 11:03

Ja, det har jeg også tænkt på - men jeg synes ikke rigtig at jeg kan få det til at fungere. Er der en kommando jeg har overset, der kan netop dette ?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-07-05 11:52

Det er længe siden jeg arbejdede med Autocad, så jeg kan ikke huske det - men ellers er alternativet, at du optegner dine frihåndstegninger vha. cirkeludsnit og liniestykker i stedet.

Jeg ved at CoCreate ME10 kan lave denne "opløsning" under eksport til DXF, så mon ikke også Autocad kan ??

mvh berpox

Kommentar
Fra : carlssons

Dato : 06-07-05 21:51

Alternativt kan du på et lag for sig, tegne polylinier ovenpå dine splines. I polyline kan du nemlig også tegne buer (arc). Det er besværligt, men det kan lade sig gøre.

Med venlig hilsen

John V. Carlsson

Kommentar
Fra : cncdebat.dk

Dato : 01-09-05 08:24

Hej Kristian
Hvad skæreprogram/Cam kører din leverandør ??? Hvis han bruger AlphaCam, så er der en funktion der kan konvertere spline/polylinier til linie/buer, og det fungerer rigtig godt.. Så burde der ikke være problemer med hvordan du har lavet filen.

m.v.h.
Lisbeth