/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hul i vækken der holder
Fra : AhHaIC
Vist : 6387 gange
200 point
Dato : 04-07-05 19:03

Jeg skal ha boret hulder i vægen i min stue så jeg kan sitte mit nye spejl op, nu er problemet bare jeg har en væg der in de bag tapetet består af smulder.. eller det sq man tro, for når jeg bore et hul i vægen bore jeg ikke kun hel hul i størelse med boret men en del store, fordi vægen er noget gammelt lort.. Så nogen der ved hvordan man får gjort det på en ordenlig måde, så skruerne kan holde et 15 kilo tungt spejl... Jeg skal ha boret nogle 40mm struer i... Har skruer, dyvler, og spartelmasse hvis det kan være til gavn...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 04-07-05 19:27

det er sikkert fugerne du har ramt , se om du ikke kan finde en sten at bore i

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-07-05 19:29

Gå i tømmerhandelen og nogle nogle Ekspansionsdyvler. De er beregnet til at sætte i huller boret i meget tynde vægge, de ekspanderer bag væggen og sidder så meget fast. Men hvis væggen i sig selv er noget smulder er der nok ikke andet at gøre end at rive skidtet ned og lave en ny af tømmer og masonit/gipsplader.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-07-05 19:30

Sorry mener selvf. Køb nogle Eks.... ikke nogle nogle Eks....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-07-05 21:33

Hvis du rykker 1/2 sten op, så kan det ikke igen være en fuge du rammer.
Jeg starter altid med 5mm bor, og skulle det gå galt kan du altid gå op i 6 mm, osv.
5 mm kan sagtens holde 15 Kg, men vælger du at bore yderlig op, så kør stille ind.
Det er også et spørgsmål om at holde og trykke ud for bordet, og ikke langt nede på håndtaget, da maskinen/boret så løber skrå.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : i56

Dato : 04-07-05 23:09

Hvis det ikke er en bærende væg, kan den meget vel være lavet af et materiale uden mursten eller andre faste elementer.
Når et lille bor laver et stort hul, er der noget, der tyder på at det ikke er en murstensvæg, da hullet i den ikke kan blive større end fugen. En ældre væg kan f.eks. være lavet med koks eller pudsede brædder. Prøv at bore lidt længere ind, og se om du finder et mere fast materiale. Hvis du f.eks. støder på træ, er det en pudset trævæg. Så skal du bare have en skrue, der er lang nok til at sidde fast i træet, og så ellers lappe hullet med spartelmasse (hvis du da ikke vil nøjes med at lade spejlet dække det).
Hvis du slet ikke støder på fast materiale, må du lave hullet så dybt, at du kan sætte en rawplug fast i din spartelmasse eller hvad du nu vælger at fylde hullet op med. Du skal altså fylde hullet op med spartelmasse og så trykke din rawplug ind i spartelmassen, medens den er våd/blød. Når så spartelmassen er tør, bør du prøve at skrue en skrue ind i dinrawplug, og prøve bæreevnen, inden du hænger speljet op.
Hvis du giver lidt mere beskrivende oplysninger om hvad der kommer ud af hullet, kan du også få et bedre råd.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-07-05 07:26

Det kunne også tænkes at du har gasbeton (eller lign.), som indervægge. Det har jeg også, nogle steder.
Bor ligeså forsigtigt ind UDEN SLAG, få fat i nogle rawplug, der er beregnet til formålet, feks. Fischer UX. Du kan godt opgive at bruge alm. rawplug.
Det er svært at ophænge tunge ting i porøse vægge, der er ikke et let universaltrix, desværre.

MVH

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 05-07-05 09:57

Div plugs er utroligt stærke og kan bære op til mange 100 kg. meeen kræver en god væg,hvis den er som din kan du godt opgive at få noget til at hænge som vejer mere end ca. 1 kg. du kan jo prøve at se om du kan få en plug til at sidde med en skrue i og evt. hæng et eller andet på som vejer ca. 1 kg den vil højst sandsynligt lige så stille ryge ud igen eller også bliver hullet bare større,jeg ville fylde hullet med spartelmasse. og prøve en anden væg.
Start gerne med et 6 mm murbor(da du har skrevet 40mm skruer går jeg ud fra det er længden? )bor så helst ikke længere end 45-50 mm ind i hullet evt. sæt tape på dit bor for jo længere du borer ind ,jo mere af væggen får du ud ,så ikke så stor vedhæftning.Den bedste væg vil være hvor du starter uden slag og ingen steder kommer,men når du så sætter slag på så går det som en leg,da vil du få alt til at sidde fast selv med de billigste plugs.Ja rigtigt som en af de andre skriver fischer laver en masse gode plugs.I div. byggemarkeder kan du få en brochure om netop fischer og se hvilken der er bedst til netop din væg.Kamplugs er også tit gode da de kommer længere ind.De bruges til døre og vinduer.Få i forskellige længder.
Ved du om det er en ydervæg,enkeltstens eller dobbelt med isolering imellem giver lidt flere muligheder.
ps. hvis det er en ydervæg kan du da også lave et gennemgående hul med en møtrik på ydersiden(kun sjov det sidste,men så kan der da hæge en blomst uvendigt)undskyld det sidste kunne bare lige se det for mig.
eskild

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 15:41

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne