/ Forside/ Interesser / Rejser / Feriesteder / Spørgsmål
10  qfha 400
Skjoldlus
Fra : 5705
Vist : 2730 gange
200 point
Dato : 30-06-05 09:22

Er det rigtigt at,mariehøns kan tage livet af skjoldlus?Og hvorfor kommer der ikke nogen til mig ,når jeg har så mange lus?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-06-05 09:32

Mon ikke du skal skynde dig at flytte dit spørgsmål over i en mere passende kategori end feriesteder ?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 30-06-05 09:42

Hejsa.. mariehøns kan godt spise skjoldlus.. men hvis du ikke gidder at vente på at der kommer et par stykker forbi må du selv i gang... http://www.degronnesider.dk/Html/Skjoldlus.asp

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 30-06-05 09:45

Mariehøns er nogle "kyllinger" til skjoldlus med mindre der kommer en kæmpesværm, men der findes stadigvæk midler man kan købe i håndkøb. Feks. i Silvan og andre byggemarkeder.
Midlet hedder Maladan, dette middel kan have en rimelig effekt mod skjoldlus.
Andre midler som også kan have virkning mod uldlus men som ikke kan købes i håndkøb er Lannate og Confidor.
Men husk!!! Skal du bruge nogle af disse tre midler, så læs instruktionen på flaskerne, brug beskyttelsesmidler, såsom gummihandsker, støvler og maske.
Meget vigtigt!!!! Disse midler må ikke bruges indendørs, kun i drivhuse og ude i haven.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 30-06-05 10:07

Jeg kan ikke forestille mig mariehøns kan tage livet af skjoldlus, da lusen sidder beskyttet inde bag et skjold(deraf navnet), så skjollus er meget svær at bekæmpe. Man kan evt. skrabe dem af, men er det en stor plante kan det blive noget af et projekt. Havde jeg skjoldlus på en stueplante, røg den ud lige på stedet!!!!!. Almindelige lus er mariehøns derimod glade for at sætte til livs.

mvh steen

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 30-06-05 10:36

"Jeg kan ikke forestille mig mariehøns kan tage livet af skjoldlus"

Jo da, men de er som sagt ikke så gode til det:

http://www.lr.dk/planteinfo/pcp/Marieho2.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-05 11:21

På hvilken plante er det du har skjoldlus og hvor stor er den?

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 30-06-05 11:49

Ja ja ziggy99,,,det er mere teori end praksis, så jeg kan stadig ikke forestille mig det!

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 30-06-05 12:38

Ok classic26, jeg har nu interviewet en Mariehøne:

Jeg: Hej og velkommen til Danmark, hvor kommer du fra.

M: tak skal du have, jeg kommer fra Polen.

jeg: er du alene

M: tja, de andre gad ikke...måske komme de senere.

Jeg: hvad spiser du.

M. mest bladlus, men en gang imellem skal have et ordentligt herremåltid...og så står den på skaldyr.

jeg: skaldyr?

M: ja for fanden, du ved skjoldlus.

Jeg : hvordan får du pillet skallen af de klæblige sataner

M: Jeg siger: Se, jeg kan rulle rundt på ryggen...eehhh man, det kan vi da også, siger de og triller rundt, hvorefter jeg sætter tænderne i den.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 30-06-05 13:39

altså ziggy99, det er bare for dårligt at ryge alene uden at invitere os andre,,,men jeg gir mig,,,ingen tvivl mere så sikkert som Saharas 1800 trillioner sandkort ligger side om side.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 30-06-05 18:28

Hey classic26
sÅ skulle du bare hør min samtale med kartoffelbillen og skovflofen, men de er altså også for fjollede..de bæster

Kommentar
Fra : millebi

Dato : 07-07-05 08:34

Jeg har haft skjoldlus i min yndlingsorkidé, som det er lykkedes mig at udrydde.
Maladan virker ikke, skal jeg huske at sige....
Til gengæld fik jeg kræene udryddet på den gl. dags facon: Pil dem af.
Først måtte jeg studse den mest angrebne gren (av, det gjorde ondt!). Dernæst pille alle synlige lus af på de andre stilke og UNDER bladene.
Kræene formerer sig først når de når en vis størrelse og foretrækker at sidde på undersiden af bladene.
Dernæst gav jeg planten et ugentligt eftersyn (undersiden af bladene, vær grundig) - der var et par stykker hver gang, men færrer og mindre end tidligere.

Planten reddet!
MEN, det gider man jo ikke gøre, medmindre det er ens absolutte yndlings....eller eneste.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 13-03-06 12:29

gad vide om der er gået lus i skindpelsen?????

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 31-05-06 00:50

Jeg har skjoldlus på min vin i drivhus, har prøvet at skrabe dem af men det er jo ikke nemt at finde dem alle når planten er meget stor. En blanding af 5 l vand, 100 g brun sæbe og 1/2 dl sprit virker godt, men det er bedst inden vinen har fået blade. Lusesæben er også god til bladlus.