/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oksefilet m. fedt / striploin på grill
Fra : nicka
Vist : 37648 gange
200 point
Dato : 29-06-05 13:32

Jeg har lige købt 4 kg. oksefilet m. fedt / striploin (står der på pakken - vacumpakket, ikke frost), kan nogle mon hjælpe med rådgivning om den skal "trimmes", og hvad det betyder det at det er med fedt? Får man nogle overraskelser når man skærer den efter stegning - jeg mener er det reelt kød?

Det er planen den skal grilles inddirekte på grill og jeg ved det er godt med stegetermometer 55gr.?, men hvor lang tid vil det ca. tage sådan mere for planlægningens skyld?

Skulle nogen kende ca. tiden for 2kg. kalkunbryst og 3kg. flæskesteg på grill ville det da være skønt, igen det med at sætte tingene over i den rigtige rækkefølge.

Langt spørgsmål jeg ved det godt, og tak til jer der bruger tid på et svar.

Mvh
Nicka

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-06-05 13:48

Ja det er et meget godt stykke reelt kød. Der er ikke mere fedt end der skal være. Når kødet er grillet kan gæsten selv skære en fedtbræmme fra hvis han/hun ikke bryder sig om krølfedt. Det SKAL være der under stegningen ellers bliver kødet nemt tørt. Det andet ved jeg ikke en dyt om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-05 14:07

4 kg grilles indirekte - Hvad betyder det ?

3 kg flæskesteg på gril bliver aldrig til flæskesteg.

2 kg kalkunbryst på gril - det vil jeg ikke tilråde.

Forsteg alt i ovn og nøjes med at give tingene det sidste pift på grillen.

Medmindre selvfølgelig at det hele er skåret i mindre stykker - flæskesteg og gril passer på en eller anden måde ikke rigtigt sammen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-06-05 14:12

Sludder refi. Flæskesteg kan godt laves på Grill ved indirekte stegning. Den bliver ikke branket i striber eller voldstegt som ved direkte stegning.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-06-05 14:13

nicka -> Du skal selvfølgeligt skære Oksekødet ud i bøffer før du griller det, men det havde du vel regnet ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-05 14:15

Det var jo derfor jeg spurgte - hvad menes med indirekte.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 29-06-05 14:19

> Refi: Hvilken grill har du dog, med de spørgsmål du stiller ?.

Jeg går ud fra at Nicka vil bruge en kuglegrill til projektet,,,,kig på

http://www.bruglaaget.dk/29/GrundbogenI.html for inspiration,
og
http://www.bruglaaget.dk/29/GrundbogenI.html for opskrifter

Dine projekter kan sagtens lykkes fint da stege er noget af det nemmeste i en kuglegrill.

mvh steen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-05 14:19

Hvis tingene bliver udskåret inden er mængden jo ligegyldig - det er bare et spørgsmål om grillens størrelse.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 29-06-05 14:20
Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-05 14:20

Der står INTET om kuglegril - derfor spørger jeg jo.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-06-05 14:21

Man placerer kødet i et hjørne af grillen hvor der ikke er gløder under, evt. på et stykke folie. Med låget på kuglegrillen bøjet halvt ned over grillen eller helt lagt på, modtager kødet ikke direkte strålevarme. Dette kaldes indirekte grilstegning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-05 14:25

Hvis det er en kuglegril - men det kan spørgeren vel svare på fremfor at vi diskuterer om det er det ene eller det andet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-06-05 14:34

Det er lidt vanskeligt at grille indirekte uden, så det er det nok.

Nicka -> Jeg kan forstå på dit spørgsmål at du planlægger at stege Oksekødet helt. Det synes jeg er synd. Flæskestegen bør du helstege og Kalkunen kan du både helstege og skære i bøffer. Kalkunkødet bør under alle omstændigheder marineres i en god krydder-oliemarinade, ellers smager det ikke af meget. Brug dit stegetermometer på Flæskestegen og steg det andet som bøffer. Det skal så steges til et tryk med en finger føles som når du trykker dig selv på tommelfinger-bøffen. Slut herfra og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 29-06-05 14:46

Hej Nicka

Der findes flere opskrifter til kuglegrill her http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/tilberedningsmetode-2.php?id=70

3kg. flæskesteg ca 80 min
2kg. kalkunbryst ca 75 min

Oksefiletten 2 kg skal have godt 60 minutter, men om du kan gange op er jeg ikke helt sikker på, men da du har termometer sker der vist ikke det store ved at regne med 90-100 min.

For at stege hele stege kræves en kuglegrill, men så kan du nu også stege alt i den.

Indirekte betyder at der ikke er gløder under kødet, altså kullene er skubbet ud til siderne og kødes steges i midten.

Direkte er så direkte over gløderne.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-06-05 14:49

oksefilet, der er grillet som hel steg smager pragtfuldt! Og med en meget dygtig og opmærksom grillmaster, kan det lade sig gøre med almindelig gril - men kuglegrill er jo nok at foretrække.
Oksefilet med fedt - der menes nok krølfedt, som Arne også skriver. Dog er oksefilet ledt marmoreret - hvilket giver den den perfekte smag og saft. Det er er beskrevet "trimning" menes der nok, at alle sener og hinder omkring kødet skal fjernes for at få stegen perfekt mør. Med garanti kødet er reelt!

Flæskesteg på kuglegrill er også et hit - og der kan faktisk opnås sprød svær. Jeg tror ikke, det er så lækkert på almindelig grill.

Kalkunbryst bliver også ganske lækkert både i kuglegrill og almindelig grill.

Stegetider - er jo på gefühl når det drejer sig om grill. Kan kun anbefale at bruge dit stegetermometer. Og så læse de link som classic26 har henvist til - der er der virkelig gode råd og tricks!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-06-05 14:52

Lige en tilføjelse: Hvis du steger oksefilet på almindelig grill, er det en god ide at give stegen hviletid under tilberedningen... Altså 20 minutter på grillen efterfulgt af 20 minutter væk fra grillen pakket ind i sølvpapir. Det bevarer saft og kraft i kødet.

Vaxen

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 29-06-05 16:54

Vax:
du må ike pakke ind i sølvpapir i hviletiden, for så er det ikke hvile men en videre stegning da det holder på varmen, du kan godt hvile det uden at dække det til og kødet forbliver saftigt. en anden vigtig ting er at salte kødet efter det er brunet og porrene er lukket, for saltet trækker saften ud.

Kommentar
Fra : nicka

Dato : 29-06-05 17:14

Hej igen
vil lige oplyse at det er kuglegrill jeg skal stege "dyrene" på. jeg har tre stk. til rådighed så der skal oksefilet ( skal steges hel - bøffer vil fylde for meget) på en, flæskesteg på en anden og så kalkunbryst på den tredje. Mon i kan oplyse mig om man skal skære den tykke sene af der sidder øverst på oksefileten?

indtil videre 1000 tak for råd, vender lige tilbage lidt senere med point.

Mvh
Nicka

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 29-06-05 17:18

Indirekte grillning = kødet ligger ikke ret oven på grillen.
Direkte grillning =J traditionel grillning med kul lige neden under kødet.

Jeg har selv lige grillet en 2 kg. ribbensteg ved indirekte stegning på kuglegrillen i ca. 2 timer til temp. 78gr. Perfekt med sprød svær.

Kalkun og lign. fjerkræ skal have stegetid til en temp. på 76 gr. og 2 kg. er nok ca. 1½ t.

For en måned siden stegte jeg en 3400g and med fyld af fars og en masse krydderier i, ca. 3,5 time til 78 gr. Lækker med sprødt skind. Det kræver dog måske en opfyldning af kul/brikketter midtvejs. Optændes i grillstarteren før de hældes i kulholderne.

Sidste år stegte jeg en hel okselfilet på 3,9kg. til en temp. på 57 gr.og den var rosa indeni. Dejlig mør.

Det lyder som om jeg er ekspert i indirekte grillning, men er først hoppe på Weber vognen sidste sommer og det virker. Så ekspert er jeg nok ikke.

Jeg har selv fremstillet 2 kulholdere (kan også købes) som står i hver side og med en foliebakke i midten under stegen. På den måde blive varmen bedst fordelt, istedet for at der er kun er kul iden ene side.

Min bedste investering er et digitalt stegetermometer med lang føler. Det kar indbygget stegetider for forskellige kødtyper men kan selvfølgelig også instilles manuelt. Når temeraturen så er opnået begynder det at bippe og kødet er klart.

Om fjorten dage får jeg gæster og jeg har inviteret på helstegt oksemørbrad, selvfølgelig på grillen.

En sidste ting der er god at have, både til lærdom men også til inspiration er Glæsels bøger "Brug låget 1 og 2"

God fornøjelse

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-06-05 17:26

Nej det vil jeg ikke gøre. Du skal bare pudse af for de sener og trevler der sidder på undersiden og så fjerne evt. små sener oven på. Det er synd at fjerne for meget da det giver en god smag og det kan lettere fjernes bagefter.

Hvis du er meget glad for krydderier så lav en oliemarinade med dine favorit krydderier og pensl stegen hver 20 min. så bliver den god.

Fijala

Sidder her og bliver helt sulten. Har dog startet grillen. Hakkedrenge i dag med resten af salaten fra igår.

Jeg glemte i mit forrige indslag at nævne en stegholder som er god ting at have til at transportere i, når der skal opfyldes med nye kul og når stegen er færdig,. Har selv lavet en af en gammel grillrist fra en 47cm. kuglegrill, ved simpelthen at bukke 2 flapper op i siden så stegen skvatter af under flytning.

Godkendelse af svar
Fra : nicka

Dato : 30-06-05 04:43

Tak for gode råd og svar til alle, ville gerne ku ha delt point.
Faldt i søvn igår uden at have stegetider og kuglegriller kørende rundt i hovedet.
Regner med at være topgrillmaster d. 9.7 når der skal holdes 50 års fødselsdag.

God sommer allesammen

Mvh
Nicka

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-06-05 16:24

Tak for point.

Du skal nok være topgrillmaster d. 9-7 og det er måske din fødselsdag der skal fejres, i så fald tillykke med det.

Som hovedregel holdes topspjæld næsten helt åbent og varmen reguleres med bundspjæld. Jeg køre som regel altid med begge spjæld helt åbne med det kan svinge fra grill til grill, så prøv dig frem.

God fest og god appetit.

Fijala

Kommentar
Fra : nicka

Dato : 01-07-05 06:22

Hej Fijala

Var lige i kolonihaven igår og hentede de 3 griller der skal bruges d. 9.7 , fortalte selfølgelig om de gode råd jeg har fået herfra Kandu. Lynhurtigt sad der sådan ca. 12 mennesker og snakkede kugle/webergrill - og det med topspjæld og bundspjæld ( dejligt at kunne tale indforstået m.h.t kuglegrill/weber) blev ret hurtigt et yndet emne.

Derfor tak for endnu et godt råd, jeg har udskrevet dine anvisninger og holder mig til dem.

Det er manden min der bliver 50, og jeg er ret sikker på at jeg nu kan levere topgrillmastertreforskelligeslagskødpågrill.

Fik også lånt mig frem til stegetermometre, (alle i haven giver dig ret), men nu er vi alle nysgerrige på hvordan du har fremstillet kulholderene ? Kan vi få et tip, indtil videre har folk klaret sig med en vold af staniol !

Mvh

Nicka

Kommentar
Fra : sabasaba

Dato : 06-08-08 10:06

Oksesteg, Lam, kalv tep,
meget rødt 55 grader
rødt 58 grader
medium 63 grader
gennemstegt (til mormor) 68 grader ( skal den være mere mør anbefaler jeg blenderen.

Svinekød
Flæskesteg drys salt ned i mellem sværen smør rigtig smør i et tyndt lag på sværen sæt laurbærblade ned i sværen indiregte varme i 1 time
Medium 70 grader
gennemstegt 77 grader

And, Kylling og Kalkun
83 grader gælder også andebryst