/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Volvo S40 Stationcar vs. Renault Laguna
Fra : DBJCOOL
Vist : 1276 gange
160 point
Dato : 26-06-05 23:32

Jeg er pt. igang med at købe ny bil, og da jeg var ude i dag for at testkøre en Renault Laguna, jeg havde hørt gode ting om, faldt jeg desuden over en Volvo S40 stationcar fra 2002. Begge biler kører godt, dog er der enormt meget dækstøj hver gang man drejer det mindste på ratten i Volvo'en. Jeg ender nok med at købe en af disse biler og ville derfor høre om nogle vidste hvad dækstøjet skyldes?? Kan det være de nye Pirelli dæk som forhandleren havde sat på, eller er det fordi at Volvo generelt har en tung bagakse der tynger meget på bagdækkene som derfor altid vil lave denne lyd??

Alle kommentarer ville glæde mig.. Også info om Laguna'en :)

Daniel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-05 23:39

Hvis der ikke er den fabriksanbefalede dæktype, kan det give støj.
Men der er også noget der siger mig om vognen ikke er justeret i styretøjet - eller endnu værre..........er skæv. Du får nok mest lækker Fransk kørsel med Lagunaen.

Kommentar
Fra : DBJCOOL

Dato : 26-06-05 23:44

Mange tak for dit hurtige indput Eyvind... jeg ser lige om der kommer flere svar før jeg acceptere din kommentar som svar:)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-05 23:57

Køb ikke fransk mener nu jeg.Se også her:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=281161
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 00:17

Behøver vi at svare hvis du allerede har accepteret tidligere svar

Volvoen har sikkert Michelin dæk.
Og hvis Renaulten så har Pirelli kan jeg godt forstå du kan høre forskel.
Michelin er et godt og slidstærkt dæk, men larmer mere end f.eks. Pirelli.
Da vi ikke ved hvad der har siddet på bilerne er det jo gæt.
Men du får mere bil i Volvoen.

Kommentar
Fra : DBJCOOL

Dato : 27-06-05 03:45

Har ikke accepteret nogle svar endnu.
Men jeg tjekkede hos forhandleren og der var Pirelli dæk der sad på volvoen. Tjekkede ikke Lagunaens dæk da jeg syntes at den var dejligt støjsvag.
Men kan det kun være et spørgsmål om dækkene eller ved nogen om Volvo generelt har mere dækstøj end andre biler?
Er der forskel hvis jeg ikke køber stationcarudgaven men en sedan eller liftback eller hvad de nu kalder det?

Kommentar
Fra : DBJCOOL

Dato : 27-06-05 03:50

Forresten godt fundet Alimak... der står nogle gode ting i artiklen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-05 09:41

Det var ikke et svar, men kun en bemærkning fra en Citroén kører.
Men om du køber Volvo eller Renault kommer ud på et, da det er samme motor der ligger i................nemlig en Renault.
Og så er der forskel på nyere Volvo ..............de gode til USA og de andre til Europa. Ældre Volvo er super.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 10:10

Selvfølgelig er der forskel på en stationcar og en sedan.
Der er jo ikke lukket af på samme måde ned til bagtøj. (du mangler jo væggen - hattehylde til bagagerum).
Nogle dæk og bilmærker vil bare ikke sammen.
Men du siger dækstøj - er du sikker på det er dækkene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-05 10:19

En stationscar/varevogn er kraftigere i fjedrene og derfor lidt hård - undtagen visse citroén / Mersedes / Audi og masseratti (citroén)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 10:30

Kunne jo være slidte lejer - så er det nu dækstøj - pirelli er normalt meget støjsvage.

Der var vel ikke pigdæk på

Kommentar
Fra : DBJCOOL

Dato : 28-06-05 15:00

Nej kan ikke være sikker på at det er dækkene, men da det kun var når man kom op i høj fart eller drejede var det den konklusion jeg kom til refi.. Den er fra 2002 så kan slidte lejer allerede være et problem?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 15:12

Det kommer jo an på hvem-hvordan osv. der har haft bilen - men forhandleren må da kunne svare på om lejerne er slidte, var han ikke med ude at køre.

Kommentar
Fra : DBJCOOL

Dato : 29-06-05 11:49

Nej han var ikke.. kun mig og min kæreste... men jeg kunne jo eventuelt lige ringe til ham og spørge:)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-05 11:54

God ide.

Men en stationcar/varevogn vil altid larme mere end en sedan.
Meget kan isoleres væk.

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 30-06-05 01:25

For det første - når du snakker volvo stationcar i serie 40, så hedder det V40 ikke S40.
For det andet - den støj du omtaler... er det støj ved ca. 110 km/t - volvo V40 har denne fejl.
For det tredie - valg af bilmærke er et temperamentspørgsmål. Nogle ka' bedst li' Lada, andre vil kun køre Mercedes. Begge de nævnte mærker har både gode og dårlige egenskaber.
- De er begge meget driftsikre.
- Volvo'en er skabt til det nordiske klima (svensk stål).
- De er begge vældig flotte at se på.
Vælg den du synes bedst om, men stil 5-10 krav op som din nye bil skal opfylde.
Personligt synes jeg ikke det skulle være nødvendigt at efterisolere en bil lydmæssigt - hvis den larmer, så er det ikke den man skal købe. Og støjer dækkene, må det være forkerte dæk der er monteret på bilen - bed om andre dæk, hvis bilen ellers er god nok.
Mvh Carsten

Kommentar
Fra : DBJCOOL

Dato : 05-07-05 17:10

Mange tak for alle svarene, men jeg har desværre stillet spørgsmålet til ingen verdens nytte:S Talte med min fætter for et par dage siden som har et rigtigt godt indblik i den danske bilscene, og fik anbefalet den nye Primera, som jeg så har været ude og købe.. Prisen er lidt højere, men til gengæld mener jeg at man får mere køreglæde af denne bil end de andre. Jeg var meget i tvivl om hvad jeg skulle købe så jeg prøvede Carstens forslag med hensyn gode og dårlige ting mht de forskellige biler. De 3 biler havde den samme motor, og kørte alle godt (dog for meget larm mht Volvo'en). Jeg kører meget i byen, og det gjorde at jeg var nødt til at sortere Volvo'en fra, da jeg ikke ville have tålmodighed med en så stor bil i vores lille københavn:) Lagunaen og Primera'en har begge fedt ekstraudstyr, men den ting der overbeviste mig var et lille bak-kamera som Primeraen har som standart. Ved godt at store stærke mænd som os skal kunne lave en parallel parkering med lukkede øjne og ved kun at bruge vores venstre fod, men når man køre meget i byen er det meget dejlig med en sådan luksus. Det er også lidt James Bond agtigt synes kæresten:) Men mange tak for alle kommentarene!

Mange hilsner
Daniel