/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Leje af kørende CV i udlandet?
Fra : trekker
Vist : 995 gange
20 point
Dato : 26-06-05 11:43

Jeg påtænker at leje en campingvogn i sydtyskland. Det er første gang jeg skal prøve at køre på ferie med campingvogn så derfor vil jeg gerne undgå det lange træk. MEN - er det lovligt? Må man køre med en campingvogn, der er indregistreret i et andet land end trækbilen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 11:45

Ja - hvis begge har synsfri kobling - og vægten ellers er i orden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 11:47

Men hvorfor dog ikke leje et mobilhome når du alligevel vil leje i udlandet.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-06-05 11:51

Hvorfor ikke leje en faststående campingvogn på en plads i syden.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 11:56

Ja, du må bare ikke køre med den i Danmark.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 12:00

Det ville da også være lidt ulogisk at hente en campingvogn i SYDtyskland og tage til Danmark for at holde ferie sydpå

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 12:05

refi
Ja okay, sydtyskland, men mange begår den fejl, at de lejer en CV eller Autocamper i Tyskland, kører hjem til DK og pakker og starter derfra, men den går ikke

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 12:16

Jo den gør hvis begge har synsfri sammenkobling..........ER cdet fuldt lovligt - naturligvis under forudsætning af at bilen må trække størrelsen og længde bredde osv. , men det har INTET med hvor den er registreret at gøre.

Hvorfor tror du lastbiler o. lign. kører med udenlandske hængere.

Problemet er bare at de normalt ikke alle er godkendt til synsfri sammenkobling.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-05 13:33

refi
Nu har jeg selv kørt en del lastbil, og en del af tricket er, at mange chauffører bor i udlandet, det skal de for at måtte køre i en udenlandsk bil. De danske firmaer f.eks. der har adresse i udlandet, kan ikke lovligt ansætte danske chauffører hvis bilen skal køre i DK
Og ellers er der nogen andre regler for påhængskøretøjer , hvad de må, da det er erhvervskørsel, f.eks. må de ikke køre indenrigskørsel med udenlandske biler o.s.v.

Du må ikke som dansker eller anden med fast bopæl i DK, køre med et udenlandsk indregistreret privatkøretøj.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 13:42

Det er ikke det trækkende køretøj vi taler om - det er hængeren.

Dansk registreret bil med udenlandsk registreret hænger er lovligt (også i DK) hvis begge har synsfri kobling og reglerne ellers bliver overholdt.
Jeg kender godt Luxemburg trickene der blev lavet får år tilbage - det var kun et eksempel.
Spørg motorkontor, synshal, fdm eller politi - det er lovligt.
Men som sagt er det meget få lande der bruger begrebet synsfri sammenkobling - Det er et nordisk fænomen til småbiler.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 26-06-05 13:51

Fra FDM

[citat]
Såfremt det udenlandsk indregistrerede påhængskøretøj er standardtypegodkendt af anerkendt udenlandsk myndighed, og såfremt vogntoget overholder gældende (danske) krav til største bredde m.v., og såfremt føreren opfylder gældende kørekortkrav i Danmark vil kørsel med samme vogntog som udgangspunkt være lovligt
(/citat]

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 14:06

Rent bortset fra alt det her var det jo ikke i Danmark der skulle køres så stadig - Det er lovligt i udlandet.

Godkendelse af svar
Fra : trekker

Dato : 26-06-05 16:19

Tak for svaret refi.-- eller rettere svarene - jeg spurgte fordi jeg blev i tvivl da en kollega antydede at det vist ikke kunne være lovligt. Det er mit første spørgsmål her - jeg er imponeret over så hurtigt at man får respons!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 16:25

Selv tak