/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Hvad er det nu det hedder (matematik)
Fra : magfra
Vist : 2702 gange
100 point
Dato : 26-06-05 00:29

Undskyld hvis mit spørgsmål er kommet forkert, men der er ikke lige et matematik emne.

Mit spørgsmål er hvad det hedder når man udfører følgende funktion

xyz => x+y+z og hvis summen af x+y+z er 2 eller flere cifre adderes disse også indtil der kun er ét cifer

eks

2743 => 2+7+4+3 = 16 => 1+6 =7 (hvilket er det endelige resultat)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 26-06-05 00:54

Tværsummen af tallene ?????? Er det det du mener.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 00:58

Det er f.eks. måden man altid kan se om 3 går op i et tal.
Hvis det går op i tværsummen går det også op i tallet

3258942171 - Tværsum 42 - Tværsum 6 - Ergo går 3 op i tallet da det går op i 6

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 26-06-05 09:29

tværsum (summen af cifrene) og reduceret tværsum (summen af cifrene i (summen af cifrene i(summen af cifrene))) (Gentages til du er nede på 1 ciffer)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-06-05 18:17

Er det mig der misforstår spørgsmålet?
Ellers hedder det reduktion!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-05 18:23

Det kan du jo godt kalde det - Du reducerer antallet af cifre ved at beregne TVÆRSUMMEN af tallene.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-05 00:05

nej, jeg har nu læst spørgsmålet ordentligt, og så er mit svar forkert!
Den reduktion jeg tænkte på er det førhen hed at forkorte og det er noget ganske andet

refi har ret det hedder at beregne tværsummen,
undskyld min indblanding

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-05 00:11

Der er såmænd ikke noget at undskylde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-05 13:57

næ men- nå ok, når man selv et øjeblik troede, så måske også andre gjorde

Godkendelse af svar
Fra : magfra

Dato : 28-06-05 15:44

Undskyld jeg ikke har accepteret dit svar før nu. Troede jeg havde, men den har åbentbart ikke registreret det - sorry!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-05 15:50

Helt ok - takker