/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
notatdatabase
Fra : sorenm
Vist : 481 gange
20 point
Dato : 12-07-01 14:21

Jeg sidder og bakser med en notat database. Den skal enten komme til at virke i Access2000 eller via Web.
Men jeg kan ikke få de grundlæggende relationer på plads. Det er meningen at hver bruger skal kunne indskrive kategoriserede notater ind. Rette, slette og se dem.

Eks skal smh logge i Han skal kunne oprette en kategori. Heri skal han kunne se og oprette notater.
Lid ligesom i Outlooks Opgave funktion. Heri savner jeg bare, at man ikke kan se opgavetitler og indhold samtidig, og muligheden for at kunne oprette kategorier og underkategorier.

Det skal fungere lidt ligesom programmet
http://www.artplus.hr/adapps/eng/notes.htm

Foreløbig ser mine tabeller sådan ud.

tblUser
userID
userName
password

tblContent
ContentID
Content
UserID
categoryID

tblCategory
categoryID
category
subcategoryID

tblSubCategory
subcategoryID
subcategory

Jeg vil blive meget glad for noget input. Lige nu er jeg gået i stå. Men jeg har svært ve at opgive ideen (i ved sikkert hvordan det er).

Med venlig hilsen
sorenm

Accepteret svar
Fra : gandalf

Modtaget 30 point
Dato : 12-07-01 14:43

Hej Sorenm

Jeg synes da det ser okay ud med dine relationer, jeg kan ikke rigtig se, hvad problemet er, for ud fra dette skulle du sagtens kunne lave noter med kategorier.

Der er kun en ting som jeg ikke helt kan se hvad du vil bruge til, det er subcategories.

Her er så hvordan dine nøgler skal se ud, men det regner jeg med du allerede havde gjort, og så er det bare om at komme igang med kodningen.

tblUser :
UserID -> Nøgle

tblContent :
ContentID, UserID -> Sammensat nøgle
CategoryID -> Fremmednøgle

tblCategory :
CategoryID -> Nøgle
subcategoryID -> Fremmednøgle

tblSubCategory :
subcategoryID -> Nøgle

Gandalf

Kommentar
Fra : damm

Dato : 12-07-01 14:53

Kommentarer? OK.

Da du ikke skriver, hvorfor du er gået i stå, og hvad du selv synes mangler, vil jeg nøjes med at kommentere på hvad du allerede har lavet.

1) Skal det ikke være muligt at tilføje mere end én kategori til en kommentar?

2) Hvad er forskellen mellem en kategori og en subkategori?
Hvorfor er subkategorien rekursiv, medens kategori ikke er Ville det ikke være nemmere at betragte dem som to sider af samme sag?
Hvad hvis du senere findes ud af at en kategori i virkeligheden hører til som underkategori til noget andet?

3) Nu vi er ved den hierakiske struktur du er ved at bygge op: Du skal tænke meget nøje over, hvordan du vil arbejde med denne træstruktur. SQL kan *ikke* håndtere rekursion - du bliver selv nødt til at gøre arbejdet.

Der findes flere måder at imødegå problemet.

Celko beskriver i "SQL for smarties" (en meget anbefalelsesværdig bog - men *ikke* for begyndere) en metode, hvor hvert niveau opfattes som en mængde - dette kræver dog en speciel indkodning.

Du kan også lade procedurel kode (fx VBA) gøre arbejdet med at holde styr på de forskellige nievauer i træet.

Endelig kan du indkode sammenhængen i en nøgle efter mønsteret

Dette har dog også nogle oplagte problemer.

VH
Kristian

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 12-07-01 15:19

Hej Gandalf
Tak for dit hurtige svar. Og tak for nøglerne.
Hvad er en sammensat nøgle?? Hvordan definerer jeg den (access97)??

Notaterne skal også kunne tilhøre under kategorier: Katerogi: Bil, Underkategori: Motor: Indhold vask, Skift filter osv.

mvh Sorenm

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 12-07-01 23:22

En sammensat nøgle er en nøgle som består af 2 eller flere felter. For at lave sådan en i access, så skal du bare makere de felter som skal indgå i din nøgle, og derefter trykke på nøgle ikonet oppe i din værktøjsbar.

Gandalf

Godkendelse af svar
Fra : sorenm

Dato : 13-07-01 19:35

Tak for svaret gandalf.
Det var databasedesignet jeg var gået i stå på.
Jeg er nu videre.