/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
mekaniker totalskadede vores bil!!!
Fra : frk.fidus
Vist : 509 gange
100 point
Dato : 21-06-05 13:00

Hej alle.

Nu håber jeg inderligt at få noget hjælp. Min far og hans kone & 2 piger er på ferie i Polen. Min far indleverede sin bil på et værksted for at få rettet en lille bitte bule. Igår aftes ringede politiet til ham og fortalte at en medarbejder på værkstedet havde taget bilen og kørt 150 km i timen på vejen og kørt frontalt ind i et træ. Han er på sygehuset og bilen totalskadet. Nu ved de ikke hvordan de kan komme hjem for de har ikke kasko på deres mazda 323 fra 97. Og værkstedet har sagt at de nok skal reparere bilen.... men så kan de nok ikke nå hjem på arbejde om 10 dage.

Hvad gør vi?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 21-06-05 13:08

Der er kun en vej - en tur på den danske ambassade.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 13:09

Hvorfor overhovedet få lavet den slags i polen ?????????

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 21-06-05 13:14

reparere en totalskadet bil? når er bil er totalskadet, så er den da så ødelagt, at den ikke kan laves, eller er det bare mig?

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-06-05 13:24

jeg tror ikke i læste teksten...

Han indleverede sin bil for at få rettet en lille bule... og skulle have haft bilen klar dagen efter. Men allerede om aftenen fik han besked på "tyveriet" der forårsagede totalskaden.

Nej vi mener heller ikke det kan lade sig gøre... men kan vi kræve andet?

Refi> hvorfor IKKE få lavet bulen i polen når det kunne gøres til 1/4 af prisen????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 13:31

Resultatet ser du jo.......

Gå på ambassaden - de kender den polske lovgivning - og kan hjælpe med hjemtransport.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 21-06-05 13:31

ja skynd jer på den danske ambassade. De må kunne hjælpe jer med det juridiske. Umiddelbart lyder det jo nok ikke som om der er så meget at gøre, men det må de kunne hjælpe jer med på ambassaden.

Med et håb om en god slutning fra timeglas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 13:34

Da I selv har overdraget bilen til et værksted vil en erstatning kun komme på tale hvis værkstedet har en forsikring der dækker. Jeg tror ikke den polske stat betaler noget - men det ved de på ambassaden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-05 13:44

Ja, deres eneste redning er om værkstedet har en forsikring på deres medarbejdere, der vil dække den slags.
Og med det system der er dernede, er det nok desværre ikke noget de skal regne med, og om "tyven" skulle være i stand til at erstatte bilen......jeg tvivler.
Han kan endda være så "smart" at påstå, at han har købt bilen, for ifølge polsk lovgivning, er det sådan, at hvis en polak bliver stoppet i en udenlandsk bil, kan han hævde at have købt bilen i "god tro", og så er det endda meget svært at modbevise det, og få bilen udleveret for der får han medhold i retten.

Så hvis bilen er totalskadet, er der nok ikke meget andet at gøre, end at finde det nærmeste tog eller bus hjem.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-05 13:46

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 13:50

Nu er Polen ikke helt retsløs mere - så der er da en mulighed - man er begyndt at "jagte" stjålne biler.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-06-05 13:56

den var "stjålet" altså ikke stjålet rigtigt men en af mekanikerne skulle lige låne den...
altså jeg mener jo at når bilen er udleveret til værkstedet og den er i værkstedets varetægt må værkstedets forsikring jo betale... ved bare ikke hvordan man får dem til at betale alt...

hmm... de har kontaktet ambasaden...men intet resultat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 14:02

Det hjælper jo ikke hvis værkstedet ingen forsikring har.

Hvad mener du med "intet resultat"

Noget må ambassaden da have foretaget sig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 14:04

Man kan jo lægge sag an imod værkstedet i Polen - men igen er vi tilbage til hvad ambassaden foreslår.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-05 14:27

frk.fidus

Har du kontaktet din fars forsikringsselskab. Det er sikkert ikke første gang, de hører om sådan en "skade"

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-06-05 14:30

Ans - ja det har jeg.

Vi forsøger igen med ambasaden..... men der er vist ikk emeget vi kan gøre.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 21-06-05 14:43

Find også lige ud af om bilen er totalskadet, eller om den kan repareres.

Der er ret stor forskel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 14:59

Det er da vist svært at køre ind i et træ med 150 og lave noget bagefter.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 22-06-05 08:57

Det kan være et 2 år gammelt piletræ

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 22-06-05 11:46

Har nu fundet en advokat i polen som vi hyrer... ambasaden kunne ikke gøre andet end henvise til advokaten...

Jeg tænker videre... ja og håber det var et 2 år gammelt piletræ!!!

Godkendelse af svar
Fra : frk.fidus

Dato : 03-07-05 23:22

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-04-06 09:04

Jeg har tænkt meget på denne sag.Hvordan endte det? Hvad sagde værkstedet?
alimak