/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
C5 data fra enkeltbruger til "revisorudg~
Fra : Leo.pedersen
Vist : 3202 gange
100 point
Dato : 21-06-05 12:53

Hej

Jeg bruger C5 version 3,0 i "revisorudgave", dvs. jeg kan have et ubegrænset antal regnskaber.

Hvert regnskab ligger i en fil som hedder noget i retning af C5DATA.107 og har type 107-fil den fylder fra 2 til 10 MB, 107 er mit kundenummer.

Nu har jeg fået en kunde som bruger C5 enkeltbruger udgave, og jeg skal have hans data lagt ind i min version.

I hans data kan jeg finde en fil som minder som mine filer, den hedder C5DATA og har type DAT-fil, den fylder 8 MB og er en af de få filer som er ændret i dag, dvs. det er den rigtige.

Jeg kan godt omdøbe filen, så den får et navn som ligner mine, men fil typen kan jeg ikke ændre, og min version skal vel også på en eller anden måde have at vide at filen findes.

Hvordan får jeg disse data ind i mit program, så jeg kan arbejde videre med dem?

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 14:14

Kan de ikke importeres og exporteres ? - det gælder da for alle andre regnskabsprogrammer.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-06-05 16:42

Jeg kender godt problemet, og det er faktisk rimeligt nemt at løse.

C5 kræver to ting for at det kan se bogføringsfilen:
- filen skal hedde C5data.***
- filen skal ligge i C5-mappen (oftest C:\c5win)

Filer af DAT-typen er Windows systemfiler, og du må derfor ikke ændre på associeringen for filtypen. I stedet for skal du bruge Dos-/kommandoprompten til at ændre filnavnet.

På kundens pc (forudsætter Win XP):
Kopier filen C5Data.dat til mappen C:\
Tryk Start - Kør
Skriv cmd og tryk enter
Hvis din kundes navn er 107 så skriv følgende:
cd\
rename c5data.dat c5data.107

Nu hedder C5 datafilen C5data.107.
Derefter kan du kopiere den over på din maskine, hvor den skal ligge i c5win mappen.
Herefter kan du få adgang til bogføringsfilen på normal vis. Der skal muligvis køres nogle opdateringskørsler, men det klarer programmet automatisk.

Håber at det kan bruges :)

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 21-06-05 18:55

Du kan ændre filnavnet ved at højreklikke i stifinder og så "omdøb".
Det nemmeste er faktisk at omdøbe din nye kundes datafil fra C5data.dat til C5data.107
Nej, det giver ikke nogen form for problemer på XP. Vi gør det dagligt hos os.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-06-05 20:28

Problemet er at stifinder i Win XP ikke umiddelbart lader dig omdøbe "efternavnet" (dat) på *.dat filer... du kan kun omdøbe den første del.

Derimod kan man fint omdøbe filnavnet i kommando-prompten.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 21-06-05 23:42

Det er da noget vrøvl - jeg gør det mindst et par gange om dagen, da jeg er udvikler, og har brug for at grunddata er de samme inden hver test. Det kræver bare at du har sat XP op til at vise efternavnet på kendte filtyper, men det er altså bare en opsætningsting og ikke en problem.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-06-05 09:38

Okay, hvor gør man det henne??
Det har nemlig irriteret mig rigtig mange gange, at jeg ikke kan omdøbe filernes efternavne i stifinder.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 22-06-05 11:33

Du står i stifinder.
Menu funktioner, mappeindstillinger, faneblad vis. Der er et punkt, der hedder skjuld filtypenavne for kendte filtyper. Den må ikke være vinget af.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 22-06-05 19:32

Hej

Jeg har nu fået mit svar, men da I lige skal have mulighed for at få "diskuteret" færdig, så venter jeg til i morgen med at lukke spørgsmålet.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-06-05 21:02

Tak for hjælpen Maria...
Din metode er selvfølgelig lettest at bruge :)

Accepteret svar
Fra : mariafrederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-05 22:34

Håber I alle sammen får glæde af den - det har jeg i hvert fald.

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 23-06-05 08:57

Tak for svaret mariafrederiksen.

Svaret løste problemet fuldt ud, samt fik jeg løst et generelt irriterende problem med ikke at kunne se efternavne i stifinder.