/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Leasing opgjort i regnskab og selvangive~
Fra : Leo.pedersen
Vist : 2252 gange
200 point
Dato : 21-06-05 09:31

Hej

Jeg skal hjælpe med at opstille et regnskab og selvangivelse, hvor der er en ny leasingkontrakt.

Jeg har kun kunnet finde en kort vejledning, som meget kort fortæller, at finansielt leasede aktiver sidestilles med virksomhedens øvrige anlægsaktiver og dermed følgende i regnskabet:

Leasingbetalingen må ikke medtages, men erstattes af følgende:
i driften: afskrivninger og renter
i aktiver: nedskrevet værdi af aktivet
i passiver: leasingforpligtigelsen

Leasingaftalen skal med andre ord medtages som om det var køb på afbetaling, og leasingbetalingen skal medtages som renter og afdrag.

Det er nu jeg bliver grå i håret, har "leget" med tallene, men kan ikke få det til at "gå op".

Er der nogen som har et godt eksempel, gerne et sted på nettet (har søgt på kryds og tværs), hvor det vises?

Som jeg har forstået det, så skal man kun gøre ovenstående i regnskabet, men i selvangivelsen skal man ændre tilbage igen, således at det i selvangivelsen er leasingydelsen som medtages, og ikke alle de beregnede tal, er det korrekt forstået?

Tallene er konkret:
Betalt 1. ydelse 1. april 2004 kr. 7.750
Derefter kr. 1.750 pr. måned, første gang 1. maj og 23 gange i alt. (sidste gang 1. marts 2006)
Det leasedes værdi: kr. 53.400
Der er betalt kr. 10.000 i depositum, som refunderes når ved udløb.
Den 1. april 2006 kan aktivet købes for kr. 10.000 (formentlig ved modregning i depositum).

Det var en længere smøre, så jeg må hellere give gode point.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 10:14

Det er lidt svært at gennemskue hvad du mener....
Det er vel et firma der er tale om....
Hvad skulle en leasingaftale have med selvangivelsen at gøre.......
Bliver der leasede både brugt i firma og privat - er det derfor ?
Det bedste er nok at tage leasingaftalen i hånden og snakke med Told & Skat.
Den måde du her skitserer det på, med 2 forskellige udregningsmodeller, kan jeg ikke helt gennemskue.

Hvad er det der er leaset ?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 21-06-05 10:23

Det du skriver er fuldstændig rigtigt. Det meste leasing i dag er FINANSIEL leasing dvs. bare en anden måde at låne penge på. Så man skal frigøre tingene fuldstændig fra hinanden i regnskabet. Det tricky kan så være at finde de manglende data, men de kan beregnes.

Her kan du se et professionelt program og eksempler på beregningerne, måske er du så heldig, at du kan bruge demo'en.

http://www.srfinans.dk/Programbeskrivelse1.htm

I hvert fald kan du få en fornemmelse, når du ser eksemplerne på denne side.

Som du skriver til sidst, så kan man i selvangivelsen trække leasingydelserne fra - punktum. Så medmindre du er ved at lave en årsrapport efter årsregnskabsloven, behøver du ikke have besvær med disse beregninger. For personligt ejede firmaer kan man jo i nogle tilfælde vælge at lave "kun skatteregnskab".

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 21-06-05 10:26

Hej

Det er et firmaregnskab.

Aktivet bliver kun brugt i firmaet (varevogn til en håndværker).

En brochure, fra en statsautoriseret revisor, om den nye årsregnskabslov fra 2002, viser at leasingaktiver skal medtages på to forskellige måder, en måde til det almindelige regnskab og en måde til selvangivelsen.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 21-06-05 10:44

Det er jo også, det jeg siger, altså at det skal gøres på een måde i årsrapporten og en anden i selvangivelsen.

Selv om du kalder det et firmaregnskab, er det jo ikke sikkert, det behøver være en årsrapport, hvis det er personligt ejet firma, og regnskabet kun bruges til skattevæsenet, er du ikke forpligtet til at lave en årsrapport, så kan man slippe med at lave et regnskab, som opfylder skattevæsenets krav, altså en slags udvidelse af selvangivelsen, det er det, som mange kalder et skatteregnskab.

Hvis regnskabet skal bruges i bank o.lign. eller hvis firmaet skal bruge regnskabet som et styringsredskab, eller hvis der er lidt størrelse på firmaet (flere ansatte osv), vil man dog som oftest lave en årsrapport med deraf følgende korrektioner til selvangivelsen (leasing er bare en af dem).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 10:44

Ser stadig ikke nogen grund til at du vil have den puttet ind i selvangivelsen...............

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-06-05 10:51

Man må formode der er tale om et mindre firma der blot er regnskabspligtig.

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 200 point
Dato : 21-06-05 11:22

Kun Aps og A/S er pligtige til at lave årsrapport, men de skal i øvrigt også have en revisor på - registreret eller statsautoriseret. Så hvis Leo laver regnskabet uden revisor, må jeg formode, at det ikke er nødvendigt med en årsrapport. Hvis du er revisor, Leo, så undskyld.

Hvis du ikke i forvejen har nogle korrektioner mellem årsrapport og selvangivelse (f.eks. fordi der er forskellige regler for afskrivning), så laver du formodentlig alligevel ikke en årsrapport efter regnskabsloven, og så synes jeg, det er spild af tid, hvis du begynder at bruge tid på at lave leasing efter ÅRL.

Check nu det link, jeg har givet dig.

http://www.srfinans.dk/Programbeskrivelse1.htm

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 21-06-05 12:27

Tak for svaret Busken.

Der skal ikke udarbejdes årsrapport.

Jeg havde som udgangspunkt et regnskab udarbejdet for 2003 (anden sag), hvor den revisor havde gjort et stort nummer ud af at indarbejde det hele i driftsregnskab og status, og efterfølgende korrigere det baglæns igen, til brug for selvangivelsen.

Har lige for en time siden vadet ind på det lokale skattekontor, og blev hurtigt henvist til en venlig og smilende skattemedarbejder, som vidste hvad han snakkede om. (han får et 11 tal, og det er usædvanligt for en skattemedarbejder, men de havde også gemt ham væk på et kontor en etagen op

Da det er en lille virksomhed, så mente han at regnskabet bare skulle udarbejdes med leasingudgiften, og IKKE med afskrivninger, leasingforpligtigelse og værdi af aktiver.

MEN - det er så et krav at man laver en note, hvori man opstiller hvor meget aktiverne er værd, hvad leasingforpligtigelsen udgør, hvor mange måneder det løber over, værdi ved udløb m.m.

Med andre ord, alle data skal med, men de "besværlige" skal ikke indarbejdes, men kun med som en note.

Jeg har kikker lidt på det link du har vist, og det ser ud til at dække mit behov.

Venlig hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-08-05 14:27

Jeg synes at det er vigtigt lige at pointere, at et skattemæssigt regnskab og en årsrapport langt fra er det samme. Årsrapporter SKAL udarbejdes af kapitalselskaber som fx. ApS og A/S, men har INTET med skatteregnskab at gøre. Selvstændige erhvervsdrivende skal udarbejde et regnskab (læs skattemæssigt regnskab) der skal indsendes sammen med selvangivelsen for indkomståret. Dette regnskab skal opfylde reglerne i Mindstekravsbekendtgørelsen og ikke ÅRL.

Virksomheder der er omfattet af ÅRL vælger oftest at tage udgangspunkt i Årsrapportens resultat og derudfra foretage reguleringer af regnskabsmæssige ctr. skattemæssige afskrivninger, ej fradragsberettiget udgifter mv. og ad denne vej komme frem til det skattepligtige resultat.

Generelt skelnes der mellem årsrapporter (anvendes til offentligheden), skattemæssige regnskaber (anvendes af skatteregionen) samt interne regnskaber (der ikke skal overholde nogen specifik lovgivning da det udelukket anvendes internt i virksomheden).

Mvh. AMP