/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
blæksprutter
Fra : jeansgade
Vist : 1654 gange
200 point
Dato : 20-06-05 22:42

findes der blæksprutter i Danmark eller i Limfjorden.. og hvad hedder de.. altså arten

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 22:52

der findes i hvertfald blæksprutter i de danske farvande - helt sikkert

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 22:54
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-06-05 22:58

Fortegnelse over blæksprutter...og du kan se, at der flere arter der findes i Danmark.
http://da.wikipedia.org/wiki/Endocochlia

http://www.nathistshop.dk/shop/default.asp?vare=378

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 20-06-05 22:59

hmm bønder. ja ja okay hvad er det så for nogen kom med et billed og place og oregon

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 20-06-05 23:04
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-06-05 23:06

jeansgade> Jeg ved ikke hvad det er for nogen udtryk du kommer med....men et af mine link viser f. eks.
http://www.cephbase.utmb.edu/viddb/vidsrch2.cfm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 23:10

og her er lidt oregano - så ikke mugge jeansgade (hvor filan ligger den gade ?????)

Godkendelse af svar
Fra : jeansgade

Dato : 21-06-05 07:15

Tak for svaret ans. tak tak tak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-05 10:43

Selv tak

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-06-05 11:14

Hej jeansgade -> Lige en lille opfølning:

Der er lige udkommet et nyt nummer af Natur og Museum, der kun handler om Blæksprutter. Nummeret kan købes for 60 kr plus porto. Kan bestilles på email: nm@nathist.dk eller via deres web: nathist.dk
Det er Nr. 2 - 2005 Blæksprutter af Frank Jensen. 35 sider m/farvebilleder.

I nummeret er der en total liste over alle de arter af blæksprutter der findes i de danske farvande pt. 22 forskellige arter. Ud over de danske arter omhandler nr. også de fleste andre arter/typer af blæksprutter i verdenshavene.

Med venlig hilsen

Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-06-05 11:15

Web-adressen er selvfølgelig www.nathist.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-06-05 16:45

Du spørger om der findes Blæksprutter i Limfjorden, det gør der ikke. De findes kun i:

Nordsøen, Skagerra, Kattegat. Nogle få kan lejlighedsvis findes i Bælterne og Vestlige Østersø.

Danske navne: Loligoblæksprutte, Europæisk Loligo, Dværgblæksprutte, Flyveblæksprutte (ikke alm.), Ross's blæksprutte, Kæmpeblæksprutte (kun strandet), Rød blæksprutte (sjælden), Almindelig ottearmet blæksprutte,
Eledoneblæksprutte, Sepiablæksprutte og Sepiola.
De resterende 11 arter har kun Latinske navne.

Kilde: Natur og Museum nr. 2 - 2005.