/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilken brugt bil?
Fra : vildskud
Vist : 1512 gange
100 point
Dato : 20-06-05 20:04

Jeg vil så gerne have en brugt bil (10.000,- - 15.000,-).... men jeg ved ikke hvilken?
Alle har en mening og nu prøver jeg så også at spørge herinde:
Hvilken bil er billigst (vægtafgift, reparationer etc.)?

Jeg har ingen krav til udseende eller størrelse.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 20:07

Golf Diesel på gule plader.
18-20 km/l og årlig vægtafgift 2560,-

For 12-15000, kan du få en fin bil fra midt i 80erne, og da dem på gule plader oftest er importeret sidst i 90erne, er der faktisk ingen rust i dem.
Der er ofte en del af dem til salg i den blå avis

mvh dova

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 20-06-05 20:08

Daihatsu Charade..

Mit bedste bud er nok VW Golf pga. deres billige reservedele.. I den prisklasse ville jeg dog bare kigge hvad der er tilsalg og så købe ud fra det.. eller skriver herinde, og så kan du få lidt hjælp til om det er et fornuftigt køb.

Den med reparationer er svær fordi, nogle er heldige med biler andre er ikke.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 20-06-05 20:11

Hej Dova

ja, den var også i mine tanker... Men er der ikke noget med nogle nye regler omkring køb af biler på gule plader? Noget med en afgift, hvis bilen er købt efter et eller andet årstal?

Vildskud

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 20-06-05 20:14

mon ikke du tænker på da den grønne ejerafgift blev indført på nye biler i 1998 og fremefter.. Det har intet at gøre med den gamle golf dova snakker om.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-06-05 20:28

vw er forholdsvis dyre, men en gammel opel er til at komme til for penge, og den er meget billig i reservedele

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 20:35

mazda siger mekanikeren der lever af det - billig i drift og omkostninger og reservedele
(tror han sagde den lille 323 - har ikke en disse forstand på biler )

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 20-06-05 20:40

har lige købt en citroen 1,4 ax. Den koster kun 2000,- om året. Kører cirka 16 km på literen og spinder som en mis. Pris = 10.000,-
Kig på www.bilbasen.dk der er mange gode brugte biler.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 20-06-05 20:40

har lige købt en citroen 1,4 ax. Den koster kun 2000,- om året i vægtafgift. Kører cirka 16 km på literen og spinder som en mis. Pris = 10.000,-
Kig på www.bilbasen.dk der er mange gode brugte biler.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-05 20:44

Det er kun for gulpladebiler der er registreret 1. gang efter den 1/6-98, at der skal betales noget ekstra i vægtafgift.

Og du finder ingen biler der er billigere i reservedele end Golf 2 modellen.
og de er rimeligt nemme selv at rode med, hvis man har lidt teknisk snilde.

Mit råd er:
Bliv væk fra ældre renault, Citroen, Peugeot, skoda og Fiat.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-06-05 21:28

Der er da vist heller ikke råd til FIAT, Citroén. Peugeot eller Renault her.
De biler har jo ikke været så kostbare at købe, at man er nødt til at holde biler fra firserne kørende og tak og lov for det!

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 20-06-05 22:47

Opel Kadett 1990-91/Opel Astra 91 og frem enten en af de sidste af kadetterne eller en af de første Astra'er, her får du en billig bil også i reparationer og reservedele samtidig får du en meget driftsikker bil som starter hver eneste dag. Hvis du vælger Kadett er godt kørende med både 1,2 S og 1,6 S/CC (hold dig væk fra kadett 1,3 de har efter sigende en noget ringere motor en de andre), Astra vil jeg vælge 1,6, idet 1,4 motoren var en ny der startede på det tidspunkt.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 20-06-05 22:50

Hvis du køber Citroen som timeglas foreslår, skal du huske på en ting, det bliver svært at sælge bilen igen - så køber du citroen til denne pris, så skal du nok satse på at den skal køres død - Citroen er iøvrigt lidt dum at foretage reparationer på og nogle mekanikere vil ikke rører ved dem.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 21-06-05 01:07

Jeg giver Mirit ret, har selv lige kørt en Mazda 323 heeelt ned. Den kostede mig kun 4 dæk (1340,-), tandrem og lidt småreparationer (under 2000,-). Jeg kørte den fra nysynet i 13 måneder og tilbagelagde 39000 km i den, desværre ramte jeg en råkalv og fik balret højre side, i det mindste fik jeg fyret den af for kr. 1500,- men den var også kørt helt i bund. Den startede og kørte uden problemer hver dag i 1½ vinter. Men jeg fandt også ud af, at det var alt alt for mange penge at bruge på den da jeg købte den (Gav 14000,-). Det kan lade sig gøre at finde en fin opel fra starten af 90'erne til de der 15k du taler om. At den så har kørt jorden rundt 8 gange er noget andet. Men generelt kan du ikke slå motoren ihjel i en Mazda, den kører stadig selvom resten rundt om den ruster væk.

Lad os høre hvad du finder, det er altid sjovt. Jeg har i øvrigt købt mig en Hyundai Elantra Stationcar fra 98 efter Mazdaen, det er også en dejlig vogn!

Kommentar
Fra : KASO

Dato : 21-06-05 14:27

I denne prisklasse er stand og vedligeholdelse langt vigtigere end mærke og model. Det er muligt, at Golf har billige reservedele, men da der er en del "mærkehysteri" omkring dem, er risikoen for at købe et sminket lig til en for høj pris absolut til stede.

Generelt vil japanske biler være ganske driftsikre, men reservedele er ofte dyre, hvis du en dag skulle få brug for dem.

Citroën AX og ZX er ikke mere specielle eller vanskelige at reparere end gennemsnittet - det er et ry fra gl. dage, hvor Citroën var håbløse på dette område - det er ændret fra BX/AX/ZX - dog har BX hydraulikaffjedring - hold dig fra dem - det kan give problemer.

Rust er en stor risiko i denne prisklasse - samtlige mærker og modeller nævnt her ruster hurtigt. Find et eksemplar, der har fået supplerende rustbeskyttelse undervejs.

"Outsidere" (mindre populære modeller) kan give meget for pengene. En Kadett kan f.eks. være billigere som sedan end som hatchback. En Citroën ZX, der er en ganske robust og ukompliceret biler med rimelig rustbeskyttelse kan oftest fåes til en væsentlig lavere pris end en sammenlignelig Golf eller Kadett. Samme gælder f.eks. Fiat Tipo. Blandt japanerne holder Nissan typisk en ringere pris - uden at være en ringere bil.

Glem gensalgspris - i denne prisklasse skal man køre bilerne helt ned.

Se gerne på mange biler af samme slags - det giver dig et billede af, hvor deres svage sider er - bl.a. mht. rust.

Kommentar
Fra : Hillary

Dato : 24-06-05 01:22

Jeg har lige købt en kia picanto til 115.000 helt ny.. 20,4 km pr liter benzin.. 540 kr i vægtafgift og en betydelig mindre sum for forsikringen kasko... tro mig.. du får alt udstyr for pengene og den kører som en audi.. den virker og den luner i tegnebogen!
med venlig hilsen
Hillary