/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
, efter og?
Fra : Gazibo
Vist : 520 gange
20 point
Dato : 19-06-05 14:17

Jeg hørte en fugl synge noget om at man ikke må komme et , (komma) efter ordet "og".

Kan det virkelig være rigtigt?

Jeg ville da netop tro at det er det mest optmale.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-05 14:21

Hvorfor vil du have et komma efter og ?
Hvilket eksempel vil du bruge til at sætte komma efter "og"?

Du kan sætte komma før "og"

mvh dova

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 19-06-05 14:28

Hvis du laver en indskudt sætning, er det da i orden

En mand og, tror jeg nok, en kvinde

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 19-06-05 14:34

Gazibo, kig her, under kommaregler, der står de nye:

http://www.dsn.dk/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-06-05 14:36

refi har ret, men KUN ved en indskudt sætning. Ellers er , efter og forbudt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-06-05 14:41

I øvrigt har der på det seneste været en del debat om de nye kontra de gamle kommaregler. Det ser ud til det stadig er de gamle der bruges mest af professionelle skribenter. Det foreslåes og ender måske endda med at de nye regler ryger tilbage til den brokkasse hvorfra de kom. En mand sidder og venter på at blive henrettet, da der kommer et brev fra Guvernøren. Nu er det ikke ligemeget om der står: "Henrettes, ikke benådet" eller "Henrettes ikke, benådet".

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 14:53

Så vidt jeg ved, er begge komateringsmetoder i orden at bruge, så længe man er 100 % procent konsekvent.
Jeg foretrækker helt afgjort det gode gamle grammatiske komma, hvor reglerne er sole klare.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 14:54

hehe... Komatering??? Jeg mente selvfølgelig kommatering

Vaxen

Kommentar
Fra : Gazibo

Dato : 19-06-05 15:05

Det må i undskylde. Det var komma FØR "og" jeg mente

Kommentar
Fra : Gazibo

Dato : 19-06-05 15:09

Hmm.. så må i få 20 point hver alle sammen

Godkendelse af svar
Fra : Gazibo

Dato : 19-06-05 15:09

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-06-05 15:10

Nåøh, det må man godt men nogle synes at det er forkert og overflødigt. Jeg synes selv at en sætning lyder bedre hvis kommaet så udelades, men forkert eller ulovligt grammatisk er det ikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-05 15:14

Eks:Spis noget mindre, og dyrk mere motion..den sætning er i orden, da kommaet adskiller to relativt selvstændige sætninger.

Men : Vi er sent på den og hvis vi ikke bliver færdige kommer vi for sent........ der må ikke være komma før og. Det er fordi og binder en hovedsætning og en bisætning sammen.
(fra Dansk retskrivning)
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-06-05 15:18

OK dova. Jeg fortrækker nu: "Spis noget mindre, dyrk mere motion." Mener altså at "og" er overflødigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-05 15:19

Ja, måske arne, men nu var det lige det eksempel der stod i bogen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-05 15:27

OK - takker