/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
i mens, mens imens ??
Fra : Gazibo
Vist : 8684 gange
20 point
Dato : 19-06-05 13:25

Hvordan er den rigtige måde at skrive denne sætning på:

Han så sig tilbage i/mens han kørte fobi huset??

Altså skal det være mens, eller imens, eller i mens?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 13:31

tricky en
Han så sig tilbage mens han kørte forbi huset.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 19-06-05 13:42

Jeg mener slet ikke der er moget der hedder "i mens, mens imens" (så vidt jeg husker fra min skolelærdom)
Når det skrives, tror jeg der skal stå "i medens", men jeg kan jo huske forkert

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 19-06-05 13:44

Ja, jeg ville måske i stedet skrive, Han så sig tilbage da/i det han kørte forbi huset. (med "da/i det" i betydningen dengang)

Det har noget at gøre med, hvad der er det primære, om det er at køre forbi huset , eller at se sig tilbage.

men hvis du vil have i/mens i sætningen, må det være: Han kørte forbi huset mens han så sig tilbage

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 13:49

Mone - åh ja - masser af måder - og tiderne skifter

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-06-05 13:59

Jeg ville som dova skrive: Han så sig tilbage, da han kørte forbi huset. (Kommaet iflg. den gamle metode men den er stadig tilladt)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-05 13:59

Nudansk ordbog: imedens ell. imens se medens: ti stille, mens jeg taler; jeg går i byen; du kan blive her imens; dæk bordet, mens jeg laver maden.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 14:09

altså dova - mens jeg laver maden / mens han kørte forbi huset

Godkendelse af svar
Fra : Gazibo

Dato : 19-06-05 14:16

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-05 14:16

Nej, mirit, for det med "mens jeg laver maden" har noget at gøre med at det bruges som konjunktion, om noget tidsbestemt i forhold til oget en anden laver "imens"

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 14:21

ok

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 19-06-05 14:24

miritdk - ja, det er ikke nemt og vide hvordan "vores" sprog er sat sammem idag
så jeg gør bare som jeg plejer

Prøvede lige at slå op i Retskrivningsordbogen:
mens (el.medens) bindeord. (jf. imedens og imens).
i/medens (el.imens) bio., bindeo. (jf. medens)
i/mens (el. imedens) bio., bindeo. (jf. mens).

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 14:36

-D