/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
to computere på samme modem
Fra : yearhouse
Vist : 580 gange
200 point
Dato : 18-06-05 18:36

Min datter og hendes fætter har nu hver deres pc....på det samme modem. Vi skulle bare ringe til TDC, og de åbnede en extra IP-adresse og lan-2 forbindelse.

Det er jo meget godt.....men datteren vil gerne spille online spil, mens fætteren vil downloade......og nu siger hun, at det er blevet langsomt m.m..

Vil det hjælpe, hvis vi anvendte en router i stedet for.......eller andre der har en god idé???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-05 18:41

Opgrader til en højere hastighed.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 18-06-05 18:46

ok....men er en router bedre.....hér og nu?

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 210 point
Dato : 18-06-05 18:53

nej, det hjælper ikke noget
det der sker, er at de deler den hastighed du har, den bliver jo ikke hurtigere fordi du fåe en ip mere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-05 18:54

Nej - det ændrer jo ikke jeres hastighed.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 18-06-05 18:57

Tak for svaret bredker.
Troede bare en router kunne redde noget. Hvis de nu havde hver deres modem, ville det vel være TDC´s opgave, at levere den bestilte hastighed....formoder jeg

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-05 19:12

1. det var slet ikke nødvendigt at ringe til TDC og for at bede om en ekstra IP-adresse, da alle TDC's løsninger standard kommer med 2 ip adresser... Der vil så selvfølgelig senere hen opstå problemer, hvis i skal være flere på nettet...

2. Nej, det vil ikke hjælpe at bruge en router i stedet. Det er stadig den samme forbindelse begge parter kører på. TDC's såkaldte bredbånd er ikke ægte bredbånd. dvs. at der ikke er fuld knald på både upload og download. Hvis man f.eks har en 512/512 linie hos TDC skal man normalt ikke downloade mere end ca. 40 kb/s for at upload'en ikke bliver påvirket. Det er en smule kryptisk at forklare, men jeg skal forsøge mig så godt jeg kan alligevel...

for at uploade kræves der download, og for at downloade kræves der upload. så hvis man uploader med høj hastighed kan man ikke downloade nær så hurtigt som man ellers plejer. Dette gælder selvfølgelig også den anden vej rundt. Når du downloader modager computeren pakker og når man uploader sender den. Hvis den så skal modtage en pakke kræves det jo at den sender tilbage om den har modtaget pakken eller ej... Dette er selvfølgelig en del mere kompliceret end, hvad jeg skriver her, men prøver at gøre det let forståligt for alle. Jeg ved jo ikke, hvor stor en viden du har inden for computere.

Kort men godt. For at løse problemet så brug en såkaldt "NetLimiter" som kan downloades på: http://www.netlimiter.com/

Dette er kun en shareware version, men så kan du se hvordan det fungerer. I denne netlimiter, sætter du download pc'en til ikke at bruge hele båndbredden, så kusinen også har lidt plads at boltre sig på.

f.eks som tidligere nævnt anbefaler jeg en 512 linie MAX at have en limit på ca. 40 kb/s (Begge veje).

Hvis du har yderligere spørgsmål, eller ønsker en mere uddybende forklaring, så skriv endelig igen...

Hilsen ans's søn