/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Stor nok variabel
Fra : mouse_the_mighty
Vist : 415 gange
20 point
Dato : 02-10-02 15:36

jeg skal bruge en variabel der er størrer end int og long men der ligeson int og long ikke kan arbejde med comma tal og derfor afrunder dem.

jeg startede med at bruge int men den var langt fra stor nok til at arbejde med de tal jeg proppede i den, long var meget tæt på men stadig ikke.
de andre variabler jeg kender som er størrer kan jeg ikke bruge da de acceptere comma tal og all de tal der bliver spyttet i variablen SKAL afrundes....

håber i kan hjælpe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 14:43

Så vidt jeg husker er der en funktion som hedder Round. Kan du ikke bare
afrunde tallet inden du ligger det ind i variablen?

Mvh.
Morten

"mouse_the_mighty" <mouse_the_mighty.news@kandu.dk> wrote in message
news:PuCm9.64798$Qk5.2612559@news010.worldonline.dk...
> jeg skal bruge en variabel der er størrer end int og long men der
> ligeson int og long ikke kan arbejde med comma tal og derfor afrunder
> dem.
>
> jeg startede med at bruge int men den var langt fra stor nok til at
> arbejde med de tal jeg proppede i den, long var meget tæt på men stadig
> ikke.
> de andre variabler jeg kender som er størrer kan jeg ikke bruge da de
> acceptere comma tal og all de tal der bliver spyttet i variablen SKAL
> afrundes....
>
> håber i kan hjælpe
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 02-10-02 15:47

"Morten Frederiksen" <morten.anja@c.dk> wrote
> Så vidt jeg husker er der en funktion som hedder Round....

Ja det er der.
Eks: MsgBox Round(2.99)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 16:49

"mouse_the_mighty" <mouse_the_mighty.news@kandu.dk> skrev i en
meddelelse news:PuCm9.64798$Qk5.2612559@news010.worldonline.dk...
> jeg skal bruge en variabel der er størrer end int og long men
der
> ligeson int og long ikke kan arbejde med comma tal og derfor
afrunder
> dem.
>
> jeg startede med at bruge int men den var langt fra stor nok til
at
> arbejde med de tal jeg proppede i den, long var meget tæt på men
stadig
> ikke.
> de andre variabler jeg kender som er størrer kan jeg ikke bruge
da de
> acceptere comma tal og all de tal der bliver spyttet i variablen
SKAL
> afrundes....

Såfremt du bruger alm. VB (ikke VB.NET) så er det måske typen
Currency du leder efter.

Currency 8 bytes -922,337,203,685,477.5808
to -922,337,203,685,477.5807

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 16:49

mouse_the_mighty skrev:
> jeg skal bruge en variabel der er størrer end int og long men der
> ligeson int og long ikke kan arbejde med comma tal og derfor
afrunder
> dem.

Ja, det er godt nok lidt af en opgave at finde ud af... lad mig nu se
(jeg går ud fra at det drejer sig om VB6):

Skriv ordet Long, tryk F1 (for at få hjælp på ordet Long), klik på
"See Also", vælg Data Type Summary.

Så kan du selv vælge blandt herlighederne.

Måske typen Decimal kan bruges, men du må selv sørge for afrundingen.
Hvis du vil bruge den, så læs lige hjælpen omkring denne datatype
inden du forsøger at bruge den.

Husk at lægge mærke til hvor mange _betydende_ cifre datatyperne kan
indeholde!
Bruger du en forkert type, bliver dine resultater unøjagtige!!!

-------
Tomas

Kommentar
Fra : mouse_the_mighty

Dato : 03-10-02 09:55

jo den der round virker bare perfekt ^_^
nu er det jo lige gyldigt hvilken variabel jeg bruger.

men øøøh ja nu er jeg sådan set lidt ny til kandu så (ved det her lyder dumt) hvordan giver jeg point for svaret??

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-10-02 11:57

Hej Mouse,

du ka' vælge den kommentar som hjalp dig og som du synes ska' ha' dem... det gælder også for nyhedsbrugere selvom de ikke er en del af Kandu...

f.eks. så ved de ikke endnu derude at du har fået løst dit problem... sådan her ser dit indlæg ud på nyhedsgruppen... -->
http://www.kandu.dk/dk/news/218951/groupid/30805

hvis du vil sende beskeder ud til nyhedsgruppen, ska' du bruge funktionen "skriv til nyhedsbruger" ved siden af "kommentar fra nyhedsbruger", og så vil dine beskeder blive sendt ud til nyhedsgruppen...

så hvis du f.eks. synes at "Morten Frederiksen" der foreslog at bruge Round, ska' ha' dem, klikker du på "accepter kommentar som svar" ude til højre på samme linje som "skriv til nyhedsbruger" er på... også fordufter pointe ud af kandu's regi...

et lille tip hvis du ikke vil ha' slynget nogle underlige meddelser tilbage i hovedet, er at la' være med at nævne point, du ka' f.eks. læse dette indlæg... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/6386
og se hvorfor det ikke er særlig smart at nævne point overfor nyhedsbrugere... der er nogle nyhedsbruger derude som ikke er særlig glade for kandu... heldigvis ser det ikke ud til at være tilfældet her...

men hvis det f.eks. er Morten Fredriksen du synes ska' ha' dem trykker du på acceptere på linjen... når du vælger en kommentar fra en nyhedsbruger som svar, bliver beskeden du sender med også sendt ud til nyhedsgruppen...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : mouse_the_mighty

Dato : 04-10-02 09:05

Tak for svaret Tim Sørensen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 14:27

mouse_the_mighty skrev:
> Tak for svaret Tim Sørensen.

Husk nu blot at den ikke afrunder på den måde som du har lært det i
skolen. Der benyttes "bankmandens afrundingsmetode".

Prøv selv med:

Debug.Print Round(0.5)
Debug.Print Round(1.5)
Debug.Print Round(2.5)
Debug.Print Round(3.5)

-------
Tomas