/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Jesus,- hvilke sprog ?
Fra : reve
Vist : 1055 gange
140 point
Dato : 18-06-05 13:39

Jeg ved, Jesus lærte Aramæisk af sin moder.

Men talte han andre sprog,- med sine diciple.Brugte han græsk, når han talte med
" hedningerne " ??
Jesus var en vis mand,- var han også " lærd ",- og beherskede Hebraisk , som GT jo er skrevet på. Han han lyttet og forstået... og videregivet/ tolket uden selv at kunne læse Hebraisk ?

Med andre ord, hvilke sprog mestrede Jesus ?

Håber, nogen kan svare mig seriøst og præcist !

M.v.h. JR

Kommentar
Fra : macau

Dato : 18-06-05 14:08

man kan ik svare seriøst på et useriøst spørgsmål,,hverken jesus eller anders and findes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-05 14:18

Det vil jo blive et gæt, men da han kom meget omkring har han nok lært lidt hist og pist, og ellers som vi andre ville gøre - brugt lidt tegnsprog og fingerfærdighed.

Kommentar
Fra : reve

Dato : 18-06-05 14:19

AK ja, Macau !
Synd for dig,-- jeg synes helt ærligt, du skal undlade overhovedet at beskæftige dig med spørgsmål vedr. religion !! Så lad du blot være at bruge din " kostbare " tid på den slags " PJAT " !!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : reve

Dato : 18-06-05 14:26

Jeg har ikke startet dette for morskabs skyld,-- jeg skrev omhyggeligt : seriøse og præcise svar .Nogen derude må jo have lidt kendskab til historie og kultur,-- eller hvad !?

Kommentar
Fra : reve

Dato : 18-06-05 14:26

Jeg har ikke startet dette for morskabs skyld,-- jeg skrev omhyggeligt : seriøse og præcise svar .Nogen derude må jo have lidt kendskab til historie og kultur,-- eller hvad !?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-06-05 14:39

Da personen jesus levede taltes der "OldAramæisk" romersk (besættelsesmagten) Persisk/arabisk handelssprog, dette er ikke ensbetydende med at alle talte alle sprog, men man må gå ud fra at Aramæisk og det romerske sprog var hovedsprogene evt. også græsk.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 18-06-05 15:16

I Mel Gibson's film "The passion of the Christ" (som jeg ikke selv har kunnet bære at se, da den vist er meget voldsom) tales der dét sprog, som man mener at der taltes på kristi tid. Desværre kan jeg ikke lige huske, hvad det hed.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-06-05 15:48

Måske nemmere for dig, at finde et svar her, fx i "svararkivet" eller under et af punkterne i "dialog".
http://jesusnet.dk/start.php

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 18-06-05 17:07

The Passion of Jesus Christ talte Jesus aramæisk og det er den historiske version af sproget som Jesus talte på den tid

mulberry's link er også fint. Et andet forum er det kristne forum Giraffen: http://forum.giraffen.dk/ her kan få hvad som helts at vide.

macau -> Stop dit useriøse spam :(

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 18-06-05 17:57

Selvfølgelig har Jesus talt det aramaiske dagligsprog. Desuden har han kunnet hebraisk, som blev brugt i synagogen når der læstes op fra Toraen (lige som det stadig er praksis). Og endelig må det være sikkert at han talte græsk (koine), som var det man kalder lingua franca, d.v.s. det sprog man naturligt brugte når flersprogede skulle kommunikere (omtrent som engelsk i vore dage), f.eks. romere og jøder. Så man må formode at Pilatus' forhør over Jesus er foregået på græsk. Det er heller ikke uden grund at evangelierne er skrevet på græsk - de skulle være forståelige for så mange mennesker som muligt.
mvh flemming

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-06-05 19:03

flemming48 har lige lagt et rigtig godt indlæg

Kommentar
Fra : reve

Dato : 18-06-05 19:16

Tak til Mulberry, anyway samt flemming48 m.fl. !

Jeg vil nu begynde på forum. giraffen ( tak for det link ). Jeg har endnu ikke fundet noget helt relevant på jesusnet,- men din udlægning, flemming48, er jeg da yderst interesseret i at høre videre om.
Jeg kan nemlig ikke fatte, hvis ikke Jesus selv har læst op fra Toraen,- altså har Jesus kunnet Hebrarisk !
Det er der uenighed om, hvorvidt Jesus kunne. FIndes der nogen sted bevis for dette ?
Nogle påstår, Jesus har lyttet til de lærde ( der læste Hebrarisk ), og derefter selv
" fundet vejen " til at videregive Budskabet .
Nogle hævder, Jesus var vis,- ikke lærd,-- det er muligt,-- men sprognemme har han vel helt sikkert haft ! ?

Du skriver, Flemming, Pilatus´s forhør er foregået på græsk,- hvor finder jeg bevis for dette ?
Hvor har Jesus tilegnet sig disse to " ekstra sprog" udover sit modersmål, aramæisk : hebrarisk og græsk ?

Jeg har tusinde spørgmål... og forventer bestemt ikke svar på dem alle,- men hvor er det dejligt, der findes mennesker, der orker at hjælpe mig !
Håber at høre fra Jer igen

m.v.h. JR

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-06-05 19:37

ganske kort så blev jesus født af jødiske forældre - så rimeligheden i at han talte hebraisk er i mine øjne noget der ligger lige for

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 18-06-05 21:47

Oh du alvise macau,
Jesus antages alment at være en historisk person. Om han så også er Guds søn, det er et spørgsmål om tro, og tro kan som bekendt ikke bevises.
Men mennesket Jesus er der altså ikke den store tvivl om.

Kommentar
Fra : reve

Dato : 18-06-05 23:48

Kære alle, der har været så venlige at deltage i denne " debat " !

I kan jo næppe være I tvivl om synspunkt !. Ellers har jeg henvendt mig til et helt forkert forum.

Vi har alle forskellig mening om tro . Det er en menneskeret.

Jeg har blot henvendt mig for at få svar på relevante spørgsmål,-- og det på seriøs vis. Jeg forstår, nogle af Jer måske har en indbydres " kamp", den fatter jeg ikke I orker at bruge tid på !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-06-05 23:53

nemlig reve

Kommentar
Fra : reve

Dato : 18-06-05 23:55

P.S. Jeg er ikke særlig glad for at se mine egne stave/ slåfejl.... men det er sent !

Desuden...måske er de, der virkelig kan hjælpe mig i dette, for mig relevante spørgsmål, på ferie ??

Mange sommer-hilsner
JR

Kommentar
Fra : reve

Dato : 18-06-05 23:59

Jamen tak miridk,-- så det er det jo bare klaret og afgjort .
Ergo,- her står jeg altså af og takker for hjælpen !!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-06-05 00:03

måske lidt synd du står af - tror der er mange der har interesse i spørgsmålet - men det kan jo findes uanset hvad
Håber du har søgt og fundet andre steder hvor dialogen holder sig til emnet

Kommentar
Fra : reve

Dato : 19-06-05 00:10

Tak for det,- ser du,- jeg er ikke af slagsen, der giver op ! Og " vejen", den har jeg for længst fundet !!

Jeg gider bare ikke alle Jeres fjollede små (smile/surmulehoveder )
Så derfor håber jeg stadig på, en af de "lærde ", en dag gider at henvende sig på mine gentagne opfordringer : " svar på seriøs vis " !!
K.H. Mig

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 19-06-05 00:17

reve, har du været inden på Giraffen. Det er et decideret kristent forum, med folk med stor teologisk viden.
Tag dig ikke af de useriøse indlæg i tråden.
Jeg har desværre lidt travlt indtil mandag, men har du ikke inden da fundet det du søger, vil jeg gerne forsøge at hjælpe dig.

Sov godt
anyway

Kommentar
Fra : reve

Dato : 19-06-05 00:27

Tak anyway !.
Nu skal jeg altså i seng,- jeg har nemlig også travlt om søndagen ! Det er skønt med en sådan tilbagemelding´.
Jeg vil forsøge at finde det kristne forum, jeg har brug for lige nu i dette spørgsmål på Giraffen, så såre, jeg får mulighed herfor !

Mine bedste ønsker for en god nat og søndag til dig
K.h. JR

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 19-06-05 08:01

Har ikke været i nærheden et stykke tid, men kan kort svare på to spm.
At Jesus læste op fra Toraen ved vi fra evangelierne - kan evt. finde præcise sted senere. Og at forhøret foregik på græsk kan man formode ud fra at græsk netop var det fælles sprog for de forskellige folkeslag under det romerske imperium. Og for romerne var det 'fint' at tale græsk i stedet for latin, så Nero ville f.eks. helst skrive sine digte på græsk. Som tidligere skrevet så var det omtrent som med engelsk i vore dage - det er det sprog man prøver sig frem på når man ukendte udlændinge - og tit lykkes det også.
mbh flemming

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 19-06-05 12:59

Nu har jeg lidt mere tid til at uddybe.
Først angående græsk: som skrevet, så var det verdenssproget i tiden fra ca 300 f.Kr. til ca 200 e.Kr. Det blev brugt og forstået både i Vesten og i Østen. Faktisk blev Loven og Profeterne oversat til græsk o. år 225 f.Kr. i Alexandria, da mange jøder uden for Palæstina ikke længere forstod hebraisk. Det er den bibelugave der nu kendes som Septuaginta. Og det er oftest denne græske udgave Paulus citeterer fra i sine breve, der da også er skrevet på græsk i årene ca. 50-68. Og da den romerske biskop Clemens i år 95 skrev til kirken i Korinth skrev han på græsk. Men kirkefaderen Tertullians skrifter fra o. år 200 er alle overleveret på latin, selv om han kunne udtrykke sig flydende på græsk. Og korrespondancen mellem kirkerne i Rom og Karthago o. år 250 var på latin, så der skete altså et skift i den alment brugte skriftsprog i romerriget i årene lige før 200. Herefter skrev man i Vesten mest på latin og i Østkirken stadig på græsk.
Angående hebraisk, så fortæller Lukas i kap. 4, 16-30 at Jesus kommer til Nazareth og læser Skriften op i synagogen. Efter datidens skik må han have læst op på hebraisk og derefter kommenteret betydningen af skriften - sandsynligvis på aramaisk. I øvrigt ligger de to sprog tæt på hinanden, men hebraisk blev mest brugt i forbindelse med gudstjenesten. Når det i Markusevangeliet (lap. 15,34) berettes at Jesus på korset råbte "Eloi, eloi, lama sabachtani" ("Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?") så er det aramaisk. På hebraisk ville det hedde: "Eli, Eli, lama azavtani". I den form citerer Mathæus det (kap. 27,46). Hvilket af de to sprog Jesus brugte ved den lejlighed står altså lidt hen i det uvisse. Men jeg vil hælde til den formodning at han har brugt den hebraiske form, da der er et citat af Davidssalme nr. 22, som er skrevet på hebraisk, en salme som begynder i fortvivlelse, men ender i fortrøstning.
Og så er det vel egentlig ikke så afgørende for budskabet, hvilke sprog Jesus egentlig talte. Det der betyder noget også i vore dage og på vore breddegrader er at han levede, døde og opstod. Og at vi gennem ham kan lære noget om Gud.
Og gennem stadig flere Bibeloversættelser kan man høre ham tale på dansk og engelsk og kinesisk og russisk og italiensk og catalansk og.....
mvh flemming

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 19-06-05 14:08

flemming48 flot og sandsynlig udlægning, og selvfølgelig er det ret ligegyldigt hvilket sprog Jesus brugte. Det kan jo have stor betydning for bl.a. reve som fordyber sig i den historiske del af tiden - ellers har du ganske ret.

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 19-06-05 16:41

Thanks anyway!
Jeg mener selvfølgelig heller ikke at historien er ligegyldig. Tværtimod afhænger kristendommens centrale budskab jo netop af at Jesus virkede på et bestemt historisk tidspunkt og på et bestemt sted i verden - at der altså ikke er tale om begivenheder i en fjern og ubestemt mytisk fortid. Evangelisterne sted- og tidsfæstner begivenhederne med pedantisk nøjagtighed "medens Quirinius var landshøvding" - "dømt under Pontius Pilatus". Ligegyldige romerske embedsmænd får herved deres del af berømmelsen. Det er lidt ligesom hvis vi ville datere nogle vigtige begivenheder med at sige "medens Anders Fogh var statsminister og Finn Langager var kontorchef i Kirkeministeriet". Og heldigvis har vi også gode og pålidelige kildeskrifter om Jesus og hans virke, og hvad der siden skete, og som også - ud over deres betydning for den kristne tro - er elementært spændende læsning.
mvh flemming

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 19-06-05 18:52

Hej med jer!

Tillader mig lige, lidt sent i tråden dog, at støtte lidt af de fremkomne konklusioner med andre kilder:

http://www.christusrex.org/www1/ofm/mag/TSmgenB2.html bekræfter at Jesus talte såvel aramæisk (i den lokale dialekt) samt hebraisk
http://www.christusrex.org/www1/pater/JPN-aramaic.html et par eksempler på aramæisk
http://www.christianitytoday.com/history/newsletter/2005/feb4.html fortæller om assyrerne, den største kristne gruppe i Irak, der bl.a. kæmper for at beholde deres orginale sprog, aramæisk

Særligt den følgende artikel i fem dele af Dr. Mark D. Roberts, støtter Flemmings indlæg om at Jesus også talte græsk SAMT, ikke mindst forklarer i del 5 han betydningen af, at vi faktisk ved hvilket sprog Jesus talte:
http://markdroberts.com/htmfiles/resources/jesuslanguage.htm

Jeg håber ikke, at disse links til engelske sider giver problemer - jeg hjælper gerne med særligt oversættelsen af det sidste, hvis der er behov.

Venligst
hidane

PS Hvis nogen gerne vil HØRE aramæisk: http://www.v-a.com/bible/aramaic-jesus.html

Kommentar
Fra : reve

Dato : 19-06-05 21:29

Tak for mange spændende svar, kommentarer !
Utroligt, I stadig er " på " og beskæftiger Jer med dette så " enkle " emne !

Jeg har efter dagens dont set lidt på " Giraffen ",- og er spændt på, hvilke svar, de der kan give. For helt ærligt,- så er jeg ret seriøst i gang med et studie,- og har helt klart brug for gode svar !

Til Hidane :

Jo..jo.. jeg selv behersker flere sprog.... der iblandt det uundværlige engelske .. latin har jeg forlængst læst ( grundlaget for alt sprogligt ). At jeg så yderligre er så heldig at have læst og levet længe nok til, jeg i dag kan sige : jeg taler engelsk, tysk og fransk,-det er så min lykke !! Det var utrolig sødt af dig med dit tilbud om oversættelse !!
Men tak for for de mange links,- dem vil jeg kigge på ! ( ja, - og nu skal jeg så overbevise min elskede om, jeg skal lytte til aramæisk ) !!! Uha.. Uha... jeg får travlt de kommende dage ,- jeg har nemlig lige "konsulteret " et af dine geniale link-forslag !!

Mange søndagshilsner også til Flemming m.fl. nu skal jeg i gang med at læse alle indslag !
Hvor er I søde og rare !
K.h. fra en, der læser og læser og læser i Bibelen ( samt alt andet relevant ) !!!!!!

Kommentar
Fra : reve

Dato : 19-06-05 21:34

Hej igen !
Jeg glemte helt at takke " anyway ",-- for du har jo inderlig ret : det er ikke ligegyldigt for mig.... men det har du altså " set ".

K.H. JR

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 19-06-05 22:51

reve: velbekomme...

Accepteret svar
Fra : flemming48

Modtaget 140 point
Dato : 20-06-05 10:06

Et sammendrag af sprogspørgsmålet kan findes hos Daniel B. Wallace: "Greek Grammar Beyond the Basics. An Exegetical Syntax of the New Testament", Zondervan 1996 s. 24

"It is being increasingly recognized that Aramaic, Hebrew, and Greek were in use in Palestine in the first century CE. How commonplace each of these languages were is debated. Related to this issue is the language(s) Jesus spoke. Since this latter issue is separate from the issue of NT Greek (though related to it), we will only treat it briefly.
1. Aramaic
By the first century CE, it is probable that Aramaic was the primary tongue of at least several Jewish regions. It is doubtful, however, that it was the primary language for all Jews in Palestine, particularly those from Galilee. Most scholars today say that this was the primary (if not exclusive) language in which Jesus taught, though he probably knew Hebrew (cf. Luke 4), and probably spoke Greek as well.
2. Hebrew
Some scholars argue that (Mishnaic) Hebrew was actually the primary language of first-century Palestine. Yet Hebrew was apparently not widely used by the masses, as is evident by the lack of evidence: there is almost no trace of Hebrew inscriptions in Palestine at this time.
3. Greek
An increasing number of scholars are arguing that Greek was the primary language spoken in Palestine in the time of, and perhaps even in the ministry of Jesus. "The arguments for this position rest firmly on the role of Greek as the lingua franca of the Roman Empire, the linguistic and cultural character of lower Galilee during the first century, the linguistic fact that the New Testament has been transmitted in Greek from its earliest documents, and diversity of epigraphic evidence, significant literary evidence, and severeal significant contexts in the Gospels..." (Porter: "Did Jesus Ever Teach in Greek?", Tyndale Bulletin 44 (1993) 195-235)"

Det forekommer mig at være en kort, klar og præcis besvarelse af spørgsmålet.
mvh flemming

Kommentar
Fra : reve

Dato : 20-06-05 13:52

Det er ikke helt nemt at skulle bestemme sig for, hvem af Jer to anyway eller Flemming48, jeg skal takke mest for al Jeres hjælp. Jeg bryder mig bestemt ikke om dette pointsystem,- men er jo nødt til at tage en beslutning.
Tak for de mange fine indlæg og henvisninger til links ( Giraffen har også hjulpet mig, anyway ).
Jeg skal aflevere min opgave i morgen,- så der er nok at se til, og nu føler jeg mig også godt rustet !
Det have været mere retfærdigt, om jeg kunne dele point mellem Jer. Sådan arbejder Kandu jo desværre ikke !

Tak for det hele til alle, og rigtig god sommer fra en travlt studerende !

Godkendelse af svar
Fra : reve

Dato : 20-06-05 14:07

Jeg synes, du har lavet et stort og flot stykke arbejde for mig ! Tusinde tak !!

Ellers fremgår min tak vist tydeligt af det tidligere fremsendte !
I fald, denne, min sidste kommentar af en eller anden årsag ikke er gået igennem, er jeg ked af det, for der takker jeg også anyway, der bl.a. gav mig link til Giraffen. De har også hjulpet mig . Men som skrevet tidligere, er jeg ikke hel vild med pointsystemer. Jeg må videre med studierne.
Rigtig god sommer !!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 14:33

ilm og hav en god sommer - dejligt interessant spørgsmål

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 20-06-05 15:21

Tak til reve for et godt spørgsmål. Og for en god debat i tråden - det er vist første gang i den tid jeg har abonneret på spørgsmål på religionssiden at tingene ikke er blevet overtaget af cranks. Det har været spændende at være med til at opklare det - så vidt det nu overhovedet er muligt. Og tak til anyway for inspirerende indlæg. Jeg er selvfølgelig glad for at mit svar er blevet accepteret, men det er rigtigt at det er lidt skørt med hele pointsystemet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-06-05 15:28

kan kun give dig ret flemming48 (pointene) - og helt forfriskende at tråden ikke er blevet spammet ( af andre end mig )
Fandt faktisk nogle gode gamle bøger frem udledt af spørgsmåler til gengæld