/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrifter til en bagemaskine
Fra : mdo
Vist : 2831 gange
100 point
Dato : 02-10-02 14:28

Hej,

Er det nogen som har nogle gode opskrifter til en bagemaskine ?
Og evt. erfaringer indenfor dette område ?

/MDO

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 02-10-02 14:44

http://www.danish-deli-food.com/Danish/cookbook/categories.asp (Danish Deli Food. kogebog) kan du finde
En samling opskrifter inddelt i 15 kategorier, herunder Bagemaskine, Madpakke, Smørrebrød etc.,

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 20:09

> Er det nogen som har nogle gode opskrifter til en bagemaskine ?
> Og evt. erfaringer indenfor dette område ?

Yepper,- jeg har også en bagemaskine, hun hedder Pia. Når hun vågner, vil
jeg bede hende svare på dit indlæg.

Hygge

Low

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 23:35

"mdo"wrote
> Er det nogen som har nogle gode opskrifter til en bagemaskine ?
> Og evt. erfaringer indenfor dette område ?

Jeg har prøvet det et par gange. Har eksperimenteret lidt, men jeg kan
simpelthen ikke finde fordelen ved sådan en maskine.

Opskrifterne du bruger, er vel bare almindelige opskrifter??

Nette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 09:58

mdo skrev:

> Er det nogen som har nogle gode opskrifter til en bagemaskine ?
> Og evt. erfaringer indenfor dette område ?

Danish Deli Food har en stak opskrifter:
http://www.danish-deli-food.com/Danish/cookbook/recipes.asp?pid=10

hvm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 14:09

[Nette | Thu, 3 Oct 2002 00:34:37 +0200]

>Jeg har prøvet det et par gange. Har eksperimenteret lidt, men jeg kan
>simpelthen ikke finde fordelen ved sådan en maskine.

Jeg har fundet én fordel. Udover det smarte I at den kan times til at
have brødet færdigt på et bestemt tidspunkt (om morgenen).

I en bagemaskine bliver brødet æltet *ordentligt* så du får en fyldigere
smag, et luftigt brød og en sej krumme.

Selvfølgelig kan du få et lige så godt brød ved håndæltningen, men er du
gal hvor det er hårdt arbejde, at selv bruge minimum ½ time på
håndæltning :)

Det er nemlig hvad jeg bruger min bage maskinetil, og den dag den ikke
kan mere - bliver den erstattet af en æltemaskine.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 21:29

"Rene' Hjorth" wrote

> Jeg har fundet én fordel. Udover det smarte I at den kan times til at
> have brødet færdigt på et bestemt tidspunkt (om morgenen).

Synes jeg ikke er "smart". Jeg skal alligevel først have sat kaffe over, i
bad og have lov til at vågne op, inden jeg kan spise noget*G*

> I en bagemaskine bliver brødet æltet *ordentligt* så du får en fyldigere
> smag, et luftigt brød og en sej krumme.

Ja, ok, det er så rigtigt. Den ælter bedre.
Men jeg har det lidt med den slags, ligesom med foodprocessoren der kom frem
for efterhånden mange år siden: Det giver ekstra opvask

> Selvfølgelig kan du få et lige så godt brød ved håndæltningen, men er du
> gal hvor det er hårdt arbejde, at selv bruge minimum ½ time på
> håndæltning :)

Og mig der slet ikke ældter min dej, men som synes den smager glimrende
alligevel*G*

> Det er nemlig hvad jeg bruger min bage maskinetil, og den dag den ikke
> kan mere - bliver den erstattet af en æltemaskine.

Ok, så sørg endelig for at købe en ordentligt een.
Jeg har også altid gerne villet have en "Bjørn" herhjemme, men det kniber
med pladsen

Nette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 21:02

[Nette | Thu, 3 Oct 2002 22:28:49 +0200]

>Synes jeg ikke er "smart". Jeg skal alligevel først have sat kaffe over, i
>bad og have lov til at vågne op, inden jeg kan spise noget*G*

Ahh, så ser du ikke det smarte :) På denne måde kan jeg, når vi har
gæster, også vente med at stå op i sidste øjeblik.

I virkeligheden bruger jeg den jo heller ikke, mine gæster er lnagt mere
lykkelig over nogle gode italienske boller den har æltet aften forinden,
der har stået natten over i svaleafdelingen i mit køleskab i hævet, og
derefter blevet bagt af min morgenfriske kæreste :)

>Ja, ok, det er så rigtigt. Den ælter bedre.
>Men jeg har det lidt med den slags, ligesom med foodprocessoren der kom frem
>for efterhånden mange år siden: Det giver ekstra opvask

Min foodprocessor er simpelthen det vigtigeste redskab i mit køkken! En
mørdej tager ca. 1 minut og en crumble tager 30 sekunder - intet andet
kan hjælpe mig SÅ godt.

>Og mig der slet ikke ældter min dej, men som synes den smager glimrende
>alligevel*G*

Well, jeg må indrømme at jeg ER en uhelbredelig perfectionist, når det
kommer til brød!

>Ok, så sørg endelig for at købe en ordentligt een.

Just did - den største der var at få...

Lidt ligesom hvis man har en gammel hund der er lidt træt, kan man give
den en god lang alderdom ved at købe en ung hvalp den kan gå og opdrage
på :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-10-02 01:02

"Rene' Hjorth" wrote

> I virkeligheden bruger jeg den jo heller ikke, mine gæster er lnagt mere
> lykkelig over nogle gode italienske boller den har æltet aften forinden,
> der har stået natten over i svaleafdelingen i mit køleskab i hævet, og
> derefter blevet bagt af min morgenfriske kæreste :)

Kan jeg låne din kæreste et par weekender? *G*
Langtidshævning giver også en bedre smag, og specielt hvis det er rasket i
et svaleskab. Har desværre kun køleskab her

> Min foodprocessor er simpelthen det vigtigeste redskab i mit køkken! En
> mørdej tager ca. 1 minut og en crumble tager 30 sekunder - intet andet
> kan hjælpe mig SÅ godt.

Kan nu godt ælte en mørdej på et par minutter og så spare den opvask*G*

> Well, jeg må indrømme at jeg ER en uhelbredelig perfectionist, når det
> kommer til brød!

Tro mig, det er jeg også.... Er man simpelthen nød til at være, hvis man vil
gøre sig gældende indenfor bagerfaget*G*

> Just did - den største der var at få...

Hvad mærke? Sådan...af ren nysgerrighed???

> Lidt ligesom hvis man har en gammel hund der er lidt træt, kan man give
> den en god lang alderdom ved at købe en ung hvalp den kan gå og opdrage
> på :)

*LOL* og så står de og kører samtidig..Jeg kan lige se det for mig*GG*

Nette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-10-02 22:28

[Nette | Sun, 6 Oct 2002 02:01:51 +0200]

>Kan jeg låne din kæreste et par weekender? *G*

Ikke tale om :) Men basalt set, kan han jo sagtens overkomme det; jeg
har sat ovnen til at tænde på det rette tidspunkt, så han skal bare stå
op, sætte pladen i ovnen og tage den ud ca. 20 minutter senere.

>Langtidshævning giver også en bedre smag, og specielt hvis det er rasket i
>et svaleskab. Har desværre kun køleskab her

Well, du må have et koldt værelse i huset, hvor der ikke er tændt for
varmem, og i ca. ½ af året er temperaturen dér perfekt for koldhævning
af boller og brød?

>Kan nu godt ælte en mørdej på et par minutter og så spare den opvask*G*

Jamen, umindelige mængder af småkager til jul, joeh :)

>> Well, jeg må indrømme at jeg ER en uhelbredelig perfectionist, når det
>> kommer til brød!
>Tro mig, det er jeg også.... Er man simpelthen nød til at være, hvis man vil
>gøre sig gældende indenfor bagerfaget*G*

Ikke for at være perfid... men, jeg kender et par bagere der forlængst
har droppet at være perfektionist og blot bruger den færdige brødblandig
deres leverandør foreslår :(

>> Just did - den største der var at få...
>Hvad mærke? Sådan...af ren nysgerrighed???

Bosch (Concept 7000) - min meget trofaste foodprocessor var en Bosch, og
jeg skulle bruge et "dyr" med den største skål, og denne er 7 liter,
såeh...

>*LOL* og så står de og kører samtidig..Jeg kan lige se det for mig*GG*

Jamen, det GØR de da. Den lille knuser hørfrø m.m. og giver videre til
den store der så laver brød m.m. :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 24-12-02 11:47

Hej /MDO

Jeg var på udkig efter opskrifter til min egen maskine og faldt lige over denne:

http://www.danish-deli-food.com/Danish/cookbook/recipes.asp?pid=10

Og denne med engelske opskrifter fandt jeg på usenet:

http://www.householdproductsinc.com/ProductCategoryDisplay.asp?id=60

Og lidt engelske begynderopskrifter:

http://www.armchair.com/recipe/breadmk2.html

God fornøjelse og glædelig jul

srhanen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 24-12-02 11:48

Argh.. Så lige at e.p allerede har linket den første. Undskyld e.p

Accepteret svar
Fra : Emanuel_Rose

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-03 20:45

En god opskrift, som jeg personligt holder meget af, ern følgende:
Man tager ingredieserne til en ganske almindelig pizzadej, den fra "God Mad, alt for let at lave" er min favorit. Istedet for at bare bage en almindelig pizzadej, tilsætter man en god portion sukat, rosiner og et lille skvæt chokolade, helst en god chokolade, med et 70% chokoladeindhold, som et absolut minimum! Herpå får man, en dejlig, lidt småkage-agtig kage, som smager dejligt, mage af mine venner sætter også stor pris på denne kage, så jeg vælger tit at servere den når de kommer over, da jeg så ved, at de altid er tilfredse og mætte, når de forlader domicilet igen!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-01-03 20:58

Lyder spændende Emanuel

Jeg er helt enig med dig med hensyn til bogen du nævner og jeg også jeg vil prøve din opskrift

Men det er vel også på tide at få dette spørgsmål lukket eller i det mindste få en kommentar fra mdo ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : malchow

Dato : 25-10-03 10:02

HJÆLP:::::::::Jeg har lige fået en bagemaskine , og i brugsanvisningen står der at man skal bruge mel type 405 eller type 550 .Hjælp hvad er det ?? Og er det noget man skal gå op i??

Kommentar
Fra : TBang.dk

Dato : 01-09-04 20:44

Til Emanuel_Rose:

Når du laver din kage følger du så opskriften fra God mad let at lave skavisk og bruger du alm gær i stedet for tørgær??

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 13-09-07 19:11

he j. har lige købt en bagemaskine, men ak, brugsanvisning står på hollansk,fatter ik en brik. nogen der har sådan en brugsanvisning. det er en FIF type br800. ville blive mægtig glad hvis nogen havde en, mvh lianes.