/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Fjernelse af skjolder på massiv nyatoh b~
Fra : nathan
Vist : 3867 gange
200 point
Dato : 17-06-05 20:16

Hej
Jeg har haft en frugtkurv til at stå på mit køkkenbord som er af olieret massiv nyatoh træ. Desværre er der en melon som er blevet lidt vel overmoden og derfor har lækket frugtsaft ned på bordet og dannet en plet på størrelse med en barnehånd.
Hvordan får jeg fjernet den?
/ Nathan

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-06-05 20:43

det bliver ikke nemt
først bruger du noget trærens (fås i byggemarked)
derefter sliber du pladen med fint sandpapir
husk at give den ny olie bagefter
resultatet afhænger meget af hvor dybt det er trukket ned, er det længe siden den sidst har fået olie er der chance for at det er dybt, du skal nok ikke regne med at få det helt væk, men det vil nok blive en del bedre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-06-05 20:57

Du kan forsøge at lysne med brintoverilte (kun på pletten), men du kommer nok ikke uden om også at skulle rense, slibe og oliere.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-06-05 21:17

endelig ikke brintoverilte, det ødelægger træet

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 17-06-05 21:30

Nu må du stoppe bredker(du ved ikke så meget som du selv tror). Brintoverilte = hydrogenperoxid anvendes til blegemiddel på tøj og anvendes som blegemiddel i fødevarer, i mundskyllemidler og mange andre ting fx hurtig modning af vin (sic !), bruges endvidere til desinfektion i en 0,1 % opløsning. (Kilde Biosite)
http://www.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/kemi-ordbog
Brintoverilte er ydest anvendeligt til blegning og er i mange sammenhænge anvendt til blegning af pletter på mange materiale herunder hårdt træ.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-06-05 21:32

BjarneD>>jeg taler kun af erfaring, jeg arbejder faktisk med det til dagligt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-06-05 21:50

bredker> Så har du simpelthen ikke erfaring nok!
Brintoverilte i de opløsninger det er tilgængeligt for private er yderst harmløst og er endda så harmløst at der sidder dunke der indeholder det på industrielle tøj-vaskemaskiner.
Det er et velkendt middel til mange blegeopgaver og det har slet ikke samme nedbrydende virkning som f. eks. klor og så er det endda mijøvenligt fordi det nedbrydes til ilt (O) og vand (H2O).

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-06-05 22:38

Sav hul i bordet og lav en vask mere.

Godkendelse af svar
Fra : nathan

Dato : 18-06-05 10:14

Tak for svaret BjarneD.