/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tollestrup
Fra : ovehenry1
Vist : 552 gange
75 point
Dato : 17-06-05 18:04

Er der nogen der har kendskab til en Poul Andersen, han blev udlagt som barnefader til Mads Poulsen i Januar 1852,
moder Else Jensdatter fra Tollestrup, boede på Dalsgård Mark

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-06-05 18:37

Fra DDA er det din Mads Poulsen ??
Senta
Samtlige personer i husstanden
hjoerring, Børglum, Taars, Taars Sogn, Taars Skoledistrikt, , Volsdam, et Hus, 52, FT-1855
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Ane Marie Pedersdatter, 44 , Gift, Husmandskone, lever af sin Haandgjerning, Lendum Sogn, Hjørring Amt
Mads Peter Poulsen, 2 , Ugift, hendes Plejebarn, , Taars Sogn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-05 21:38

Tollestrup lyder mig bekendt, selv om jeg ikke er Vendelbo.

Min mor, født i Simmested, omtalte ofte dette stednavn...
(min farbror var bager i Hvam, min kusine bor i Hvilsom, min fætter i Stenild).

Drejer det sig om Tollestrup syd for Tårs, Hjørring?
(som angivet af senta ovenfor).

Eller det fra min hjemegn: Hvam, Hvilsom??
(hvor vi også har adskillige Dalsgårde...).

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-05 22:49

Som jeg sagde, vi har også Dalsgårde i Himmerland,
(endda i Simmested, lige nord for Hvilsom sogn, hvortil Tollestrup hører).

Se her hvad den kendte slægtsforsker Bjørn Skinnerup har i sin database:
"
... 255. iv Birthe Marie Nielsdatter, f. 12 May 1855, Kirkemosegaard, Hvilsom
sogn, d. 30 Nov 1899, Dalsgaard mark, Simested sogn. Hun ...
www.skinnerup.org/skinnerup.htm - 101k - Supplerende resultat - Cached - Lignende sider
"
Mon ikke der er tale om en faderskabs sag herfra: Rinds Herred, Viborg Amt,
(desværre med så almindelige navne...).
Svend

Kommentar
Fra : ovehenry1

Dato : 17-06-05 23:12

Jeg har før skrevet sammen med Skinnerup uden resultat, Else Jensdatter opholdt sig hos sin far Jens Christian Christensen, på Dalsgaard Mark. Det er tæt på Simmested by og desværre brændte Tollestrup Kirke i ca. 1821 og derved kan jeg ikke finde oplysninger der. Poul Andersen blev udlagt som barnefader og var da beskrevet som tjeneste karl i Brøndum Mølle. Mads Poulsen blev født d 5 Januar 1852. Desværre er jeg gået "kold" da det er blind gyder når jeg ikke kan finde ud af hvad der blev af Else Jensdatter og hvem er Poul Andersen og hvor blev han af.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-06-05 07:22

Det var jo nyttige nye oplysninger; mange kunne have søgt længere nordpå...

Via min mors Mogensen familie, med slægtninge bl.a. fra Skærshale,
(prøv at udtale det på den lokale dialekt...)
er jeg måske beslægtet med dine Poulsen? / Jensdatter??
Vil spørge min Mogensen fætter, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-06-05 22:48

Her i en skifteprotokol fra Korsøgaard omtales alle de nævnte lokale navne:
[Korsogaard Gods skiftpr.; Book 1 1809-1834; film 41733]
fundet her:
http://www.myweb.cableone.net/jopassey/korsogdx.htm

Eksempelvis har Skærshale, som min mor omtalte nærmest som "Skedssel",
flere skrivemåder: Skiedshale, Schiedshale, Schiershalle ...

Herregården Korsøgaard har tilsyneladende domineret denne egn, men du skal nok
have fat i næste bind: Book 2 for at nå frem til den periode du søger?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-05 21:07

>Vil spørge min Mogensen fætter, Svend

Niels Henrik Mogensen har data over alle vore slægtninge fra Simmested egnen,
men kender ikke dine Tollestrup aner - så vi er nok ikke i familie?

Angående Skærshale: Se under lokal historie...
Svend