/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Forklaring måske på RAW
Fra : Fijala
Vist : 494 gange
50 point
Dato : 17-06-05 15:13

Jeg havde for lidt tid siden et problem på en harddisk der var blevet til RAW filsystem http://kandu.dk/dk/spg/64610. hvor jeg aldrig rigtigt fik et svar

og et andet spørgsmål kort tid efter. http://www.kandu.dk/dk/spg/66360 hvor løsningen heller ikke var lige rundt om hjørnet.

Nr. 2 spørgsmål om brænderen "løste" jeg ved at købe en ny brænder og ville installere den i onsdags, på den ellers indtil videre velkørende pc. Så gik det helt galt, Da jeg tændte for pcen og den havde fundet og installeret den nye brænder, og jeg lige skulle kigge om den fungerede, genstartede pcen pludselig og så var der intet der virkede. Hverken harddisk brænder og hvad ved jeg.
Ved den forrige tråd var emesen inde på at der var rod i master/slave jumper indstillinger i primær/sekundær ide.

Der var der nu ikke.

Jeg skildte alt af og startede på en frisk med primær kabel harddisk jumper til master, sekundær brænder jumper til master og genstartede ingen harddisk

Da gav jeg mig til at læse på harddisken igen og der stod med småt at jeg skulle vælge jumper som "cable select" hvis jeg havde nogle af de nye kabler. (Runde ide med skærm). Hvis det var de gamle flade skulle jeg sætte jumper til master.

Som sagt så gjort. All hardware blev sat til "cable select" 3 harddiske og også den nye brænder, og alt virker.

Til slut vil jeg så lige slå fast at i mit forrige spørgsmål spurgte jeg om det havde noget at sige om master harddiskens placering på ide kablet havde noget at sige om den sat i det midterste eller i det sidste stik hvilket der blev svaret at det intet betød. Det har det dog. På disse "specielle" idekabler er master det sidste stik på kablet og slave selvfølgelig de midterste.

Nu kommer så spørgsmålet.

Er der nogen der har oplevet dette før? Jeg anede end ikke at det var den type kabler jeg havde undtagen ar de var runde og ikke forhindre luftgennemstrømning i kabinettet.

Forvirret!!!!! Det har jeg i hvertfald været

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 17-06-05 15:53

Ved cabel select er det første stik som er = master.
Og her vises tydelig hvad man gør ved cable select
http://www.unixwiz.net/techtips/ide-cable-select.html
Her er lidt forklaring.
http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/ata_cable_select.html

Der findes rigtig mange kombinationer omkring HD/CD/DVD/slaveHD, og jeg tror det var Molokyle som viste alle mulighedderne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-05 16:59

Du er da heller ikke til at skjule noget for. Nu troede jeg lige at jeg havde oplevet noget andre ikke kendte til, men nej du er og bliver jo specialist

For at vende tilbage til den gamle dvd brænder med RAW formatet har jeg prøvet at putte den i en anden pc. og der optræder den ikke som RAW, men kan godt nok ikke læses fra, så den er jo nok defekt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-05 17:05

Specialist................næ det hedder vist afprøvende ødelægger med lidt erfaring.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-05 17:10

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-05 17:16

Fijala - du er jo også smed (kølemontør), og vi prøver jo bare og ser om det holder........................ikke.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-05 17:23

Ja du har jo ret. Jeg giver jo heller ikke op så let.
Jeg er faktisk landbrugs- og bygningssmed, kølemontør og halv mekaniker. Og en rigtig gør det selv nørd.
Idag sidder jeg nu faktisk kun på kontor og udregner tilbud og sætter folk i arbejde (hundser med dem)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-06-05 19:12

Jeg er ham der fejer gulvet henne på margarinefabrikken,
men jeg har lige lært at lave havregrød om morgenen.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-05 19:20

Hej Keldd

Ja, men du ved jo også et eller andet om flere, efter hvad jeg har læst med på herinde.
Det er nu godt at være lidt tusindkunster med lidt almén viden, så kommer man jo langt i tilværelsen.