/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Dreamweaver / Spørgsmål
10  basil28 320
Flash text med link
Fra : Loneso
Vist : 490 gange
90 point
Dato : 02-10-02 10:37

Jeg har en navigation med Flash text knapper og vil gerne have linket til andre sider men hver gang jeg prøver den i browseren (Explore) siger den at siden ikke kan vises hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-10-02 11:45

Hej Loneso,

jeg vil foreslå dig at kigge på denne side... -->
http://www.echoecho.com/flashbuttons01.htm
og så se efter om du har gjort det samme...
bl.a. nede ved "Load another page" og "CONTROLING WINDOWS TO LOAD URL" på siden...

men den side du linker til, virker den ellers? (bare for at få elimeret at det ikke er siden der linkes til der er problemet)...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Loneso

Dato : 02-10-02 12:10

Jeg har lavet flash text knappen direkte i dreamweaver 4. Ja sidererne virker fint... men det er et andet dokument jeg skal linke til...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-10-02 13:09

Hej igen,

har du til knappen evt. noget stående a la dette her... -->
------------------------------------------------
On (Release)
Get URL ("http://www.den_side_der_ska_linkes_til.dk", window="_blank")
End On
-------------------------------------------------

(window="_blank") ska' kun med hvis den ska' åbne den i et nyt vindue, hvis det er det samme vindue den ska' åbnes i ka' window="_self" bruges...

men jeg ved ikke om det er det du mener, eller hva' du evt. har skrevet i din kode til den...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Loneso

Dato : 02-10-02 13:24

Hej Igen, Igen

Jeg har skrevet f.eks file:///drev/mappe/fil.htm og at den skal åbne i main,

tak for din tålmodighed :)

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 90 point
Dato : 02-10-02 13:58

Hej Lone,

det er da så lidt...

lige nu linker du filen til din harddisk... du ska' ha' den til at linke til webserverens mappe, hvor den ligger i...

der er umiddelbart 2 måder... men hvis din fil.htm ligger i samme mappe som den side hvor den linkes fra... ka' du gøre følgende... -->

------------------------------------------------
On (Release)
Get URL ("http://www.dit_domæne.dk/fil.htm", window="_blank")
End On
-------------------------------------------------
eller... -->
-------------------------------------------------
On (Release)
Get URL ("http://dit_IP_nummer/fil.htm", window="_blank")
End On
-------------------------------------------------

du ka' her få dit globale IP nummer at vide... -->
http://www.myip.dk

hvis det bare er en lokaltest bruges dit lokale IP nummer... men husk http:// i stedet for file://... Frontpage laver den også den fejl... og umiddelbart ser det også ud til at Dreamweaver gør det... det er ret surt for så ska' man manuelt til at ændre det bagefter... og ka' side og fundere over hvor fejlen er...

der er også en anden metode, til det med linket, jeg ka' bare ikke huske den... det er at man nøjes med at kun nævne "fil.htm" idet browseren/siden selv generere domænet hvor filen ligger...

men prøv først overstående og se om det ikke virker... imellem tiden, vil jeg prøve at finde ud af den anden metode...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 02-10-02 14:10

Hvis du arbejder i Dreamweaver og skal kalde en side, så skal der skrives eks: fil.htm eller fil.html
dette kræver at du har defineret et site i Dreamweaver og at siden du skal kalde ligger i den mappe du
har defineret.
det fungerer også fint når det bliver uploadet, testet osv.

venlig hilsen
dorthe

Godkendelse af svar
Fra : Loneso

Dato : 03-10-02 10:21

Tak for svaret, men men
Hvis jeg gerne vil ha' at den skal åbne i main men ikke åbne et nyt browser vindue hvad skal den så hedde ???
Jeg er altså ikke helt IT-mongol men det virker bare sådan :)
Du får 5 ***** fordi dine svar er så nemme at forstå...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-10-02 14:49

Hej Lone,

undskyld den lidt sene tilbage melding... er ikke hel på dupperne...

ang. main, måtte jeg lige ind og kigge på macromedia's sider...

men umiddelbart som jeg forstår det sku' det være muligt med
------------------------------------------------
On (Release)
Get URL ("fil.htm", "main")
End On
-------------------------------------------------
umidelbart ser det også ud til at man ka' gøre det med at nøjes med at skrive "filnavn.htm", som ved et alm. html dokument, jeg var dog ikke helt sikker, men med Dortes kommentar og det der stod på denne side... "Browser windows and framesets with getURL"... -->
http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/get_url.htm
desunden ka' du under "Window target options" på siden se 5 muligheder du ka' bruge...

og main sku' hører ind under den femte kategori... "specific name"... der er på siden også givet et eksempel med "main"...

angående at nøjes med at skrive "filnavn.htm", så bliver det kaldt en relativ url... og det kræver at filen ligger i samme mappe som dokumentet... nogen gange ka' man dog hvis den ligger i mappen ovenover bruge "../filnavn.htm" eller hvis den er i en undermappe bruge "undermappe/filnavn.htm"...

men desværre er det ikke altid at flash bryder sig om relative url's... f.eks. på denne side fraråder de det, og anbefaler man skriver hele adressen... "Creating a Get URL Action"... -->
http://www.developingwebs.net/flash/geturl.php

men hvis det sku' drille ved at du nøjes med at skrive Get URL ("fil.htm", "main"), og det evt. sku' gi' problemer ka' du på denne side se hva' du så ka' gøre... "Using relative URLs with the getURL action"... -->
http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/tn4157.html

ellers vil jeg foreslå bare at bruge enten... -->
Get URL ("http://www.dit_domæne.dk/fil.htm", "main")
eller... -->
Get URL ("http://dit_IP_nummer/fil.htm", "main")
hvis det sku' gi' problemer med den relative url...

så håber jeg det vil funke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : linkman

Dato : 09-05-03 00:59

jeg har haft samme problem og nu skal jeg ikke komme ind på scriptet men jeg har før haft det problem at dreamweaver skrev /fil.htm og ikke fil.htm som link så er det nemlig problemet opstår for så linker den nemlig til din harddisk og ikke til din site root det kan være det bare er det der er problemet. håber jeg hjælper lidt

Hilsen Linkman